Jag tänkte såhär i min uträkning:Förstår inte riktigt vad du menar med "lägga på 2000 kr per år" eftersom du får betala full årsavgift för båda korten (dvs totalt 10 000 kr/år).
I din situation om det är ett Priority Pass du vill ha så skulle jag välja ett Eurocard Platinum för 1500 kr/år.
Lånar tråden för en liknande fråga. Är själv student och tar examen om ett par år, kommer direkt att få ett jobb som betalar ca 360-400 tusen per år. Går det att ansöka om ett Amex direkt då? Antar att kreditupplysningen inte visar att jag då har en fast anställning och kommer att få lön utan kanske bara visar att jag ej tidigare haft en fast inkomst. Men detta kanske går att lösa med ett telefonsamtal? Kommer samtidigt ansöka om bolån, om det har någon betydelse.
Jag tänkte såhär i min uträkning:
- Amex elite (4000 kr) + Amex platinum (6000 kr) = 10.000 kr
- Amex elite (4000 kr) samt priority pass (4000 kr) = 8000 kr.
Dvs 2000 kr diff
Tackar för tipset om Eurocard platinum för 1500 kr så ingår ett unlimited priority pass (värde 399 euro). Blev ett sånt. Tot 5500 kr per år med Amex elite inräknat. Eurocardet lär ju se ut som nytt så det endast kommer användas för lounger när jag ej flyger *A.
Slipper du betala inträdesavgifterna med ett Unlimited PP? Med ett vanligt så kostar det per besök (utöver medlemsavgiften).
Ville dubbelkolla om jag förstått infon i tråden rätt: Sitter själv med ett Amex premium, men märker att spenden ökat och kommer passera 300 000 i år, vilket gör att ännu en 2-4-1 är inom räckhåll. Om jag ansöker om Elite kortet i dagarna, behålls väl spenden från Premium kortet till det nya så att 2-4-1 kan triggas vid 300? Teoretiskt om man råkar gå över 300 med premium, finns det möjlighet att få extra vouchern om elite kortet införskaffas efterhand?
Är också i samma "sits" så tacksam för svar om någon har erfarenhet av detta!
Jag har bytt från premium till Elite i år och spenden följde med. Jag talade dock med kundtjänst för att försäkra mig om det.
Edit: ser att jag missförstått frågan då jag inte har erfarenhet av att trigga voucher nummer två.