Senaste nytt

Vilka papper behöver jag för att intyga att jag är barnens mor?

Pärlan

Ny medlem
Hej alla kloka!
Jag och min familj ska resa till USA i nästa vecka. Barnen och deras pappa har samma efternamn och jag har ett annat. Jag är mamma och vårdnadshavare till barnen.
Enligt vad jag läser mig till så kan detta bli ett problem vid inresa till USA? Vad behöver jag för dokument för att bevisa att jag är deras mamma? Har ett stämplat personbevis (på mitt namn) på engelska där deras namn och personnummer står, räcker det?
Vad är det mer jag inte får glömma, pass, Esta, proof of covid 19-vaccination? Adress till hotellet, hemreseflygbiljett? Nåt mer?

Någon som nyligen rest till USA som kan berätta hur proceduren att gå genom passkontrollen när vi landar?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Bara för att klargöra, barnens pappa är inte med på resan?
Utan att veta till hundra procent, men du bör ha med dig intyg från barnens pappa att du får resa med barnen om pappan inte är med.

Passkontrollen är som vilket land som helst, men ni kommer få massa frågor om varför ni åker, kontroll av dokument mm, lämna fingeravtryck osv. Beroende på vart ni flyger i USA finns det ibland maskiner man gör detta i, andra ställen sker allt manuellt och har man otur kan det vara 2-3h kö i immigration. Se till att ha gått på toa innan är mitt tips, och var förberedda på att barnen ruttnar på långa köer som kan uppstå.
 

ulagun

Medlem
Finns en gammal intressant tråd om detta som jag inte lyckats hitta
Där jag bl.a fastnade i Zurich med minderårigt barnbarn.
Ett måste är att ha så officiellt intyg som möjligt Om jag minns rätt finns det något slags formulär.. Bevittnat av 2 personer samt medgivande av barnens far.
Har rest en hel del med barnbarnen och fått väldigt klart för mig att det numera råder misstänksamhet att resa med " andras"barn.
Beroende på bortförande av mindreåriga för giftemål.
 

palmen

Moderator
Förlåt otydligheten, pappan till barnen är med.
Om pappan till barnet är med är det inga problem (rent generellt). Ni reser som familj och då är det ju helt i sin ordning och troligtvis inga misstankar. Om du vill vara säker kan du ju ha med dig papper på att du är barnens mor, better safe than sorry.
 

GOTBound

Medlem
Det finns mängder av mallar på nätet, denna är bra tycker jag.
 

Mr Basic

Medlem
Vi (styvpappa, mamma och 2x söner) har rest till USA minst 5 ggr när kidsen var minderåriga. Kidsen har sin farsas efternamn, så totalt 3 olika efternamn. Har kanske haft tur men har aldrig upplevt några problem (bara en returning ESTA via maskin, resten intervjuer).
Mer orolig nu (20 och 22) när de ska genom och måste sköta allt själv……
 

Rickard_O

Medlem
Finns en gammal intressant tråd om detta som jag inte lyckats hitta
Där jag bl.a fastnade i Zurich med minderårigt barnbarn.
Ett måste är att ha så officiellt intyg som möjligt Om jag minns rätt finns det något slags formulär.. Bevittnat av 2 personer samt medgivande av barnens far.
Har rest en hel del med barnbarnen och fått väldigt klart för mig att det numera råder misstänksamhet att resa med " andras"barn.
Beroende på bortförande av mindreåriga för giftemål.
Är detta något jag behöver tänka på om jag reser med mina brorsdöttrar som är 14, 14 och 15?
Inte enbart riktat till dig @ulagun men om någon annan vet.
Hade planerat på att överraska dom med en liten weekend i vår och åka någonstans inom EU dock, hade inte ens tänkt på detta.
Kommer jag behöva något sorts intyg av min bror?
 

jonten

Medlem
Har tagit med syrrans kids till USA flera ggr, även andra länder. De har samma efternamn så alla har nog trott att jag är pappan. Har tänkt att blir det frågor så löser jag det. Ett år sen var vi till New York, höll på och bli secondary när de undrade vart mamman var.... Och om hon tillät resan.. Jag pratade lite men märkte snabbt att detta håller jag på att förlora. Så skickade fram 12 åringen som fick förklara på bästa engelskan att Mamma var helt med på detta och att det var inget skumt på g.. Ett leende senare var vi igenom... Blir intyg på nästa resa.....
 
Är detta något jag behöver tänka på om jag reser med mina brorsdöttrar som är 14, 14 och 15?
Inte enbart riktat till dig @ulagun men om någon annan vet.
Hade planerat på att överraska dom med en liten weekend i vår och åka någonstans inom EU dock, hade inte ens tänkt på detta.
Kommer jag behöva något sorts intyg av min bror?
Inom Europa behöver du inte vara orolig, jag har rest med mina barnbarn utan några specifika dokument. Och vi har inte samma efternamn.
 
Toppen