Senaste nytt

Vietnam snabbtur i Mars, tips?

Angkor Wat är redan avklarad :D Tack ändå

Vad det gäller visum, komma in en gång under 15 dagar behöver väl inget visum eller har jag missat något?

Korrekt. Jag gjorde däremot rutten Ho Chi Minh - Siem Reap - Phu Quoc - Ho Chi Minh när jag var där för tre år sedan och insåg i absolut sista sekund att jag då behövde multi-entry.

Vad ni än gör undvik långfärdsbussarna med bäddar. Googla gärna så förstår ni varför. Även härdade backpackers undvek dem. Vi hade gott om tid så blev mycket tåg. Härlig upplevelse att sakta tuffa igenom landet. Som sagts inrikesflyg bra och prisvärt. Anser Hanoi har mer av intresse än stökiga Saigon. Bodde på Hilton i Hanoi, rekommenderas Tar man tvådagars utflykten i Halong kommer man längre ut och slipper turistmassorna på endagsutflykt
Sluligen träna på att gå över gatan i rusningstrafik Hanois trafik består av 100.tusental helt hänsynslösa mopedister
Rörande mat om man gillar nudlar har man hamnat helt rätt

@Lounge Expert ett tips, när du laddar upp bilder, så kan du trycka på Tumnagel, så bifogas den i inlägget och du kan lägga text över/under :)

Skärmavbild 2019-01-31 kl. 12.32.25.png
Typ sådär!

Då jag haft turen att få resa till Vietnam sen många år tillbaka
önskar jag Er en underbar resa och semester och är övertygade om att Ni kommer att tycka om landet

Lämnar några enkla tips och sänder med några bilder på det som jag rekommenderar Er att se i Saigon och i Hanoi

" Vill Ni resa runt är inrikes flyg mycket bra med Vietnam Air eller Vietjet Air "

Hotel jag rekommenderar i Saigon : Intercontinental
Hotel jag rekommenderar i Hanoi : Intercontinental Hanoi Westlake

BEROR PÅ ATT JAG ÄR SPIRE ELITE MEMBER HOS IHG

Bild 1 - 4

Börja tidigt med att besöka Independence Palace innan alla kinesiska bussturer anländer !

Bild 5

Dom renoverar Notre Dame kyrkan NU men ett fotostopp är det alltid värt

Bild 6 - 7

Det berömda postkontoret är ett måste / Tycker Ni om att shoppa turist saker finns det mycket av den varan där inne

Bild 8 - 9

Krigsminnesmuseet i Ho Chi Minh väl värt ett besök och minnas allt hemskt som ett krig innebär och vilka som drabbas

Bil 10 - 14

Gå runt i staden , möt lokal befolkningen och pröva alla god mat som erbjuds till en billig penning

Bild 15

Operahuset en bild JA men inte mycket mer

Bild 16

City Hall

Bild 17

Ben Thanh Market besök kväll

Bild 18

En hamburgare på Hard Rock

19-20

Då jag är Spire Elite Member hos IHG bor jag alltid numera på Intercontinental
som ligger perfekt för att göra en enkel och snabb city tur i Saigon

21

Ho Chi Minh Mausoleum RÄKNAS som ett måste

22

Bo om Ni vill eller besök Hilton Hotel

23

Van Mieu
Temple

24 - 25

Det berömda fängelset där JOHN MCCAIN satt

26

Tran Quoc Pagoda

27

Turtle Tower

28

Gamla stan

29 - 31

President sviten på Intercontinental Hanoi Westlake rekommenderas starkt
Annars är club rummen mycket trevliga och deras club lounge är helt suverän
Poolen mycket trivsam att slappa en dag

Är ni vana MC/scoter/moped-förare. Stanna till i Da Nang, hyr en lätt MC och ta en tur över Hai Van pass. En av mina bästa upplevelser på två hjul, inkluderat en antal pass i Alperna. Sök Top Gear Hai Van Pass på Youtube, 3.20 in börjar det.

Hai Van.jpg

Generelt: det er for kort tid. Flyv dag 3 til DAD, tag derfra toget over Hai Van Pass til Hue. Bo i Hue 2 naetter (paa htl. Saigon Morin! Fransk colonial style i absolutte centrum) Du/I maa meget gerne bo hos os. Vi har et Guesthouse paa 273 Nguyen Sinh Cung (15 vaerelser, fra 8 til 13 usd). Flyv videre til HAN dag 5 eller 6.

Kör man själv eller är det som thailändsk moppetaxi?
Moppetaxi. Guiderna kör, tack och lov

Intressant, vi var där också förra året en längre tid, tror det blev 1,5 månader. Vår uppfattning om maten var att den är absolut sämst av de länder vi besökt i Sydostasien. Inte för att den var dålig men den var smaklös.

Den är ju inte generellt kryddstark som i en del andra länder. Älskar även ex thaimat men blir efter ett tag lite less då det är mindre variation. Gillar att det i det vietnamesiska köket är mer färska grönsaker, sallader och örter till rätterna. Upplever det fräschare även om det kan vara en utmaning för magen.
Men smaken är ju bekant som baken.....

Moppetaxi. Guiderna kör, tack och lov

Den är ju inte generellt kryddstark som i en del andra länder. Älskar även ex thaimat men blir efter ett tag lite less då det är mindre variation. Gillar att det i det vietnamesiska köket är mer färska grönsaker, sallader och örter till rätterna. Upplever det fräschare även om det kan vara en utmaning för magen.
Men smaken är ju bekant som baken.....
Det har du helt rätt i, det var väldigt fräscht. Visst var maten ok, och jag gillar att de har en riktig brödkultur (tack ockupationen). Men variationsmässigt håller jag andra länder betydligt högre.

• Gilla
Reactions: KED
För tur till Cu Chi från Saigon rekommenderar jag varmt turanordnaren Les Rives. Blev hämtad på Sofitel med minibuss på hotellet och därefter snabb motorbåt efter floden upp till Iron Triangle och Cu Chi. Mycket bra arrangerat med bra guide, testa tunnlar, lunch och goda Bahn Mi mackor. På båten. Passa på att skjuta när du är i Cu Chi. Själv testade jag bla M60.

Toppen