Ok! Det verkar vara kört för mig med att få 20k... Så back to Gold fr o m nu då (eller iaf i augusti)
.Här är svaret från Amex:
"Det är olika processer som avgör huruvida de 20 0000 statusgrundande poängen fördes över innan eller efter 1 januari 2015. Vid nyansökan för ett SAS EuroBonus American Express Elite Card tar American Express kontakt med SAS Eurobonus för att stämma av uppgifterna som lämnats i ansökan. Det medförde att vid nyansökan fördes 20 0000 statusgrundande poäng över vid den kontakten med SAS Eurobonus. Detta gällde fr.o.m. den 1 november 2014.
Befintliga medlemmar av SAS EuroBonus American Express Elite Card fick utnyttja de nya förmånerna med förbättrade villkor för den 50% poängrabatten samt ansöka om extrakort from den 1 november 2014. Höjningen av årsavgiften om 500sek samt de statusgrundande poängen blir förändrat vid förnyelse, vilket i ditt fall skulle varit i december, med start fr.o.m. 1 januari 2015.
Detta betyder att de personer som ansökte om kortet fr.o.m. 1 november 2014 till och med 1 januari 2015 fick de statusgrundande poängen överförda innan de befintliga kortmedlemmarna. De befintliga kortmedlemmarnas tur att få ta del av de statusgrundande poängen samt höjningen av årsavgiften beror på när förnyelsen sker, vilket kommunicerades tydligt på informationen vi skickade ut i samband med förändringarna i produkten.
Jag förstår att du hade velat ta del av förmånen med poängen för att lyckas uppnå Diamond-nivån hos SAS EuroBonus. Av en tillfällighet var tiden för din förnyelse i december 2015 medan förmånen med poängen började gälla fr.o.m 1 januari 2015.
Jag vill återigen be om ursäkt för den felaktiga informationen som du fått vid tidigare kontakt med kundservice och jag hoppas att den här informationen har rett ut frågetecken som fanns."