Senaste nytt

Vi som flyger till Prag under GULD kampanjen

Jag tror du grovt underskattar hur komplicerat det här är. Det är givetvis enkelt när man tittar på det på ytan som vi gör, men jag är övertygad om att det snabbt blir otroligt mycket mer komplicerat när man sitter i bolaget.

Och rent praktiskt, fundera lite på hur bra SK IT funkar och tänk sedan ett varv till på hur enormt komplicerade dina förslag är. Min bedömning är: inte en chans, tyvärr.
 
Förvisso...
Mina förslag/tankar är som sagt lite hur jag hade resonerat om jag hade suttit på den positionen.
Tur/otur att jag inte gör det kan hända.
Men jag vet också att det finns personer som sitter på dessa positioner som läser dessa trådar.
Dessutom så kan jag garantera att SAS EB GOLD-kampanjen inte var slumpartad med tanke på vad SAS och EB har "spottat" ut sig den senaste tiden inför EB 2,0...
 
Slumpartad var den absolut inte, men jag tvivlar på att den blir frekvent återkommande. Det skulle seriöst devalvera EBG (och EBD).

Problemet är ju att alla vill ha status, men om alla får det så är det samma sak som att ingen har det. Den enda lösningen är att man faktiskt får flyga ihop det som krävs för att få status och jag hoppas att SAS gör rätt och höjer kraven, för de är löjligt låga nu.
 
jag hoppas att SAS gör rätt och höjer kraven, för de är löjligt låga nu.

Man kan tycka att dom är låga, men är dom lägre än för andra bolag, inom och utom *A? Miles & More sticker ut med onormalt höga krav, men hur är det med resten ?

Varför är folk med i Turkish och Aegeans program? Är det för att dom har så bra uttagsmöjligheter? :)

Jag tror SAS skulle skrämma bort folk genom att drastiskt höja nivåerna, det jag skulle vilja dock är att det skulle krävas ett visst antal SK-segment för att få status, det kan få folk att boka mer SAS än ex. en LH-flight. Vi får inte glömma att Eurobonus är till för att driva försäljning. INTE primärt för att boosta mitt ego för att man tillhör en kvasi-exklusiv grupp.

Mvh
/NotRyan
 
Jag är ju konspiratoriskt lagd av mig, och, dagens datum till ära, kommer därför lite blandade teorier åt det hållet:

Guld-kampanjen bestod ju av två delar.

Första delen var att en del EB-medlemmar (oklart vilka urvalskriterier) fick erbjudandet om "två resor i Plus ger guld". Tanken här måste rimligtvis ha varit att få medlemmar att göra en mindre justering av sitt resemönster, exempelvis att lägga en redan planerad resa hos SAS eller att välja Plus istf. Minus. Kampanjens syftade knappast till att få någon att göra ett "gold-run". Eftersom det är relativt enkelt att få EBG redan utan kampanj så kommer den här gruppen knappast att använda sina nya förmåner speciellt ofta, det vill säga ett sätt från SAS att få in lite extraintäkter initialt och lite mer kundlojalitet framöver utan några större utgifter.

Andra delen var att alla BC.se-medlemmar fick samma erbjudande. Att utvidga kampanjen var nog inget man planerat från början, men när man väl såg möjligheten passade man snabbt på. I den här gruppen finns det gott om galningar som kan tänka sig att resa enbart för att få/behålla statusen. Det vill säga, här finns kunder som visserligen utnyttjar sin status till max men som å andra sidan skaffade sig den genom att köpa Plus-biljetter som annars inte skulle blivit sålda och därför fick man fler intäkter från den här gruppen än från den första.

Hur många lyckades ta guld genom kampanjen, och hur var fördelningen mellan grupp 1 och 2? Ingen aning (skulle gissa på något hundratal) , men SAS har på ett billigt sätt knutit till sig en grupp av resenärer som reser klart mer än genomsnittet men ändå knappast kan kallas frekventa resenärer. Med ett guldkort i handen, varför ska man då välja ett annat bolag?

Som bonus gav sedan kampanjen en oväntad belöning till deltagarna. I stället för bara ett guldkort så var det 50000 poäng, vilket är en bra bit på vägen mot EBD. Misstag eller medvetet agerande?

Jag förutsätter att SAS vet exakt hur många kunder som tog guld, hur de gjorde det och vilka de är. Input som man dels använder för att utvärdera samarbetet med BC.se, dels för att se vilka som ska få ett riktat erbjudande om fast-track till EBD. För självklart måste det komma en EBD-kampanj i någon form och nu sitter man nog och skruvar sista varvet på hur den ska se ut och vilken målgrupp man ska ha.

Var kampanjen lyckad eller inte? Det vet man nog först om ett år, när man har studerat resemönstret hos sina nya guldinnehavare. Att kampanjen skulle ha urholkat värdet för befintliga EBD:er ser jag som en storm i ett vattenglas (eller, rättare sagt, ett mindre antal inlägg på ett obskyrt nätforum). Kommer kampanjen att återkomma? Knappast, den når såpass få personer att det inte är lönt att hålla på.

Så min slutsats är att guld-kampanjen i mångt och mycket var ett provskott inför den kommande EBD-kampanjen, och att bägge två är engångshändelser.
 
Slumpartad var den absolut inte, men jag tvivlar på att den blir frekvent återkommande. Det skulle seriöst devalvera EBG (och EBD).

Problemet är ju att alla vill ha status, men om alla får det så är det samma sak som att ingen har det. Den enda lösningen är att man faktiskt får flyga ihop det som krävs för att få status och jag hoppas att SAS gör rätt och höjer kraven, för de är löjligt låga nu.

Det verkar komma såna här med ett antal års mellanrum, fick själv mitt första EBG 2004 genom att flyga 20 legs på ett kvartal.
Klart tuffare än det här men ändå.

Edit: Det var där det med medvetet resande började ta form på allvar.
Satt fint att glida in i loungen med en studentbiljett.
 
Efter drygt en månads väntetid på svar från SAS CS fick jag svar ang min nedgradering i gaten till rad 21B från 4A.
Jag gav som förslag att istället för att få poäng i ersättning som jag kan använda mig av för bokning av bonusresor som SAS skulle förlora pengar på kunde de istället bumpa upp mig till Diamond.
Svaret jag fick var att CS inte har några befogenheter att kunna göra detta utan att jag skulle kontakta EB separat men de erbjöd mig 15000 poäng som kompensation. Vet ännu inte om det är basic- eller extrapoäng.
Jag svarade att jag tackar ödmjukast för detta samt att jag förstod att det rent praktiskt inte är möjligt.

Jag har inte tänkt fråga om att bli bumpad upp till EBD eftersom jag fick en väldigt generös kompensation men tycker ni att jag ska höra av mig till EB och snällt fråga med hänvisning till SAS CS?
Jag menar, you never know. Jag är superglad och nöjd med kompensationen på 15' poäng.
 
Jag har inte tänkt fråga om att bli bumpad upp till EBD eftersom jag fick en väldigt generös kompensation men tycker ni att jag ska höra av mig till EB och snällt fråga med hänvisning till SAS CS?
Jag menar, you never know. Jag är superglad och nöjd med kompensationen på 15' poäng.

EuroBonus har nog redan läst vad du skrivit här, dom är väldigt aktiva på BusinessClass.se.

Hela idén med statusnivåerna är att man ska jobba ihop ett visst antal poäng för att nå nivåerna, är du nära 100.000 poäng / 100 segment kanske det går att diskutera saken.
 
Toppen