Jag är ju konspiratoriskt lagd av mig, och, dagens datum till ära, kommer därför lite blandade teorier åt det hållet:
Guld-kampanjen bestod ju av två delar.
Första delen var att en del EB-medlemmar (oklart vilka urvalskriterier) fick erbjudandet om "två resor i Plus ger guld". Tanken här måste rimligtvis ha varit att få medlemmar att göra en mindre justering av sitt resemönster, exempelvis att lägga en redan planerad resa hos SAS eller att välja Plus istf. Minus. Kampanjens syftade knappast till att få någon att göra ett "gold-run". Eftersom det är relativt enkelt att få EBG redan utan kampanj så kommer den här gruppen knappast att använda sina nya förmåner speciellt ofta, det vill säga ett sätt från SAS att få in lite extraintäkter initialt och lite mer kundlojalitet framöver utan några större utgifter.
Andra delen var att alla BC.se-medlemmar fick samma erbjudande. Att utvidga kampanjen var nog inget man planerat från början, men när man väl såg möjligheten passade man snabbt på. I den här gruppen finns det gott om galningar som kan tänka sig att resa enbart för att få/behålla statusen. Det vill säga, här finns kunder som visserligen utnyttjar sin status till max men som å andra sidan skaffade sig den genom att köpa Plus-biljetter som annars inte skulle blivit sålda och därför fick man fler intäkter från den här gruppen än från den första.
Hur många lyckades ta guld genom kampanjen, och hur var fördelningen mellan grupp 1 och 2? Ingen aning (skulle gissa på något hundratal) , men SAS har på ett billigt sätt knutit till sig en grupp av resenärer som reser klart mer än genomsnittet men ändå knappast kan kallas frekventa resenärer. Med ett guldkort i handen, varför ska man då välja ett annat bolag?
Som bonus gav sedan kampanjen en oväntad belöning till deltagarna. I stället för bara ett guldkort så var det 50000 poäng, vilket är en bra bit på vägen mot EBD. Misstag eller medvetet agerande?
Jag förutsätter att SAS vet exakt hur många kunder som tog guld, hur de gjorde det och vilka de är. Input som man dels använder för att utvärdera samarbetet med BC.se, dels för att se vilka som ska få ett riktat erbjudande om fast-track till EBD. För självklart måste det komma en EBD-kampanj i någon form och nu sitter man nog och skruvar sista varvet på hur den ska se ut och vilken målgrupp man ska ha.
Var kampanjen lyckad eller inte? Det vet man nog först om ett år, när man har studerat resemönstret hos sina nya guldinnehavare. Att kampanjen skulle ha urholkat värdet för befintliga EBD:er ser jag som en storm i ett vattenglas (eller, rättare sagt, ett mindre antal inlägg på ett obskyrt nätforum). Kommer kampanjen att återkomma? Knappast, den når såpass få personer att det inte är lönt att hålla på.
Så min slutsats är att guld-kampanjen i mångt och mycket var ett provskott inför den kommande EBD-kampanjen, och att bägge två är engångshändelser.