Senaste nytt

Vilka flygbolag bör man välja och inte välja i Corona-tider?

Nu under Corona-tider är det ju som bekant mycket inställda flyg och ändrade flygscheman. Naturligtvis är det säkrast att inte flyga alls under rådande omständigheter, men om man är beredd att ta risken att resa så undrar vilka flygbolag man bör och inte bör välja? Vilka flygbolag har visat sig vara hjälpsamma och tillmötesgående när det har blivit problem och vilka flygbolag har varit kundfientliga?
 

Senator

Moderator
Alla. Men undvik betala med EuroBonuspoäng om SAS inte själva flyger och då måste fram är väl lärdomen :eek:

Efter en del tröga återbetalningar i början av pandemin så har alla fixat det jag behöver:
British Airways
Air France
Lufthansa/Swiss
SAS
United

Air France är väl just nu fortfarande väldigt flexibla. Fick boka av eller byta kostnadsfritt förra veckan billigaste Business, medan SAS skulle ha €70 för att byta SAS Plus.
 
Jag tar mig friheten att citera en del av ett inlägg av @Jonas C från annan tråd som handlar om award-biljetter:
Vissa flygbolag t.ex Ethiopian och Air Canada är lite mer medgörliga och erbjuder ofta ett alternativ om de ställer in ett flyg på bokningen. SWISS är tyvärr helt hopplösa och vägrar ta ansvar. Supporten är extremt stela och arroganta.

Bäst är dock Ethiopian som har bokat om mig flera gånger på flyg där det saknas bonusplatser när de har ställt in ett flyg.
 
  • Gilla
Reactions: hco

ulagun

Medlem
Brussel airlines är väl inte favoritbolaget här på forumet, men när det gällde en återbetalning pga inställd resa var de superba jämfört med både SAS och Lufthansa eviga strulande
Utan påminnelser kom återbetalning omgående med "vändande post" och trevligt följebrev
 

Mr Basic

Medlem
Har generellt sköts bra av de bolag jag haft att göra med.

SAS bokade av 3 resor och jag lät SAS behålla pengarna i ett år, sedan sköttes återbetalning mkt smidigt. Utöver det har ju flertalet awardresor blivit inställda/ombokade så många ggr att jag inte minns. Det är på kundtjänst-sidan SAS utmärker sig negativt, otroligt många samtal (+väntetid) som slutat med HUACA. Även A340/B737-rutinen SAS satte i system förtjänar ett negativt omnämnande.

Lufthansa, några inställda resor där återbetalning skett utan krångel. Flertalet ombokningar som sköttes smidigt och där personalen hade full koll på vilka regler som gällde, skönt. Förvånansvärt kort väntetid på tfn. Kan tilläggas att samtliga ombokningar slutade med att jag flög med Swiss.

British Airways. Enda resan/bolaget där jag bokade om innan de själva hade ställt in, lesson learned. Fick voucher som var giltig ett år (för att boka men gick att resa senare). Även flertalet ändringar som jag själv krånglade till genom att boka om till business på utresan i ett tidigt läge av pandemin. Även här upplever jag kundtjänst som påläst och tydlig, så totalt sett bra. Vill minnas att det var ok väntetider även här (tfn).

Aegean. Här tog det stopp när jag begärde återbetalning för inställd flight. Fick det dock på mail som jag kunde bifoga till Amex och göra en charge back, smidigt. Ett plus att kundtjänst hade dygnet runt-öppet i början av pandemin, vilket gjorde att jag kom fram direkt under ett nattpass.

Aer Lingus. 2 inställda flighter som återbetalades utan krångel, mkt bra.

Har genomfört en awardresa (till NYC) under pandemin efter att USA öppnat upp. Tänkte skriva en liten reserapport men inte riktigt redo än. :D

Edit. Har en bokad awardresa i januari, ARN-IST-PTY-SJO-PTY-IST-MUC-ARN med Turkish, Copa och Lufthansa, får se om den resan ”överlever” Omicron….:rolleyes:
 

Jonas C

Medlem
Ethiopian är ju ändå inget att satsa på närmaste tiden p g a oroligheterna i landet.
De har varit ett väldigt pålitligt flygbolag under hela pandemin, med få inställda flyg och lätta att göra med när ett flyg väl blir inställt eller schemaändrat. Faktumet att de gjorde vinst under katastrofåret 2020 säger en del.

Anser även att British Airways har skött sig bra i synnerhet då man enkelt kan boka om sin biljett till valfritt flyg på hemsidan så länge det finns platser till försäljning, oavsett om man har bokat sin resa för cash eller poäng. Blev ombokad till revenue business på Finnair via Helsingfors när de ställde in min flygning från Arlanda till London i november förra året.
 
Toppen