Senaste nytt

Vilka länder har billigare shopping av lyxmärken?

TP12

Medlem
Om vi pratar om LV, Hermes odyl som inte har några reor samt bara säljer i egna butiker så sätter de priserna globalt så de är ungefär samma pris i alla regioner oavsett lokal momssats och liknande. Tex i stort sett aldrig billigare i Dubai än Sverige trots vår högre moms. Sedan görs inte löpande justeringar under året så nu när kronan sjunkit går det inte att hitta billigare utomlands.

Köpte några Hermessandaler på IST i höstas som var ca 1000 billigare än i Sverige men tror de har övergett priser i lokal valuta där nu till följd av att den sjunkit som en sten.
 

igelkotten

Medlem
Generellt så finns det inga länder kvar när det gäller de stora märkena, utan det är mer upp till valuta svängningar, moms i länder samt import tullar. Genom åren så har alltid original länderna varit billigare Franska märken Franrike, Italienska Italien.
Det finns ett märke dock som är billigast i Tyskland, Hugo Boss av gammal tradition.

Sedan kan man också säga att i mindre butiker som inte är Ägda av märket så kan man ofta pruta, speciellt i Europa

Klart Hugo Boss är billigast i Tyskland, de går ju way back. Det är lustigt att se folk gå omkring i ett klädesmärke som designade och tillverkade uniformer åt Nazisterna i Tyskland, som anses "premium".

Otroligt billigt för mig i Sverige vid senaste besöket för en månad sen. Har min lön i HKD (vilket är samma som USD) och allt var pga den plötsligt försvagade valutan billigare i Sverige. När man sedan får rabatt ifrån butiken samt momsen tillbaka via Global Blue är det helt plötsligt en otroligt bra deal. Köpte en Omega klocka nu i Sverige, väldigt nöjd!

Lite OT - men har Global Blue fungerat smidigt för dig i Sverige? Behöver du visa bevis/intyg på att du inte har skattehemvist i Sverige?
 

RobHK

Medlem
Lite OT - men har Global Blue fungerat smidigt för dig i Sverige? Behöver du visa bevis/intyg på att du inte har skattehemvist i Sverige?

Har bara gjort det ett par gånger över åren, men har alltid fungerat väldigt smidigt. Dom vill bara se sidan i passet att man har uppehållstillstånd i Hongkong. Det enda störiga är ju att processen är långsam på flygplatsen, nu i dessa tider då det varit kaos på flygplatsen kändes det lite stressigt att hinna med global blue också.

En annan irriterande detalj är ju att återbetalningen till kreditkortet tar ett tag. Och det är ju ett svenskt kort, så har man inte spenderat för det beloppet den sista tiden innan man åker och beroende på bryt-tid för månads-notan på kreditkortet så blir man ju sittande med en plus-balans. Det är ju också synd att Global blue tar en så stor del av momsen. Momsen är ju 25% men man får max 19% tillbaks även om man handlar för stora belopp. Om jag förstår det rätt separerar dom det per kvitto också. Så man kan inte ackumulera upp så att man får 19% tillbaks.
 

sembl

Medlem
Jag skulle säga att Sverige är bland de billigaste då man får handla med 19% moms rabatt som @RobHK beskriver ovan. Lägg till USD til Sek så blir det ytterligare förmånligt.

Det har funkat ganska bra utan köer nu senast i Maj på T5 att få pengarna tillbaka.
 
Toppen