Senaste nytt

Vi som ska beställa SAS EuroBonus Elite American Express kortet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på en sak. Jag skaffade elite i höstas. Jag inser att jag har fler vouchers än poäng så jag behöver egentligen inte elite så funderar på att nedgradera mig till det vanliga kortet. Nu till min fundering, för de resor jag bokat med elite-kortet, gäller fortfarande försäkringen även om jag sagt upp kortet?
Ja, enligt Martins intervju med Martin Wassborn.

BusinessClass: Om man säger upp sitt American Express men fortfarande har en outnyttjad voucher, gäller den ändå?

Wassborn: Ja, vouchern gäller ändå.
Intervju: Martin Wassborn på SAS EuroBonus - BusinessClass.se

Jag funderar på en sak. Jag skaffade elite i höstas. Jag inser att jag har fler vouchers än poäng så jag behöver egentligen inte elite så funderar på att nedgradera mig till det vanliga kortet. Nu till min fundering, för de resor jag bokat med elite-kortet, gäller fortfarande försäkringen även om jag sagt upp kortet?
Förmodligen gäller Premium-försäkringen. Svårt att se att en uppsagd försäkring skulle gälla.
Sen om du har ont om poäng är det ju klokt att behålla Elite som ger fler poäng än Premium.
Fast det svaret gälde voucher och inte försäkring.

Förmodligen gäller Premium-försäkringen. Svårt att se att en uppsagd försäkring skulle gälla.
Sen om du har ont om poäng är det ju klokt att behålla Elite som ger fler poäng än Premium.

Fast det svaret gälde voucher och inte försäkring.
Oj, ursäkta @Golfkillen för att jag inte har läst ordentligt.

Den här texten kanske begränsar att försäkring gäller endast för dem är kortinnehavare + deras familj.
American Express skrev:
3. Försäkrad/e definieras enligt följande

a) Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Elite Card utfärdat av den svenska filialen till
American Express Services Europe Ltd (Kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden.
https://www.americanexpress.com/se/.../SASEuroBonusEliteCard_Forsakringsvillkor.pdf

"Högsta" kortets försäkring gäller vid resans genomförande och det är ointressant vad Du hade för kort vid bokningen. (Du får ju fler poäng med Elite och det är ju det Du saknar...så varför nedgradera?)

"Högsta" kortets försäkring gäller vid resans genomförande och det är ointressant vad Du hade för kort vid bokningen. (Du får ju fler poäng med Elite och det är ju det Du saknar...så varför nedgradera?)
För jag använder bara kortet för privata inköp i princip. Jag vet inte riktigt om jag kan rättfärdiga 3000 kronor extra för säg 15k extra poäng (5 x 300 000).

Däremot ställs det i en annan dager om försäkringen inte gäller, fast det verkar ju som att premium skulle gälla i och för sig.

Funderade på om jag skulle beställa Amex Elite då jag brände bortåt 300k på mitt nuvarande Amex Premium så ringde och kollade lite. Slutade med att jag avslutade mitt Amex Premium utan att beställa något nytt vilket jag kanske inte hade tänkt... :confused:

Jag tycker fördelarna med kortet lockade en hel del faktiskt men insåg plötsligt att jag antagligen inte kommer hinna bränna 1, och absolut inte 2 st 2-4-1 under nästa år (har redan en outnyttjad att bränna i år). Så då tänkte jag ju såklart att om det inte blir något Elite, varför ska jag då överhuvudtaget lägga 1000 spänn på nuvarande kortet när det inte finns något mina andra kort inte har om man då bortser från 2-4-1? Är EBG guld så har Mastercard och Diners gratis och Diners ger dessutom mer poäng.

Sen kanske det hade något att göra med hennes attityd samt ovilja att göra en endaste krona på årsavgiften också... ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen