Senaste nytt

Vilka länder har billigare shopping av lyxmärken?

Jag är nyfiken på vart i världen det är billigare än Sverige att shoppa lyxmärken (Gucci, LV, Chanel, Hermes, Prada, Rolex, m.m.).

När folk säger det är ett globalt pris på dessa varor så stämmer detta inte. Jag var i USA, Kalifornien (där jag läst att USA ska vara billigare än Sverige) och när jag var inne i LV och Gucci butikerna så skilde det sig med några tusen ändå. Som exempel så var jag inne i LV butiken i Santa Monica och där kostade en korthållare drygt 320 dollar ~ 3500 kr och i Sverige kostar samma korthållare 2800 kr. Jag var även inne i Gucci butiker där deras glasögon också var dyrare i USA trots att Kalifornien har drygt 10% moms medan vi i Sverige har 25%.

Var även i Nevada och tittade på ett Hermes bälte som skulle landa på 960 dollar ~ 9800kr. Jag köpte samma bälte i Sverige häromdagen för 7400kr.

Så i vilka länder är dessa märken billigare än Sverige? Just nu verkar Sverige vara betydligt mycket billigare än USA och det känns märkligt när man läser på nätet att USA ska vara billigare.
 

GOTBound

Medlem
Rent generellt så slår den svaga svenska kronan mot utlandsshopping i övriga västländer som tidigare var markant billigare än Sverige för denna typ av produkter ex. USA.

FAE43DC9-49FA-45F8-9C53-0FC862140233.jpeg
 

Tomas E

Medlem
Men om man konverterar dagens pris, d.v.s ett bälte kostar i Sverige 7400 kr så blir det 725 dollar medan i USA kostar det 960 dollar, hur kan det vara så stor skillnad även efter konverteringen
Vad @GOTBound menar är att priserna är satta för att vara ungefär de samma i flera länder när kronan var starkare. Fortsätter kronan att vara lika svag mot EUR och USD går de svenska priserna i SEK upp (mer) förr eller senare. Men detta ändras inte varje månad, och justeras inte lika ofta som på basvaror.

Kanske ska du leta efter länder vars valuta på sistone har försvagats ännu mer och ta dig dit fort?
 

JacobGBG

Medlem
Du får börja med att bryta ned det på olika varugrupper. Saker som ursprungsland och inhemsk konsumtion spelar stor roll. Det är oxå relevant om du handlar tax-free eller i ordinarie butiker.

Alkohol t.ex. är förhållandevist billigt i väst jämfört med t.ex. Asien. Skincare är billigare i Asien. Etc

T.ex så hittade jag för två veckor sedan en Armani-kostym på outlet utanför Milano i Italien för €300 (-90%!!!). Sannolikt finns det ytterst få sådana deals att göra på samma märke någon annanstans ivärlden pga den rena närheten till var plaggen kommer ifrån.
 
Generellt så finns det inga länder kvar när det gäller de stora märkena, utan det är mer upp till valuta svängningar, moms i länder samt import tullar. Genom åren så har alltid original länderna varit billigare Franska märken Franrike, Italienska Italien.
Det finns ett märke dock som är billigast i Tyskland, Hugo Boss av gammal tradition.

Sedan kan man också säga att i mindre butiker som inte är Ägda av märket så kan man ofta pruta, speciellt i Europa
 
Generellt så finns det inga länder kvar när det gäller de stora märkena, utan det är mer upp till valuta svängningar, moms i länder samt import tullar. Genom åren så har alltid original länderna varit billigare Franska märken Franrike, Italienska Italien.
Det finns ett märke dock som är billigast i Tyskland, Hugo Boss av gammal tradition.

Sedan kan man också säga att i mindre butiker som inte är Ägda av märket så kan man ofta pruta, speciellt i Europa
Som du skriver först så är det oftast billigast i originallandet. Hugo Boss är väl ingen skillnad utifrån det påståendet?
 

RobHK

Medlem
Otroligt billigt för mig i Sverige vid senaste besöket för en månad sen. Har min lön i HKD (vilket är samma som USD) och allt var pga den plötsligt försvagade valutan billigare i Sverige. När man sedan får rabatt ifrån butiken samt momsen tillbaka via Global Blue är det helt plötsligt en otroligt bra deal. Köpte en Omega klocka nu i Sverige, väldigt nöjd!
 
Toppen