Senaste nytt

Vilka papper behöver jag för att intyga att jag är barnens mor?

henrik l

Medlem
Är detta något jag behöver tänka på om jag reser med mina brorsdöttrar som är 14, 14 och 15?
Inte enbart riktat till dig @ulagun men om någon annan vet.
Hade planerat på att överraska dom med en liten weekend i vår och åka någonstans inom EU dock, hade inte ens tänkt på detta.
Kommer jag behöva något sorts intyg av min bror?
Det är väl vid incheckning och boarding som det kan uppstå frågor. Intra-EU är det ju bara att knalla in i landet.

Tvåa på den:)
 
Man kan få ett stämplat personbevis på engelska från Skatteverket som intygar vem dina barn är (och vem som är du föräldrar, så fungerar ju att barnet gör det istället). Det är det papper USAs ambassad vill ha när man behöver intyga.

Jag gjorde det i höstas i anslutet till visumprocess i USA. Webbformulär på Skatteverkets hemsida och så dök det upp i postlådan två dagar senare kostnadsfritt.

Det behövs säkert inte, men om du nu vill vara säker kan man ju passa på när det är gratis och enkelt.
 
Har varit med min familj i USA ett tiotal ggr utan problem. Barnen har mitt efternamn och min sambo/mamman har annat efternamn och aldrig fått frågan eller ens tänkt på detta.
 

Hachans

Medlem
Har varit med min familj i USA ett tiotal ggr utan problem. Barnen har mitt efternamn och min sambo/mamman har annat efternamn och aldrig fått frågan eller ens tänkt på detta.

Nej, varför skulle du ha problem med detta? Barnen är ju dina och har dina efternamn och mamman är med. Det väcker sällan frågor.

Skulle mamman däremot rest själv med kidsen så hade hon behövt gardera sig på ett annat sätt. Jag har sett mer än en ensamstående förälder stå och gråta i telefon och försöka lösa något medgivande efter att ha blivit nekad incheckning.
 
Nej, varför skulle du ha problem med detta? Barnen är ju dina och har dina efternamn och mamman är med. Det väcker sällan frågor.

Skulle mamman däremot rest själv med kidsen så hade hon behövt gardera sig på ett annat sätt. Jag har sett mer än en ensamstående förälder stå och gråta i telefon och försöka lösa något medgivande efter att ha blivit nekad incheckning.
För att tråden handlar om en liknande familj….
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Pärlan

Ny medlem
Tack för alla svar! Nu känner jag mig lite lugnare!

Jag har mitt personbevis med ifall frågor skulle dyka upp kring familjekonstellationen =)
 

Pärlan

Ny medlem
Man kan få ett stämplat personbevis på engelska från Skatteverket som intygar vem dina barn är (och vem som är du föräldrar, så fungerar ju att barnet gör det istället). Det är det papper USAs ambassad vill ha när man behöver intyga.

Jag gjorde det i höstas i anslutet till visumprocess i USA. Webbformulär på Skatteverkets hemsida och så dök det upp i postlådan två dagar senare kostnadsfritt.

Det behövs säkert inte, men om du nu vill vara säker kan man ju passa på när det är gratis och enkelt.

Jag har ett stämplat personbevis på engelska på väg via posten så jag känner mig lite lugnare nu.
Du behövde aldrig visa upp det?
 
Jag har ett stämplat personbevis på engelska på väg via posten så jag känner mig lite lugnare nu.
Du behövde aldrig visa upp det?
Min visum-process var över post till ambassaden, så jag skickade med en väldans massa papper inkl. personbevis. Anledning till styrkande av familjekoppling var också lite annat än ditt. Så det kan jag inte riktigt svara på mer än att de bad specifikt om att inkludera detta intyg.

Men skönt att det är beställt! Som andra säger ska det inte vara några problem vid gränsen i ditt fall. Men om mot all förmodan skulle bli det har du nu det papper USA använder för familjeintyg.
 
Har varit med min familj i USA ett tiotal ggr utan problem. Barnen har mitt efternamn och min sambo/mamman har annat efternamn och aldrig fått frågan eller ens tänkt på detta.
Samma, lika. Dock när jag for ensam med döttrarna förra året {10 och 18) hade jag för säkerhets skull med mig ett intyg att min fru tillät mig att fara ensamme med dem, dock efterfrågades det aldrig.
 
Toppen