Senaste nytt

Vilka kreditkort använder ni mest?

Alex H

Medlem
Har nu läst allt jag hittat om kreditkort och trodde att jag hade klart för mig vilka kort jag ska ha för att maximera framtida flygupplevelser. Men mina val känns fortfarande inte helt optimala. Har tänkt skaffa SAS Amex Elite och SAS Mastercard Premium men:
1. Kommer nog få 2 stycken 2-1-vouchers årligen men kommer inte kunna använda dem för vi (två vuxna och ett barn) åker bara under högsäsongerna (sommar och jul/nyår). Känns dumt att samla ihop men inte kunna utnyttja (för de gäller väl bara årligen och kan inte sparas?). Eller har jag missuppfattat att dessa 2-1-vouchers endast gäller bonusflygen, vilket är få under högsäsongerna, och går att använda vid vanliga flyg? Vi flyger inom Europa (ej business) under sommaren och Asien (business) vid julen.
2. För oss är få mellanlandningar viktiga, mår lite illa vid start och landning. Om användningen av vouchers gör att flygtiderna ökar så är de inte så intressanta.
3. Har tänkt skaffa Amex Platinum, mest för fast track och lounger, innan ni här fick mig att tänka om. Stämmer det att MC Premium endast gäller med SAS flyg? Kom t ex i sommar åka på charter med Ving. Får man då fast track och lounge med MC Premium?

En sista fråga innan jag definitivt bestämmer mig för Elite och Premium. Vilka kort har ni och vad har dessa kort gett er vid flygresor?
 

henke12

Medlem
Har nu läst allt jag hittat om kreditkort och trodde att jag hade klart för mig vilka kort jag ska ha för att maximera framtida flygupplevelser. Men mina val känns fortfarande inte helt optimala. Har tänkt skaffa SAS Amex Elite och SAS Mastercard Premium men:
1. Kommer nog få 2 stycken 2-1-vouchers årligen men kommer inte kunna använda dem för vi (två vuxna och ett barn) åker bara under högsäsongerna (sommar och jul/nyår). Känns dumt att samla ihop men inte kunna utnyttja (för de gäller väl bara årligen och kan inte sparas?). Eller har jag missuppfattat att dessa 2-1-vouchers endast gäller bonusflygen, vilket är få under högsäsongerna, och går att använda vid vanliga flyg? Vi flyger inom Europa (ej business) under sommaren och Asien (business) vid julen.
2. För oss är få mellanlandningar viktiga, mår lite illa vid start och landning. Om användningen av vouchers gör att flygtiderna ökar så är de inte så intressanta.
3. Har tänkt skaffa Amex Platinum, mest för fast track och lounger, innan ni här fick mig att tänka om. Stämmer det att MC Premium endast gäller med SAS flyg? Kom t ex i sommar åka på charter med Ving. Får man då fast track och lounge med MC Premium?

En sista fråga innan jag definitivt bestämmer mig för Elite och Premium. Vilka kort har ni och vad har dessa kort gett er vid flygresor?
1: 2-4-1 gäller endast bonusresor (både rena SAS-flygningar och *A (Star Alliance)
Svårt att sia om framtida tillgång på bonusresor! Testa är mitt förslag för att se om det passar just dig!

2: Det är ingen garanti att resetiderna ökar, men bonusplatser växer inte på träd. speciellt inte 3st i Business i högsäsong på direktflyg.
Högre flexibilitet = högre chans att lyckas snärja en bra bonusresa!
(Jag tycker ändå det kan vara lätt att räkna hem att åka exempelvis ARN-SIN med en mellanlandning och betala 90k i cash jämfört med 2 mellanlandningar för poäng)
3: SAS MC Premium ger varken lounge eller fasttrack. SAS MC Premium ger dock möjlighet att boka rena SAS bonusresor i Plus/business men betala för GO. Detta kallas Fly Premium
(Om tillgång finns)

--
Jag har SAS Amex Premium och SAS Mastercard Premium (och Strawberry MC)
Har stor nytta av både 2-4-1 via Amex och Fly Premium via SAS Mastercard Premium



Ser även ofta 2-4-1-voucher. Vad skiljer de från 2-1-voucher?
2-1 har jag aldrig hört talas om!
Amex har ju sin voucher som i folkmun kallas 2-4-1
(Som innebär 50% rabatt för en bonusresa för upp till 2 personer)
 

Emil123

Medlem
1. Är ni tre personer så är antagligen Elite att föredra då du kan använda vouchers för hela sällskapet i så fall, hur stor spend har du? Du kommer behöva få in poäng på andra sätt, ex portal/sign up-bonusar etc. Ska till mycket spend för att få ihop 1 bonusresa per år för 3 pers.
2. Du kan nog behöva vara lite flexibel med detta, spec över jul/nyår.
3. SAS MC Premium, har inget med fast track att göra. Svårt förstå vad du menar här.

2-4-1 = förkortning för ”two for one”, har inte sett 2-1 användas speciellt mycket.
 

ARN01

Medlem
Finns mycket info i div trådar... lite subjektivt men vad jag tycker.
1. Kommer nog få 2 stycken 2-1-vouchers årligen men kommer inte kunna använda dem för vi (två vuxna och ett barn) åker bara under högsäsongerna (sommar och jul/nyår). Känns dumt att samla ihop men inte kunna utnyttja (för de gäller väl bara årligen och kan inte sparas?). Eller har jag missuppfattat att dessa 2-1-vouchers endast gäller bonusflygen, vilket är få under högsäsongerna, och går att använda vid vanliga flyg? Vi flyger inom Europa (ej business) under sommaren och Asien (business) vid julen.
- Kan/vill du endast flyga under högsäsong är det generellt väldigt svårt att utnyttja vouchers. Stort tryck och det kräver ofta lång planering i förväg, alternativt tvärtom, platser kan släppas nära inpå. Man bör vara "lite om sig och kring sig". Går inte att spara och gäller endast Star Alliance bonusflyg. Därmed inte sagt att det är omöjligt men kräver flexibilitet och engagemang.

2. För oss är få mellanlandningar viktiga, mår lite illa vid start och landning. Om användningen av vouchers gör att flygtiderna ökar så är de inte så intressanta.
- Se ett. Bonusflyg kan innebära (relativt ofta) fler stopp och förslag där platser finns tillgängliga vilket kan ta ut en på olika detours.

3. Har tänkt skaffa Amex Platinum, mest för fast track och lounger, innan ni här fick mig att tänka om. Stämmer det att MC Premium endast gäller med SAS flyg? Kom t ex i sommar åka på charter med Ving. Får man då fast track och lounge med MC Premium?
-MC-Premium ger inte fasttrack eller lounge. MC-premium ger mer poäng per 100kr (15p). Annars är stora fördelen att det ger möjlighet att boka SAS PLUS/Business till ekonomipris. OBS! ENDAST SAS POÄNGRESOR och om det finns poängplatser. Sedan kräver det att man drar in ett visst antal poäng per år för att kunna utnyttja det fullt ut på tex longhaul. Så indirekt kan det ge fasttrack och lounge, dvs om du lyckas boka PLUS/Business. Det gäller ju dock bara där SAS har lounge eftersom de (i princip) inte samarbetar med tredjepartslounger längre.
Ger även minst 500 statuspoäng per månad (25% av poängen du dragit in per månad så kan ge mer) som räknas mot Eurobonusstatus Silver Guld etc om det är intressant.
 

GOTBound

Medlem
Försatt svara på fråga nummer 3, och vad du egentligen frågar;
Ja, med AMEX Platinum har du Fast Track på utvalda nordiska flygplatser.
När det gäller lounge så ger AMEX Platinum tillgång till utvalda lounger, även Priority Pass ger tillgång till lounger där Priority Pass accepteras. Priority Pass medlemskap ingår med AMEX Platinum men är ett eget kort.

AMEX Platinum förmåner gäller oavsett vilket flygbolag du flyger med.

[SAS] Master Card Premium är något helt annat.
 
Last edited:

char

Medlem
Skrev ner vad jag tycker är dom viktigate punkterna med dom olika korten. Det bästa är så klart att skaffa alla men blir rätt saftiga kostnader.

Amex Elite
- 20 EB extrapoäng per 100 kr
- 20k EB statuspoäng per år
- 2-4-1 voucher efter 150k spend och ytterligare en efter 300k spend. Vouchern är gällande innevarande år + nästa år. Har du spenderat 150k i maj 2024 så får du en voucher som gäller till 31/12 2025 (ska bokas innan detta datum, resan kan var senare). En voucher ger rätt att boka 1 eller 2 personer till halva poängpriset (awardplatser) på SAS eller andra *A. Exempel: flyg två personer till USA med SAS i business för 100k poäng. Eller flyg 2 personer till USA med *A i business för 130k poäng.

MC Premium
- 15 EB extrapoäng per 100 kr.
- 3.75 EB statuspoäng per 100 kr. Dock minst 500 statuspoäng per månad.
- Flypremium som kan användas i stället för en 2-4-1 voucher. Boka en bonusresa i Plus eller Business men betala poängpriset för go. Beroende på hur många poäng du totalt tjänat senaste året så finns det lite olika nivåer. Enklast att läsa här: SAS Flypremium
- Ibland dubbla poänghelger där man får dubbelt antal extrapoäng och statuspoäng.

Amex Platinum
- Bra reseförsäkring
- Fast track på utvalda nordiska flygplatser
- Tillgång till Amex egna Centurion lounger och t ex Pontus på ARN. Tillgång till alla Priority Pass lounger.
- Guld på Hilton
- Dining by Amex. 6 gånger om året får du och en vän på utvalda restauranger äta en middag med fri förrätt och huvudrätt.
 

Alex H

Medlem
Stort tack att ni tog er tid att svara på frågorna. Värsta är att ju mer jag läser på desto mer känns det som att de kort som är populära här på BC inte passar mig. När jag fick höra om flygpoängen trodde jag att vi hade hittat guldgruva :p men nu känns det som att det är lika bra att jag fortsätter med cashback kort :(
 
Toppen