Senaste nytt

Vilka bolag godkänner dubbla handbagage

bankb

Medlem
Vilka av de oliks *A bolagen godkänner dubbla handbagage? Alltså inte enbart en ”datorväska”’utan två fullstora handbagage?

Försöker resa utan incheckat så mycket som möjligt och fick upp lite annonser om en Nomatic väska. Blev sugen på att köpa en sån som ett komplement till min kabinväska på hjul. Då skulle till och med en 1,5-2 veckors resa funka riktigt bra utan incheckat bagage. Men blir ju bara nyttigt om jag får på båda enheterna :)

Mig veterligen så godkänner alla *A dubbla handbagage i affärsklass (ej SAS plus).

Mig veterligen så godkänner alla *A dubbla handbagage i affärsklass (ej SAS plus).
När jag flög CPH-MIA tur-och-retur i SAS Plus (genom Plusgrade) ingick 2 handbagage.

"På flygningar till och från USA eller Asien får du ta med ett handbagage ombord (högst 8 kg, 55 x 40 x 23 cm) när du reser i SAS Go Light eller SAS Go. Om du reser i SAS Business eller SAS Plus får du ta med två handbagage ombord (högst 8 kg, 55 x 40 x 23 cm). Detta gäller även på anslutningsflyg."
Källa: Bagage/handbagage: incheckat, försenat, skadat eller förlorat | SAS

När jag flög CPH-MIA tur-och-retur i SAS Plus (genom Plusgrade) ingick 2 handbagage.

"På flygningar till och från USA eller Asien får du ta med ett handbagage ombord (högst 8 kg, 55 x 40 x 23 cm) när du reser i SAS Go Light eller SAS Go. Om du reser i SAS Business eller SAS Plus får du ta med två handbagage ombord (högst 8 kg, 55 x 40 x 23 cm). Detta gäller även på anslutningsflyg."
Källa: Bagage/handbagage: incheckat, försenat, skadat eller förlorat | SAS

Stämmer bra, det gäller dock bara om man har plus på kortdistans som anslutning. Reser man enbart inom Europa så är det max ett handbagage.

Thai Air är ganska snikna, bara ett handbagage (och bara 7 kg), plus datorväska eller handväska. Undantaget är om man

1) Flyger i Business eller First OCH
2) Är Star Alliance Gold OCH
3) Reser på en bokning som innefattar två eller fler Star Alliance-bolag.

Travel | Information | Thai Airways

Sen har jag lite svårt att tro att de faktiskt efterlever de strikta reglerna.

Hos Swiss får man ta två handbagage i business, även inom Europa.
upload_2019-4-3_22-36-5.png

Nomatic är absolut en bra väska, men om du lär dig packa med cubes, garment folders och vika/rulla kläderna så räcker en väska lätt för 10 dagars resande.
Där med så är det bara i business som det är 2 handbaggage på de flesta bolag som flera sagt. Vissa bolag tillåter dock vilken vikt som helst och förutom med SAS på LHR och någon flygning med KLM på mindre flygplata har mitt baggage aldrig vägts....
Jag ser det dock som närmast omöjligt att misslyckas att resa med bara 1 väska plus datorväska.. och har aldrig förstått hela hysterin. Trots det har jag XXL och 48 i skor aå inte så att jag har små kläder :)

Nomatic är absolut en bra väska, men om du lär dig packa med cubes, garment folders och vika/rulla kläderna så räcker en väska lätt för 10 dagars resande.
Där med så är det bara i business som det är 2 handbaggage på de flesta bolag som flera sagt. Vissa bolag tillåter dock vilken vikt som helst och förutom med SAS på LHR och någon flygning med KLM på mindre flygplata har mitt baggage aldrig vägts....
Jag ser det dock som närmast omöjligt att misslyckas att resa med bara 1 väska plus datorväska.. och har aldrig förstått hela hysterin. Trots det har jag XXL och 48 i skor aå inte så att jag har små kläder :)

En vecka i en liten ryggsäck när jag är iväg på semester är ingen fara alls, hade allt i en mindre ryggsäck nu med två veckor med familjen i Thailand. Men på jobbresorna springer det iväg snabbt. 2x skor, 2x kostym, 3-4 ex skjorta och sen resterande plagg för när det inte är jobb på kvällarna :)

Med risk för lite of topic, berätta gärna mer om cubes, inte hört om tidigare :)

Thai Air är ganska snikna, bara ett handbagage (och bara 7 kg), plus datorväska eller handväska. Undantaget är om man

1) Flyger i Business eller First OCH
2) Är Star Alliance Gold OCH
3) Reser på en bokning som innefattar två eller fler Star Alliance-bolag.

Travel | Information | Thai Airways

Sen har jag lite svårt att tro att de faktiskt efterlever de strikta reglerna.

Dom första två kan jag ju lösa att leva upp till. Men det tredje villkoret känns svårare, får ta en tripp med SAS i samma bokning inrikes istället för att boka en direkt till Bangkok ;)

Men som du säger, regelefterlevnad på Thai känns inte så noggrann. Med tanke på hur mycket handbagage en del släpar med sig på hemresorna från Thailand :)

Googla "one bag travel" så kan du ser hur man enkelt packar :)
En cube ör utformad efte rmåtten på din väska och håller kläder på plats bland annat. Effektivt om kläderna vikes korrekt.

En vecka i en liten ryggsäck när jag är iväg på semester är ingen fara alls, hade allt i en mindre ryggsäck nu med två veckor med familjen i Thailand. Men på jobbresorna springer det iväg snabbt. 2x skor, 2x kostym, 3-4 ex skjorta och sen resterande plagg för när det inte är jobb på kvällarna :)

Med risk för lite of topic, berätta gärna mer om cubes, inte hört om tidigare :)

Toppen