Senaste nytt

Vilka First och Business flighter är bäst för min resa?

Mat dryck service och stolkomfort hamnar högt hos mig. Platsen runt stolen, markservice, IFE och storlek på toaletten spelar mindre roll.
I så fall skulle jag nog hålla ANA C högt. Inget västerländskt bolag slår japanska eller koreanska bolag när det gäller service.
Swiss och SAS har de berömda luftkuddarna så stolen blir mindre bekväm.
 
Det tror jag inte. Bara för att en del rankar Lufthansa och ANA över Thai så betyder det inte att Thai är dåligt. Bra säte, god mat (caviar!) och dryck, trevlig service. Nya SAS är en jättebra businessprodukt, men det är fortfarande långt ifrån en solid firstprodukt som Thai.
Tack, jo nu har vi bokat Thai F ut (med försök på byte till LH F) och Asiana F hem. Min fundering är om man kan hitta nån annan produkt att byta ut Thai mot. Jag tänker kanske United F Swiss C SAS C etc.
 
Tack, jo nu har vi bokat Thai F ut (med försök på byte till LH F) och Asiana F hem. Min fundering är om man kan hitta nån annan produkt att byta ut Thai mot. Jag tänker kanske United F Swiss C SAS C etc.
Om du har de F så håll kvar vid F. Inget C i Star Alliance kan mäta sig med Thai eller Asiana F.
 
Mat dryck service och stolkomfort hamnar högt hos mig.
Vad för dryck? SAS sopar banan med båda dessa vad det gäller öl, de utklassar alla andra bolag jag testat i F också ölmässigt.
Vad det gäller vin låter jag det vara osagt då jag inte kan något om det.
Maten kan som sagt vara hit or miss i Business. För mig fungerar SAS koncept bra, men på Swiss har jag på en flight fått en grymt bra köttbit och andra gången var det "standardmat" som itne var något speciellt. Inte flugit longhaul i ANA C, bara 3-4h inom asien och antar att det inte är samma servering där.
Personligen tycker jag SAS stol är bättre än Swiss, på ANA finns det väl fler olika varianter på stol beroende på vilken typ av flygplan det är.
Servicen har aldrig varit något speciellt på något av bolagen, men en bra dag så är SAS besättning riktigt bra, men man kan dra riktiga nitlotter ibland också tyvärr. Tror att ANA har en högre lägstanivå då deras service "aldrig" är dålig.
 
Vad för dryck? SAS sopar banan med båda dessa vad det gäller öl, de utklassar alla andra bolag jag testat i F också ölmässigt.
Vad det gäller vin låter jag det vara osagt då jag inte kan något om det.
Maten kan som sagt vara hit or miss i Business. För mig fungerar SAS koncept bra, men på Swiss har jag på en flight fått en grymt bra köttbit och andra gången var det "standardmat" som itne var något speciellt. Inte flugit longhaul i ANA C, bara 3-4h inom asien och antar att det inte är samma servering där.
Personligen tycker jag SAS stol är bättre än Swiss, på ANA finns det väl fler olika varianter på stol beroende på vilken typ av flygplan det är.
Servicen har aldrig varit något speciellt på något av bolagen, men en bra dag så är SAS besättning riktigt bra, men man kan dra riktiga nitlotter ibland också tyvärr. Tror att ANA har en högre lägstanivå då deras service "aldrig" är dålig.

Även om man jämför SAS med SWISS nya C på de nya B777:eek:rna ?
 
Även om man jämför SAS med SWISS nya C på de nya B777:eek:rna ?
Har inte testat Swiss på deras nya 777 men det ser ut som samma layout som på de äldre planen med 5 i bredd vilket inte är någon höjdare om man hamnar på "fel ställe" i kabinen. Tronsätena är alltid trevliga om man vill ha mycket eget space. Utrymmesmässigt ser det inte ut som någon större uppgradering från den gamla kabinen, stolen kanske är skön dock men tvivlar på att den är mycket bättre än vad SAS har i dagsläget.
 
Har inte testat Swiss på deras nya 777 men det ser ut som samma layout som på de äldre planen med 5 i bredd vilket inte är någon höjdare om man hamnar på "fel ställe" i kabinen. Tronsätena är alltid trevliga om man vill ha mycket eget space. Utrymmesmässigt ser det inte ut som någon större uppgradering från den gamla kabinen, stolen kanske är skön dock men tvivlar på att den är mycket bättre än vad SAS har i dagsläget.
Har någon slags hatkärlek till sådana här kommentarer.

Jag vet ju att SAS stolen var bedrövlig (om det nu inte var något fel på min luftpumpanordning) och ändå har jag bokat Swiss om 3 veckor från Hong Kong. Borde ju naturligtvis testa något helt nytt (typ Austrian) men. måste. ändå. bocka. av. swiss. Så behåller det som det är och gör en liten reserapport på det.
 
Har någon slags hatkärlek till sådana här kommentarer.

Jag vet ju att SAS stolen var bedrövlig (om det nu inte var något fel på min luftpumpanordning) och ändå har jag bokat Swiss om 3 veckor från Hong Kong. Borde ju naturligtvis testa något helt nytt (typ Austrian) men. måste. ändå. bocka. av. swiss. Så behåller det som det är och gör en liten reserapport på det.
Nej det var inget fel på den. Luftkuddarna på SAS och Swiss ändrar sig själva, en del av konstruktionen. Detta gör båda stolarna relativt outhärdliga över tid.
 
Jag dricker inte öl alls, mitt fokus är riktigt bra mat och utbud, vin, champagne och såklart sittkomfort.
Jag går inte igång speciellt på thailändsk kultur, tror jag är mer japansk om ni fattar.

Nu till ett nytt dilemma :)

Destinationen är Manilla, eller rättare sagt ön Coron/Busanga. Nu är vi bokade så här:
FRA-BKK Thai First (endast 2h stopp här så markservicen kommer vi inte hinna med)
BKK-MNL Thai Business
Hem:
MNL-ICN Asiana Business (overnight i Seoul)
ICN-FRA Asiana First

Idag dök det upp möjlighet att byta Thai F mot Asiana F även på utresan. Då blir det så här:
FRA-ICN Asiana First, några timmar på ICN.
ICN-MNL Asiana Business.
Har inte flugit någon av dom och är lite kluven. Liiiiite nyfiken på Thai eftersom vi redan har Asiana, samtidigt kommer vi inte stanna i BKK. Vad tror ni?
 
Jag dricker inte öl alls, mitt fokus är riktigt bra mat och utbud, vin, champagne och såklart sittkomfort.
Jag går inte igång speciellt på thailändsk kultur, tror jag är mer japansk om ni fattar.

Nu till ett nytt dilemma :)

Destinationen är Manilla, eller rättare sagt ön Coron/Busanga. Nu är vi bokade så här:
FRA-BKK Thai First (endast 2h stopp här så markservicen kommer vi inte hinna med)
BKK-MNL Thai Business
Hem:
MNL-ICN Asiana Business (overnight i Seoul)
ICN-FRA Asiana First

Idag dök det upp möjlighet att byta Thai F mot Asiana F även på utresan. Då blir det så här:
FRA-ICN Asiana First, några timmar på ICN.
ICN-MNL Asiana Business.
Har inte flugit någon av dom och är lite kluven. Liiiiite nyfiken på Thai eftersom vi redan har Asiana, samtidigt kommer vi inte stanna i BKK. Vad tror ni?
Jag antar att du med frågan är beredd på en massa "tycke och smak" svar. För min del hade jag absolut behållit bokningen och få testa flera F-produkter om tider i övrigt funkar för er. Ibland vill man ju byta för att få natt/dagflyg eller komma någonstans vid en speciell tid.
 
Toppen