Senaste nytt

Vi som flyger till Prag under GULD kampanjen

Tack för idag! Vänlig säkerhetskontroll trots tjutande larmbågar, snäll loungepersonal som gästade in blivande EBG:are, glada flygvärdinnor som gärna serverade mousserat i massor och framför allt sköna bc.medlemmar som medvetet vet hur man flyger med stil. Vi ses igen, i loungen, på en flight eller där man minst anar det.

Tack alla för en trevlig "Gold run" till Prag! :D
Det var kul att äntligen träffa många frekventa forum medlemmar i verkligheten :)
Det enda som var synd..var att jag och många fler endast hann med en öl i PRG loungen ;)

Tack alla som flög med till Prag idag! Trevligt att få se vilka som döljer sig bakom användarnamnen här :)
Nu blickar vi (jag) fram mot 31/10 då min andra (och sista för denna gång) resa till Prag avgår.

Guldrusch 23/10/13 - Typ en live rapport i efterhand... eller en skruvad mans anekdoter från en skruvad dag med flera trevliga skruvade personer med samma intressen...
(Bilder kommer i nästa inlägg under morgondagen).

Dagen börjar bra. Ligger och drar mig lite extra i sängen denna morgon eftersom jag kom hem sent från ett jobb på Stadshuset igår kväll.
Vid kl 07:30 pallrade jag mig upp ur sängen för att få ordning på mig själv. 20 minuter senare var jag så på väg mot etapp nummer ett under denna guldkortsjakt efter att ha matat våra katter, kastat kvittobollar till den ena som glatt kl 07 apporterar denna, pussat på min bättre hälft som tycker att jag är skvatt galen samt tömt minneskortet till kameran.

Ett trångt tunnelbanetåg och köer i stan ombord på flygbussen som ska ta mig till Arlanda får min mage att kurra. Jag ser fram emot frukost med fralla och kaffe i C-loungen.
På cityterminalen köper jag en Red Bull för att få i mig morgonens första koffeindos.
På bussen uppdaterar jag mig med de senaste inläggen i denna tråd. Björnström är på jakt efter Senator som ska samåka. Ett par andra sitter ensamma och övergivna i C-loungen och saknar de andra medlemmarna. Det känns som att det kommer att bli en bra dag.
Väl framme på Arlanda går jag in mitt i en filminspelning. Två "rockers" till stilen segar i snurrdörren mittemot Café & Grill när jag försöker forcera och raskt ta mig till Forex. Woops.. :D

Vid Forex vill jag växla lite Schweiziska Franc till Euro varpå kassörskan förklarar att det är bättre att vänta tills jag är på plats i Prag då växlingskursen är bättre. Jag säger att det inte gör något då jag ändå ska vända tillbaka med samma plan och har som mest 40 minuter i gaten.
Ni vet hur det är när man har problem med att koppla upp sig till internet, när nätverket vägrar.
I felsökningsfönstret står det att kablarna visar grönt, nätverket visar grönt, allt verkar fungera men så det sista med anslutningen till hemsidan är ett stort rött kryss..
Lite så såg kassörskan ut då hon inte greppade att jag skulle vända med samma flight. :)
Med lite Euros i plånboken vandrade jag förbi security i B-piren, den pågående filminspelingen och A-piren. Har man en biljett med tillgång till Fast Track så får det mer än gärna ta 10 minuter extra en sådan här dag...
Det blev egrann problematiskt att ta sig till Fast Track borta vid F. Jag kunde knappt få grepp om vilken av köerna som var Fast Track då samtliga line-ups var tomma. Det som räddade mig var skylten till vänster som det stod "Fast Track" på.
En kille som senare skulle visa sig vara en av oss på väg till Prag, var bakom mig och dök senare upp i C-loungen och ombord på vår flight till Prag.

I C-loungen träffade jag bl.a. kerran1980 så vi var 3 stycken som åtnjöt kaffe, jouce och fralla till frulle innan vi gick ner för trappan till Gate 1 där vår kärra stod som skulle ta oss till Prag.

Dagens lunch till Prag för min del blev en Cesarsallad, bubbel, öl och chips.

Kl 13:32.. Vi är avstigna och med raska steg går vi mot loungen.
14:36.. Incheckingen till loungen strular pga datahaveri och ca 15 otåliga och stressade bc.se-medlemmar känner hur pulsen ökar och svetten sakta kryper fram vid tinningen.
Inom 14 minuter ska alla vara tillbaka i gaten och gå ombord. Innan dess ska vi ha hunnit dricka minst en äkta tjeckisk pilsner... Dessutom vill hon se samtligas Euro Bonus kort... Stressen börjar bli olidlig!
Kl 13:50.. Framme vid gaten efter ett turbobesök i loungen. Min biljett på mobilen är ogiltig...
Kl 13:59.. Jag är nedgraderad från Plus till Go då jag tydligen inte har checkat in på denna flight.
Det är överbokat och fullt överallt och det finns nu bara en plats i Go. Kul eftersom jag har sett fram emot det här i över 3 veckor. Istället för plats 4A får jag 21A... Jag hittar 10C och på Arlanda blir det att ta ett snack med SAS Service Center. Kabinchefen säger att hon vet var jag sitter så jag kommer få full service i alla fall samt att jag ska förklara situationen på SAS SC när vi har kommit fram.
Kl 14:16.. Kapten meddelar passagerarna att anledningen till att vi har passerat avgångstiden beror på att antalet passagerare ombord inte stämmer överens med passagerarlistan. Hmmm...
Kl 14:22.. Kapten lämnar planet efter att ha pratat med kabinchefen... Har han gett upp?!
Kl 14:26.. "Cabin crew, doors arms check and report..." Kan det vara så att vi är redo för push back? Nåja, cocpitdörren är stäng och låst. Och säkerhetsdemonstrationen är på gång.
14:30.. Push back...
Kl 14:42.. Lined up for take off at the runway bakom BA A320/321...
Kl 14:44.. Hjulen lättar från marken och vi stiger tillbaka mot Stockholm.
Nu inväntar en flygning med en macka och ett gäng bubbligt findricka... Dags att utnyttja detta till fullo pga nedgradering och lite roligt då ingen annan här i Go får detta. :D
15:22.. 38 minuter efter att landningsstället lättade från marken har jag hunnit läsa reportaget om filmen Planes, ätit en hyggligt god vegetarisk wrap med mozarella, svamp och tomat å kryddig wrap (inget att skriva till historien om. Det hade varit trevligt med något köttigt i wrapen och denna som vegetariskt alternativ) samt strax avverkat 2 st Bernard - Massard Cuvée de L'ecusson.
Det blir att beställa två till då kapten på denna flight just meddelade att vi har passerat Bornholm och har ca 50 minuter kvar på denna flygning med beräknad ankomst kl 16:15.
15:34.. "Ni är helt otroliga där bak i 'Go/ekonomipack' hur ni håller på och ränner fram å tillbaka mellan ekonomi och business class..." "Vänta lite... Jag ska bara hämta mitt glas med skumpa..! *Du vet vissa av oss ekonomipack är inne på fjärde flaskan... På DENNA flighten..." :)
15:48.. Jag har rekryterat en ny medlem till Businessclass.se... Jag har glömt hans namn, jag kallar han för Lille-man, men han är minst lika flyggalen som jag var (är) i hans ålder. :)
16:02.. Flight deck meddelar att vi har påbörjat approach till ARN. (Roligare att skriva i flygtermer.)
16:04.. Mulet.. Än så länge så ser jag solen men om det är som vid start från ARN så kommer vi befinna oss i ett väldigt tjockt molntäcke...
16:09.. Fortfarande molnigt och approach... Det hade varit kul om samtliga från bc.se hade applåderat när vi tar mark. :D
16:10.. Vi tar mark och veteraner som de flesta är så småpratar de flesta och jag skriver på min rapport. :) Inga applåder idag a'la "YES!! We survived!" Kanske nästa gång.

Innan alla har gått av frågar jag kabinpersonalen om det är möjligt att få ta en bild på hela besättningen då de i mina ögon har gjort ett fantastiskt jobb med tanke på försening, bc.se's galna upptåg och att det dessutom var en full flight. Piloterna hade "lite" bråttom då de skulle bort mot A-piren från F-piren där vi parkerade för att hinna med nästa flight till Frankfurt.
Kabinchefen ringde till kollegan i alleyt längst bak och bad henne att så fort som möjligt skynda sig fram till cocpit för att bli förevigad på bild tillägnad vår galna dag och tillsammans med några av SAS främsta personal.
Efter fotograferingen sällskapade jag med piloterna där de undrade vad businessclass.se är. Jag förklarade att de flesta är entusiaster som har samlats på sidan, Martin Björnström som var ombord, med ett förflutet inom resebranschen och som har arbetat på resebyrå, tillsammans med bl.a. Jacob och 4 andra (jag kan ha fel) är ca 6 personer som arbetar heltid med sidan i sammarbete med bl.a Solresor. Några arbetar med att resa runt i businessclass och första klass, en del har jobb på sidan om och medlemmar tipsar om olika deals m.m. De frågade var de kan signa upp sig för det verkar vara ett bättre jobb än att arbeta som pilot. Jag sa att de gärna får höra av sig. Om inte annat är det ett bra extraknäck vid sidan om pilotjobbet.*:)
De skulle helt klart kolla upp sidan. Det tyckte jag var en bra idé då vi har representanter från bl.a. SAS, Accor, Landvetter m.fl. som bidrar med kundrelationer.
Så förutom "lille-man" så har jag ev. även rekryterat två piloter på returflighten.
I ankomsthallen mötte jag Senator, jth och NotRyan. Vi delade på en taxi till Monks. Senator blev fast med "grus i maskineriet" och kunde tyvärr inte avsluta kvällen med oss men vi andra tre pratade anekdoter, diverse deals och annat IRL Businessclass.se snack som vi annars brukar bjuda på online med våra alias.

Till er alla som jag inte hann bekanta mig med pga strul i gaten i PRG, de få förunnat som jag fick träffa samt samtliga som följde med till Prag... Det var riktigt roligt att få träffa er idag och jag hoppas på att få träffa er på andra galna upptåg eller på Monks.
Till er som ska iväg på BC001-jippot på lördag... Jag är absolut inte avis någonstans..! Jag ska till Piteå i helgen på spa med min bättre hälft...
Så det så! :p

Nästa guldflight: 31/10, ARN-CPH-PRG-CPH-ARN.

Last edited:
Lång och bra skriven text.

Bra sammanfattning Smuffe! Hoppas det löste sig för dig, så du får behålla Plusbiljetten trots nedgraderingen, så du inte åkt "förgäves".
Han aldrig prata med dig, men nu vet jag i alla fall vem du är :)

Jag hoppas du lägger upp bilden på dagens crew, som ska ha en stor eloge för deras jobb med oss idag!

Tjena Vicce..
Du är inte den första som känner igen mig.. Jag har ett alldagligt utseende och många känner igen mig. :)
Nä, skämt å sido.. Jag hoppas att vi får samspråka snart.

Jag kommer höra av mig till SAS imorgon.
Jag har/hade en bekräftad SK Plus biljett och kommer nog få guld men jag kommer ju begära ersättning, dels pga av strul, dels pga vår "affärssammankomst" som jag inte kunde delta i på riktigt då jag satt flera rader bakom samt för principens skull.
Jag fick tips om vad jag ska fråga efter i kompensationsväg av en av våra vänner här på bc (fick inte hans alias men han satt på rad 4C samt vår nya vän från Norge.)
Jag kommer uppdatera er om hur det går men har ni förslag på vad jag ska åberopa så gör det. :)

Förstår jag det rätt, så blev du egentligen bara flyttad, du fick fortfarande Plus-service, right? Isåfall kan du kanske få lite EB-poäng men så mycket mer ska du nog inte förvänta dig.

Förstår jag det rätt, så blev du egentligen bara flyttad, du fick fortfarande Plus-service, right? Isåfall kan du kanske få lite EB-poäng men så mycket mer ska du nog inte förvänta dig.

Japp, så blev det.
Jag har inte räknat med mer kompensation än så men jag frågar snällt om en kanske lite väl hög kompensation, får ett erbjudande, frågaf om något mindre extremt och blir sedan tacksam för det lilla jag kanske får.
Bättre att sikta högt och misslyckas och sedan få något litet som några extra poäng, bas eller fler extra... :)

Toppen