Senaste nytt

Vilka parametrar tar du hänsyn till när du bokar en award?

ante888

Medlem
Kul fråga - jag avviker lite från frågan och begränsar mig inte till awards utan svarar generellt på hur jag väljer resmål.

Först och främst vill jag se något nytt, försöker att inte åka tillbaka där jag redan varit om det inte är specifikt för att hälsa på någon. I princip kollar jag på världskartan och kollar på vilka regioner jag inte har en blekaste om eller är nyfiken på, just nu står Centralamerika, Stora delar av Afrika, Iran och Centralasien på listan.

Ibland är resan själva målet, och då spelar transport till start och slut inte så stor roll. Har t.ex. åkt tåg från St. Petersburg till Peking, eller åkt bil från San Francisco till Miami, då bryr jag mig inte så mycket om hur jag tar mig till starten eller hem från slutdestinationen.
Är det en destination som är långt bort och jag misstänker att det finns någon kul väg att flyga dit på poäng (kanske med en mellanlandning i någon stad jag inte besökt) så undersöker jag det. Är det relativt nära så är resan enbart inriktad på att få max eurobonuspoäng till minsta möjliga peng. Har i princip aldrig valt resmål efter om det går att flyga med poäng dit, däremot har jag valt resväg därefter.

Eftersom jag har lite att välja på från min lista, så kommer lite fler faktorer in i bilden. Beroende på när jag kan komma iväg, om jag reser själv eller med med sambo och barn, lokalt väder, och på tillgängliga biljetter och priser, så väljer jag/vi en av destinationerna som passar bäst just då.

När destination är vald så brukar jag läsa på lite om landet/platsen på wiki, kolla vilka lokala scams man ska passa sig för, hur mat och dryckeskulturen ser ut, bokar alltid första nattens boende och kollar hur man tar sig dit från flygplatsen.
Sedan brukar jag kika lite på lite guider av alla dess slag (youtube, bloggare, tidningar) för att se om det finns något som man inte bör missa. Ibland köper jag Lonely Planet på E-bok om det är en längre resa, så läser jag på allt eftersom.
 

chazzie

Medlem
Än så länge betar jag av "bucket list" under kategorin resor. Är lite mer flexibel i vilken tid på året och hur länge eftersom jag i regel reser ensam. Förändringar kan ske, men i regel bokar jag den/de destinationer jag tänkt mig, samt ev. revenue-biljetter mellan också, även hyrbil om det är något som krävs på destinationen.

Steg 2 är att kolla lite boenden och liknande, aktiviteter/sevärdheter har jag redan ganska bra koll på då det är något av mina drömresmål jag betar av med poäng, men brukar oftast ha större delen förbokat vad gäller boendet och en slags grundplåt till resan klar, men gärna avbokningsbart om det av någon anledning skulle falla på en annan rutt eller liknande.

Generellt vad gäller flyget försöker jag få in nya bolag och flygplatser så gott det går, men fokus är på att nå de önskvärda resmålen.
 

Frisk78

Medlem
Jag tycker att @JacobGBG hade en bra mall för detta så jag återanvänder den.

  1. Lämplig tidpunkt
    • Egentligen när som helst på året, dock inte hela sommaren utan antigen, juni, juli eller augusti. (vi rullar på sommarmånaderna under sommarsemestern).
    • Väder på resmålet, till 75% viktigt. Så Gärna bra väder när vi har mindre bra väder (Okt-Feb)
  2. Destination
    • Typ av semester. Jag reser gärna själv. Nya resmål är prioriterade, då jag har varit många (för) till samma resmål tidigare. Jag har inget emot något sällskap. Nästkommande 4 resor som är bokade har jag sällskap 3/4. Brukar vara tvärtom.
    • Attraktivt boende med bra facilities och restauranger inom rimliga nivåer. 4* eller mer uppskattas.
  3. Resan ditt/hem
    • Gärna flera ben, i business. 20-30 timmar flygtid är att föredra.
 

Senator

Moderator
Jag tycker @Mattias Holmén det här var en riktig bra tråd. Och jag har funderat lite vidare på detta. Jag har gått genom ett antal olika faser om detta som sträcker sig från min första Eurobonuspoängresa i 1995 till nu. Äventyr med @sembl är (tyvärr?:oops:) mindre av under småbarnsåren.

Hur funkar det nu då? Inte helt spikrakt, men vi har några parameter vi tittar på gällande både bonus men också revenue-billjetter.

1. När skall vi åka?
2. Vem skall med?
3. Vad är syfte med resan?
4. Kommer jag jobba som en del av resan?
5. Självklart: är det något ställe vi gärna vill åka till? Bucketlist? :)

Om vi går tillbaka till innan barn, när det bara var min sambo och jag så tänker jag på vår septemberresa 2016. Min sambo tyckte det var supermärkligt när jag tog fram British Airways kartan och vi letade "vart vi kunde resa 2-for-1 i Club World eller First under september månad". Jag tror hennes exakta ord var "så har jag aldrig rest". Nej, men efter grymma 16 dagar i Sydafrika och Mauritius så var det helt ok :D

December 2017 fyllde min mamma 70 år, och då ville vi till Sydafrika. Exakt hur/när/vart styrdes av förmågan att få två personer BGO-CPT, DUR-BGO med en SAS 2-for-1 samt min bror med Avios British Airways Club Europe OSL-JNB-OSL. Vi köpte sedan två revenue med ET till min sambo och jag. Det var också bra med en hög av Aviosar så vi kunde alla åka JNB-CPT rimligt också.

Nu behöver vi inte följa skolkalendern än, den tiden kommer. Men om vi tittar på de två senaste nyårsresor med barn så har vi börjat med hotellkostnaden. Den underskattas ibland. Det har visat sig vara mycket förmånligt att använda Hiltonpoäng sen köpa revenue flyg. Särskilt om Karibien är destinationen som nyår 2018-19 samt 2019-20. Då försöker jag kombinera detta med affärer i USA så delar av flyget är avdragsgiltig. Hilton Aruba betalde jag 640.000 HH poäng för 10 nätter, men jag tror faktisk den totala notan hade varit $9.000 om vi skulle ha cashat det (rum + skatter + resort fee). Då blir 2 affärsklassbiljetter till 40.000kr som sen uppgraderas till First med Swiss billigt i jämförelse. Samma med vårt älskade Sorrento som jag lägger en del HH poäng på varje sommar, men köper revenue flyg.

Vi har nu också upptäckt vilket vinnande koncept det är att ha med Mini-Senators morfar/mormor. Ingen hade någon gång åkt affärsklass innan vi åkte till HKT hösten 2019. Nu är det lite: "kan vi följa med"? :p Nu blir vårt jobb att sälja in att även det hushållet borde anskaffa AMEX Elite så vi får ihop två vouchrar till per år. Jag tror att det kommer vara fokus fram till skolålder med SAS/AMEX 2-for-1. Hitta resor så mormor/morfar kan följa med (det blir då revenue till mig själv) gärna till Asien där stålarna räcker lite längre för pensionärer. Antigen tar vi en oktoberresa eller så följer båda med över nyår.

Dock har vi lärt oss att fokus är på hotell som är barnvänligt samt att det finns en del runt omkring vi kan hitta på. Där var Hilton Aruba lysande, medan kanske inte Hilton Nassau lika bra. Samma med Hilton Phuket som i sig själv är väl sådär, men med en liten kille är det strålande. Det som var så sjukt bra på Aruba var att vi aldrig behövde gå mer än 10-12min för att hitta alternativ med mat och dyl. Som sagt, ofta börjar vi där: hotellet.

Nu har vi blåst förra årets vouchers på Malaysia till nyår 2021-22. Sen håller vi på en bucket list grej till november. Det ser lovandes ut.. återkommer..

Summa summarum: allt ändras över tid då förutsättningar ändras, särskilt med barn. Jag tror nästa milstolpe för oss blir som sagt när Mini börjar i skolan och vi måste anpassa oss till detta. Men innan dess tänker vi dra alla möjligheter vi kan och gällande 2-for-1 blir det väl ofta med mormor/morfar.
 

Fredde18

Medlem
Jag får nog säga att, först har vi vår ”bucket-list”. Därefter får nog mängden poäng avgöra vilka resmål som är aktuella. Sen, frågan om när kan vi åka, skollov, semester mm. Då kan det finnas ett urval att börja leta plats på.
Denna teori funkade i alla fall på vår första award-bokning, USA nu i höst.
 

jerixon

Medlem
  1. Lämplig tidpunkt
    • Tillgängliga semesterdagar
    • Hur många dagar kan jag få "gratis" pga av högtider. Åker helst under Jul/Påsk osv.
    • Väder/temp på destination - Jag hatar kyla och detta är otroligt viktigt.
  2. Destination
    • Typ av semester (själv eller med frun/weekend/långsemester)
    • Finns det hotell för points på destination - Det här är grymt viktigt då vi är nygifta, har köpt hus och det finns mycket övriga kostnader.
    • Attraktivt boende för relax/träning + Möjlighet att bruka points enligt ovan
    • Aktiviteter/underhållning/upplevelser tillgängliga. Hur är käket?
    • Prisbild på destination kan - Vad kostar ölen om lounge inte finns :D
  3. Resan ditt/hem
    • Ju fler stopp desto bättre för mig - Frugan tvärt om.
    • Komplexiteten i rutt (behövs kompletterande revenue flyg t.ex.)
    • Kan vi få stopovers?
X-Faktor: Bucketlist. Vart vill vi åka tillsammans där ingen av oss har varit?

Det finns såklart mycket som spelar roll.
De här resonemangen ovan gäller framförallt resor på en vecka eller längre och när jag reser med frugan.
Reser jag själv är det helt annan lista och oftast centreras resan efter flygupplevelser och mat/dryck
Poäng finns alltid, så där ser jag inte direkt några restriktioner. Det bränns nog runt 500k EB poäng per år och en del Avios /Flying Blue miles samt Miles and More.
 

Davvelavve

Medlem
Jag tar först reda på vart jag kan ta mig med mina poäng samt vad som är realistiskt att ta mig.
Väljer destination som jag vill resa till, det behöver inte vara ett nytt ställe. Viktigt är också väder, kriminalitet och prisnivå på destinationen.

När jag vet destination så gäller det att hitta lämplig tid för att ha semester. När man har ett hum kan jag söka efter flyg.
Generellt är jag väldigt spontan av mig och brukar boka många sista minuten (innan covid).

Boendet brukar ligga på en medelnivå som känns prisvärt och som att man gör en bra deal.

Just det, viktigast av allt är att sambon godkänner varje moment (ex flyg) och går igenom godkända boenden.
 
Jag tar först reda på vart jag kan ta mig med mina poäng samt vad som är realistiskt att ta mig.
Väljer destination som jag vill resa till, det behöver inte vara ett nytt ställe. Viktigt är också väder, kriminalitet och prisnivå på destinationen.

När jag vet destination så gäller det att hitta lämplig tid för att ha semester. När man har ett hum kan jag söka efter flyg.
Generellt är jag väldigt spontan av mig och brukar boka många sista minuten (innan covid).

Boendet brukar ligga på en medelnivå som känns prisvärt och som att man gör en bra deal.

Just det, viktigast av allt är att sambon godkänner varje moment (ex flyg) och går igenom godkända boenden.
Vilken research gör du kring kriminalitet. Är det något speciellt du tittar efter?
 
Toppen