Senaste nytt

Vilka kreditkort använder ni mest?

Alex H

Medlem
Ja, det stämmer, när du når 45000 baspoäng/statuspoäng så blir du guld och behåller det resten av denna period + nästa (+ tre månader grace period efter nästa tagit slut). Men...



Riktigt så enkelt är det inte. Skilj på extrapoäng och baspoäng/statuspoäng. Extrapoäng kan bara användas för att t.ex. köpa bonusresor, men ökar inte din status. Endast bas/statuspoäng ökar status. Så exempelvis värvningen, välkomstbonusen, uppgraderingsbonusen osv ger dig exakt 0 poäng på väg mot guldstatusen.

Baspoäng får man i första hand genom att flyga på betald biljett, genom Amex Elite (20 000 poängex/år) samt MC Premium (mellan 500 - 25% av månadens extrapoäng per månad), samt även genom Conscious traveler-programmet. Fortfarande inte direkt jättesvårt att nå guld om man har nämnda kort, men inte så enkelt som du trott...
Stort tack Jane. Hade lite hum om extrapoäng och statuspoäng men när det även fanns baspoäng så blandar jag till det ordentligt :) .
 

Alex H

Medlem
Ja. Barnet också.



Nej. Däremot kan ni med fördel starta en Point Sharing-grupp för att kunna gemensamt nyttja era poäng.



Nej, de två sakerna har inget med varandra att göra. Om du har "huvudkontot" för Amex och MC-kortet, så kommer poängen som intjänas på kontot (oavsett vilket kreditkort som använts, ditt egna eller din frus) gå på ditt konto.

Det KAN för vissa vara lämpligt att ha två separata konton, framförallt för Amex Elite så att ni båda får statuspoäng, och att ni gemensamt kan tjäna in 4 st 2-4-1-vouchers per år om ni har tillräckligt hög spend, men det är inte normalfallet.
Det med Point Sharing var bra. Håller nu på att boka på Lufthansa och fått lära mig att jag även där ska skaffa Miles & more konto till oss tre, det blir många konto att hålla reda på :oops:
 

Alex H

Medlem
Inser att jag blev tvåa på bollen, men postar ändå;

Det finns minst två typer av poäng. A Baspoäng och B Statuspoäng och C. Extrapoäng

A: Baspoäng (som går att flyga för, men också räknas som statusgrundande) får du genom

att flyga

Samt just nu 5.000 baspoäng om du i SAS-appen genomgår vissa steg för att bli en medveten resenär. Läs mer i appen.

B:
Du kan också få statuspoäng (som är statusgrundande men inte går att flyga för). Viktigast här är

1. statuspoäng 20.000 stycken /år om du har SAS Amex Elite kreditkort

2. samt om du har SAS Premium Kreditkort (minst 600 statuspoäng/månad och sedan mer beroende på hur mkt du spenderar (ekvationen här är antal kronor du spenderar på sitt SAS MC är X. Statuspoäng blir då: X/15 / 4= Y (Y är antal intjänade statuspoäng).

B: Extrapoäng (poäng du kan flyga för men som inte påverkar din status i Eurobonus) får du på många olika sätt.

Genom att flyga, köpa saker i SAS webshoppingpottal, använda kreditkort ( SAS Amex Elite 20 extrapoäng/100:-, SAS MC Premium 15 extrapoäng/100:-. På vissa helger får du dubbelt så många poäng dvs 30 extrapoäng/100:-. Dessa helger får du inbjudan till i hygglig tid och måste anmäla dig till via Mail. Just nu är en sådan helg. Därför finns en tråd hår om hur man kan förlägga sina utlägg till en sådan helg för att få fler extrapoäng).

För att så svara på din fråga, så är det för Guldstatus viktigt att under din kvalificeringsperiod tjäna in minst 45.000 baspoäng och/eller statuspoäng. Klarar du det blir du Gold. Sedan behåller du den statusen till kvalificeringsperioden (i ditt fall slutar den troligen 31 januari 2025) samt hela det kommande kvalificeringsperioden (dvs t.o.m. 31 januari 2026). Om du inte under perioden 31/1 2025 t.o.m. 31/1 2026 återigen lyckats tjäna 45.000 nya baspoäng så får du ändå vara Gold i ytterligare 3 månader av nåd (grace), sedan blir du nedgraderad till nästa lägre nivå. När du inte upp till exakt 45.000 baspoäng/statuspoäng så kan du då under de tre månaderna köpa baspoäng för pengar i efterskott och på så sätt bibehålla din status. Detta sätt anses här dock inte vara optimalt eftersom det är dyra poäng jämfört med att flyga in poängen innan sista dagen i din kvalificeringsperiod.

Klarnar det nu? Välkonstpoängen du nämner i ditt inlägg är alltså inte baspoäng och har ingen betydelse för status hos SAS, däremot kan du resa för dem. Amex 20.000 poäng/år är dock statuspoäng och ger dig en gräddfil mot Gold och även de staruspoäng du får genom SAS MC. Det är också det som förklarar varför SAS Amex Elite är dyrare än andra Amex-kort och att SAS MC Premium är mkt dyrare än det enklare SAS MCkortet.
Stort tack Lemon för ditt tålamod. Den här sammanfattning var riktigt bra, förstår nu till 90% :), har bokmärkt så jag kan läsa på om och om igen tills jag fattar 100% :D.

Tipset med medveten resenär var bra, hade bara scrollat förbi
 

Sir Lemon

Medlem
Det med Point Sharing var bra. Håller nu på att boka på Lufthansa och fått lära mig att jag även där ska skaffa Miles & more konto till oss tre, det blir många konto att hålla reda på :oops:
Varför måste du skaffa Miles and Morekonto? Även om du flyger Lufthansa så får du (än så länge) Eurobonuspoäng! Och när du väl blivit Gold hos SAS så får du tillträde till Lufthansas lounger (Business samt marginellt bättre Senator).

 

Alex H

Medlem
Varför måste du skaffa Miles and Morekonto? Även om du flyger Lufthansa så får du (än så länge) Eurobonuspoäng! Och när du väl blivit Gold hos SAS så får du tillträde till Lufthansas lounger (Business samt marginellt bättre Senator).
Oj nu blev jag ännu mer förvirrad. Håller på att boka på Lufthansa med SAS Amex Elite-kort och de (Lufthansa) frågade om man ville ha Miles & more, trodde det var bra med fler konto och därmed få poäng överallt :rolleyes:

Håller nu på att sammanställa en massa frågor och svar till dig i den andra tråden om Turkish men behöver några timmar så jag postar ikväll :D
 

TP12

Medlem
Oj nu blev jag ännu mer förvirrad. Håller på att boka på Lufthansa med SAS Amex Elite-kort och de (Lufthansa) frågade om man ville ha Miles & more, trodde det var bra med fler konto och därmed få poäng överallt :rolleyes:

Håller nu på att sammanställa en massa frågor och svar till dig i den andra tråden om Turkish men behöver några timmar så jag postar ikväll :D
Du kan bara kreditera en flight till ett bonusprogram (annat hade varit orimligt) så du måste välja. När din flight går är SAS kanske inte med i *A innebärande att det i så fall inte går att få poäng till Eurobonus.

För att återgå till ämnet - har du ens räknat på om du tjänar på att ha ett Amex Elite istället för Amex Premium? Har du testat att söka tillgänglighet på resor för att se om det är lönt för dig att samla poäng?

Sa själv upp mitt Amex Platinum efter deras senaste förändringar och överväger att nedgradera Elite till Premium efter att ha dragit in årets 241 voucher men har inte bestämt mig än.
 

MartinH

Medlem
Varför ger ni alla stackars @Alex H så dåliga och förvirrande råd?
Alex - du reser 1 gång på sommaren och en gång under julen.
Du behöver absolut inte Amex Platinum
Du behöver inte guldkort = du behöver inte SAS Amex Elite (som ger 20k statuspoäng som du inte behöver) och du behöver inte det dyrare SAS Mastercard Premium (som också ger statuspoäng).
Vill du samla flygpoäng? Fine. Skaffa SAS Amex Premium och SAS Mastercard. Även med en hyffsad spend så lär du behöva samla 1-2 år för att komma i närheten av poängen som behövs för att boka business longhaul (till Asien).
Sen ska du lyckas hitta bonusplatser i högsäsong oxå, inte så lätt.
Och vem vet vad som händer med Eurobonus i framtiden?
Men, det är kul att samla poäng, så för all del gör det och kanske betalar det av sig med en bonusresa julen 2025.
Eller kör cashback, tråkigt, men säkert.
 

Alex H

Medlem
Du kan bara kreditera en flight till ett bonusprogram (annat hade varit orimligt) så du måste välja. När din flight går är SAS kanske inte med i *A innebärande att det i så fall inte går att få poäng till Eurobonus.

För att återgå till ämnet - har du ens räknat på om du tjänar på att ha ett Amex Elite istället för Amex Premium? Har du testat att söka tillgänglighet på resor för att se om det är lönt för dig att samla poäng?

Sa själv upp mitt Amex Platinum efter deras senaste förändringar och överväger att nedgradera Elite till Premium efter att ha dragit in årets 241 voucher men har inte bestämt mig än.
Aj, nu har jag bokat flygbiljetterna på Lufthansa. Kom sen på att jag inte hade Miles & More konto och öppnade ett. Hur ska man göra för att få in detta köp till Eurobonus? Resan är inte förrän vid jul.
Så jag förstått det rätt, poängen till Eurobonus får man inte förrän man har flugit?

Jag valde Elite för vi kommer spendera över 300k/år. Hoppas kunna bli mer flexibel när barnet blir äldre och kanske åker oftare weekendresor inom Europa. Och kör med MC Premium på de ställen där Amex ej funkar

Skärmavbild 2024-02-23 kl. 13.49.51.png
 

Sir Lemon

Medlem
Aj, nu har jag bokat flygbiljetterna på Lufthansa. Kom sen på att jag inte hade Miles & More konto och öppnade ett. Hur ska man göra för att få in detta köp till Eurobonus? Resan är inte förrän vid jul.
Så jag förstått det rätt, poängen till Eurobonus får man inte förrän man har flugit?

Jag valde Elite för vi kommer spendera över 300k/år. Hoppas kunna bli mer flexibel när barnet blir äldre och kanske åker oftare weekendresor inom Europa. Och kör med MC Premium på de ställen där Amex ej funkar

Visa bifogad bild 150779
Du får inga poäng i ngt fall förrän du har genomfört flygningen. Skriv in ditt Eurobonus i bokningen så får du poäng hos SAS.
 
Toppen