Senaste nytt

Vi som flyger till Prag under GULD kampanjen

Jag och famhansson hade en riktigt trevlig flight ner till till PRG idag. Vi passade även på att köpa en liten överraskning till den trevliga besättningen där nere som vi delade ut på hemvägen.

Eftersom besättningen var mycket trevlig rekommenderade vi dem även att försöka jobba ombord på ARN-PRG den 23/10 då det kommer fler glada resenärer...

Hur var det under Prag turnarounden...stod kärran på "vanlig" gate eller var det någon krånglig bussgate?

Hur många rader av SAS Business Class (när det fanns) samt SAS Plus har det funnits som flest ombord på en ordinarie flight som inte har varit chartrad? 6? 7? 10?
Hur stor har beläggningen varit på dessa fighter?

Jag har varit med om att Business tagit upp i princip hela flygplanet. När Airbus A321, Boeing 737, MD-80/90 och även Dash 8-Q400 (tidigare flygplan känner jag inte till) levererades så hade dessa kapacitet att ha säkert 80-85 % av raderna som C-klass. I den monopolanda som då var kunde man lätt mjölka kunderna hur mycket som helst. Så det var inget märkligt att turer i peaktider hade maxade C-kabiner och folk betalade för detta.

Nu är det givetvis andra tider! Rekordet jag skådat, i modern tid (10-tal) är 32 rader på Economy Extra mellan ARN och CPH. Fast detta var i början av årtiondet och även detta tal har börjat krympa lite smått. Senaste året har jag sett som max mellan 25 och 27 rader. Tror knappast att en linje ARN–PRG slår något rekord!

Jag har varit med om att Business tagit upp i princip hela flygplanet. När Airbus A321, Boeing 737, MD-80/90 och även Dash 8-Q400 (tidigare flygplan känner jag inte till) levererades så hade dessa kapacitet att ha säkert 80-85 % av raderna som C-klass. I den monopolanda som då var kunde man lätt mjölka kunderna hur mycket som helst. Så det var inget märkligt att turer i peaktider hade maxade C-kabiner och folk betalade för detta.

Nu är det givetvis andra tider! Rekordet jag skådat, i modern tid (10-tal) är 32 rader på Economy Extra mellan ARN och CPH. Fast detta var i början av årtiondet och även detta tal har börjat krympa lite smått. Senaste året har jag sett som max mellan 25 och 27 rader. Tror knappast att en linje ARN–PRG slår något rekord!

Kanske kan slå rekordet på just ARN-PRG linjen :)

Nej, med tanke på att "rekordet" som nämnt är i princip hela flygplanet. Det vill säga att det varit typ 3-5 rader rader Economy. Och då fanns inte ens Extra. Fast detta var som sagt rätt länge sen.

Det är rätt svårt att slå hur det ser ut en måndag-morgon ARN-CPH tyvärr...

Jag var kanske otydlig i mitt svar. Det jag menade är rekordet på just linjen ARN-PRG. Jag tror inte att ARN-PRG har haft hela flygplanet fullt i C, Extra eller Plus. :)

Last edited:
Toppen