Senaste nytt

Vi som flög SE-DIR "Nora Viking" till Oslo 26:e oktober 2013

Finn har skickat ett brev till oss:


Til alle som deltog i sidste flyvning med SAS MD80

Som kaptajn på SK7030 / BC001, vil jeg gerne takke alle som deltog. Både arrangører, passagerer og de som filmede og viste interesse på jorden.

Det var en stor ære for mig og besætningen at få lov at flyve denne tur. For mig var det dog også et tungt ansvar at få dagen afviklet på en måde som ville kunne leve op til flyets fantastiske historie i SAS. Jeg må efterfølgende erkende at alt forløb langt over mine forventninger, ikke mindst på grund af alle jer der var med.

Ingen tvivl om at SE-DIR blev stedt til hvile i en ånd som er en viking værdig. Flyvningen foregik operativt, i lav højde gennem vejr som ikke kunne være mere skandinavisk med blæst og regn, men også solpletter nu og da. Der var feststemning ombord men med en klar respekt for flyet og dets historie i SAS, samt at det var en sidste rejse for en stolt og stærk viking.

Jeg valgte at foretage den sidste landing på bane 19R i Gardermoen med en "high nose attitude", som en MD bør landes med dens "swept wings" og lange krop. Det var afgjort med stort vemod men også lettelse over den måde det hele foregik på, at jeg efterfølgende satte parkeringsbremsen for sidste gang.

Endnu engang tak for, at I på denne måde hjalp flyet til endestationen med ægte interesse, respekt og værdighed.

Jeg håber at der kan blive oprettet et samlende forum hvor historier, billeder og andet fra turen kan blive udvekslet. Jeg skal gerne bidrage med det jeg kan.

På vegne af SAS og besætningen på SK7030

FCI/ MD80
Finn N. Hovgaard
 

Hansi

Medlem
Tack Nora Viking men också Blenda Viking stored 26-10-2013, Saxo Viking Stored 26-10-2013, Bjarne Viking stored 16-10-2013 och Dan Viking stored 30-09-2013. De 4 sistnämnda i Oslo när vi lämnade av Nora.

DSC_0185.jpg
 

Alf

Medlem
Jeg var med på SK ruteflighten, og det var en fantastisk opplevelse - t/o tok meg helt tilbake til DC9-21-følelsen. Og veldig trivelig å treffe noen av dere fra BC-gjengen!

Kan noen tipse meg om navnet/websiten til den trivelige SAS-kapteinen som satt på rad 2? Jeg skal kjøpe bøkene hans! :-D

Såg att du fick kontaktuppgifter till SAS kaptenen. Jag rekommenderar varmt hans böcker. Jag har de båda, Arbetsplats Cockpit del I, II. Båda böckerna är rikt illustrerade med härliga bilder och en trevlig läsning för den som är flygintresserad.
 

jth

Medlem
Såg att du fick kontaktuppgifter till SAS kaptenen. Jag rekommenderar varmt hans böcker. Jag har de båda, Arbetsplats Cockpit del I, II. Båda böckerna är rikt illustrerade med härliga bilder och en trevlig läsning för den som är flygintresserad.

Jag pratade med honom en hel del också under SK403 och sedan när vi gick till loungen i Kastrup. Mycket trevlig herre med många år bakom sig i SAS samt i Flygvapnet. Han berättade bland annat om när de var med och planerade och designade Arlanda. Lägg gärna ut en länk till hans böcker här om du har en!
 

Alf

Medlem
Jag pratade med honom en hel del också under SK403 och sedan när vi gick till loungen i Kastrup. Mycket trevlig herre med många år bakom sig i SAS samt i Flygvapnet. Han berättade bland annat om när de var med och planerade och designade Arlanda. Lägg gärna ut en länk till hans böcker här om du har en!

Tråkigt att jag missade honom på resan. Vi har varit inblandade i något gemensamt projekt när jag jobbade på LFV. Hade varit trevligt att dryfta dessa nu när det gått lite tid.

Det ligger redan en länk till hans böcker i tidigare inlägg av SFC i denna tråd.
 

Hansi

Medlem
Hittade Norsk video på sista flypass, landning och taxing till VIP terminalen för Nora i lördags. NJUT!

[video=youtube;2Awe1vP3UyE]http://www.youtube.com/watch?v=2Awe1vP3UyE[/video]
 

jth

Medlem
Hittade Norsk video på sista flypass, landning och taxing till VIP terminalen för Nora i lördags. NJUT!
Kul! Då har vi alla starter och landningar på "extern" video nu, både SK403 och BC001. Häftigt!

Tack Nora Viking men också Blenda Viking stored 26-10-2013, Saxo Viking Stored 26-10-2013, Bjarne Viking stored 16-10-2013 och Dan Viking stored 30-09-2013. De 4 sistnämnda i Oslo när vi lämnade av Nora.
Jag såg dom när vi lyfte till Stockholm. Jag förmodar att de är förvarade i väntan på leverans till nya ägare i USA?
Det såg vemodigt ut att se ihopträngda som en liten flock i ena hörnet av flygplatsen. När jag såg det sista dagsljuset tänkte mig för min inre syn att de till slut flyger i formation västerut in i solnedgången, lämnar den gamla världen och återvänder till det land där de en gång föddes.

Jag scannade också de papper vi fick på SK403 med historik om SAS-flottan som PNG-filer (små!):
sida 1
sida 2
sida 3
 
Last edited:

bern747

Ny medlem
Takk Martin, og alle dere andre på businessclass.se som gjorde BC001 til et fantastisk minne for livet! Denne dagen vil bli husket... Lenge!!
 
Toppen