Det länkades till den publikationen tidigare i tråden, därav min referens till just Livets Goda. I övrigt är det viktigt att förstå att BC agerar på en marknad med många olika aktörer, och det finns en branschstandard.
Det låter som att du uttrycker en önskan hur det borde fungera, medan i media-Sverige idag så är det tyvärr inte så det fungerar. En intressant läsning är vad två JMG-studenter gjorde (JMG är Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet) som examensarbete. De skapade en påhittad tankesmedja, Sensa, skickade ut påhittade pressreleaser där de drog helt obskyra slutsatser av olika undersökningar (bland annat att köttätare var mer aggressiva än vegetarianer, detta för att antalet vegetarianer ökade samtidigt som antal misshandelsfall minskade i Sverige). Förvånansvärt många tidningar, även ansedda sådana, tog in deras pressreleaser, oftast ordagrant, ibland byggde de även längre artiklar på pressreleasen. Poängen är att det är såhär det går till, inte bara på BC, utan även inom annan media. Klart man kan förfäras över det, dock som sagt inget isolerat BC-fenomen, och här är det enkelt för dig att bortse från det, svårare när du läser en artikel i DN, GP etc utan att få rätt avsändare.
För vidare läsning rekommenderas
Magasinet Filter – granskar, upplyser, fördjupar