Senaste nytt

Vi tar farväl med en kär vän..

henke12

Medlem
Otroligt sorgligt,

Jag har goda minnen av Jacob, inte minst hans oerhört välskrivna reserapporter som fick en längta ut i världen på riktigt.
Jag hade också nöjet att stöta på honom en handfull gånger.
Mitt bästa minne är vår resa till London/Cardiff för att premiärflyga B787 och besöka BA's maintenanceavdelning.

Även jag höjer ett glas GT och hoppas Jacob sitter i sin bästa lounge och läser BC!
<3

Lauda 777

Medlem
Otroligt tråkigt, minns framför allt Jacobs sommarresor. Man väntade liksom på att det skulle komma en ny varje år.

Vila i frid ❤️

Senator

Moderator
Nu som jag har hämtat mig lite efter gårdagen vill jag också dela med mig lite mer. Jag måste erkänna jag brast ihop igår. Det var en sorgfull medgrundare Martin Björnström som ringde mig med nyheterna. Parhästarna har även jobbat ihop med Martins senaste professionella äventyr.

Det var några veckor efter jag läste denna intervju med Martin i DI jag träffade Jacob första gången sommaren 2011:
Så hittar du billiga lyxresor på flyget - Dagens PS

Jacob, Martin och de andra eldsjälarna arrangerade en träff på Grand Hotel. Två stiliga slipsklädda herrar (Jacob och Martin) berättade om de riktiga poängjagarna i USA: från förvärv av myntar från US Mint som behövde öka sin produktion av "Silver Dollars" till Mileage Runs i Thailand där man fick amerikanska Drug Enforcement Agency (DEA) efter sig.

Samma location var också värd för femårsfesten som blev bådas officiella avsked från Businessclass.se. Det var Jacob som hade skapat flygplatstävlingen som jag till slut tog hem första priset, väskan som jag precis auktionerade bort: https://www.businessclass.se/forum/threads/auktion-one-of-a-kind-resväskor.99170/ Jacobs kärlek till resor såg vi i hans passion för SVTs "På spåret". Det var nog bara Jacobs passion för Melodifestivalen som matchade den för På spåret.

Ingen kunde beskriva upplevelsen från dörr till dörr som Jacob. Det var som vi fick åka med honom och sitta på axeln. Samtidigt när man träffade Jacob så skulle man aldrig tro det var just han som satt i First Class. Ödmjuk, trevlig, nyfiken, tacksam. Jacob i sin roll som skribent och moderator levde verkligen efter "det finns inga dumma frågor, bara dumma svar".

Som för så många andra småbarnsföräldrar så hinner inte jag inte med lika mycket som förut. Det har varit ett antal tillställningar där jag har kunnat träffa Jacob, men det var nog innan min son föddes vi sågs senast. Dock har vi följt varandra i sociala medier.

Vila i frid Jacob. När jag kommer upp i luften igen kommer jag dricka en G&T och Champagne i ditt minne. Tack för all glädje du har gett oss, och för att du har visat oss att den mjuka vägen med ödmjukhet, omtanke och trevlig funkar.

Jag har haft förmånen att jobba med Jacob på nära håll under flera år. Det är en härinne som har skrivit ungefär "du bevisade att det funkar med trevlig, lyhörd och hjälpsam" och det är precis mina tankar. Alltid öppen för bra diskussioner, alltid lyhörd och alltid med rätt fingertoppskänsla för vad som fungerar i texter och hur man jobbar med information. Alla dom gånger när vi skulle hem från jobb i Oslo och vi hade nån extra halvtimme var det en självklarhet för dig att bjuda med mig upp i VIP-loungen. Det kommer jag sakna, Jacob. Jag kommer sakna dina bra insikter och analyser, din torra humor och ibland dräpande ironi. Vila i fred, vän. Om det finns en himmel är jag säker på att du har samlat poäng nog till förstklassig behandling. / Fredrik

rvarttinen

Medlem
Det var en artikel i DI för ett antal år sedan som fångade mitt intresse och jag loggade in på BusinessClass.se. Sedan dess har jag inte loggat ut ...

Det här var när BusinessClass.se var precis nystartat och medlemmarna började strömma till. Jag fascinerades av innehållet i de välskrivna och inspirerande artiklarna och recensionerna av Jacob. Jag förstod att här har nu en för mig helt ny värld öppnat sig!

Ganska snart kom vi i slang med varandra och träffades lite då och då på träffar, evenemang och andra tillfällen. Någon gång även på stan' och i andra sammanhang. Men, under hela tiden har jag sett upp till Jacob inte bara för hans enorma kunskaper utan även hans gemytliga, trevliga person och humor.

Jag kommer sakna Jacob som person men även som källan till mycken inspiration och stor kunskap. Jag kommer sakna alla våra diskussioner om resmål och hur man tar sig dit och hem igen, vilka ställen att bo på och så vidare. Jag kommer sakna alla dessa galet roliga och intressanta reportage om öarna i Söderhavet. Jag kommer sakna rapporteringen om varenda lounge som kan besökas längs vägen. Jag saknar Jacob ...

Maja

Medlem
Så oerhört sorgligt att ta del av detta besked. Minns reportaget när Jacob flög med ner till Zürich och många andra med glädje. Mina tankar är med hans nära och kära i denna svåra stund.

rob74

Medlem
Oerhört tråkiga nyheter!
Jacob var den som fick med mig från FlyerTalk hit till BC 2011, när det hela startades. Många är de reserapporter som inspirerat mig till mina egna resor, bl a min första First til Asien.
Vi träffades i Sverige ett antal gånger genom forumets arrangemang samt inofficiella BC-träffar under åren som t ex Barcelona på den årliga träffen där. Senast vi sprang på varandra var nog i förra eller förrförra året, då i SAS Gold Lounge på Arlanda T5 en sen kväll.
Tack för allt och vila i frid!

kristerj

Medlem
Riktigt tråkigt att läsa. Jacobs reportage, som många redan skrivit, var fantastiska att läsa. Hans inlägg gjorde att jag på allvar fick upp ögonen för medvetet resande. Bara 37 år, alldeles för tidigt.

Toppen