Senaste nytt

Verktyg för att hitta bäst ROI på SAS Revenue

mha

Medlem
Hojta till om någon vill testa ett nytt verktyg för att hitta revenue-biljetter inom SAS. Fokus på best ROI på baspoäng samt segment runs.

1785021879639.png

1785021936098.png

Går att browsa individuella biljetter eller dagsturer. Tyvärr är biljetter kanske rätt dyra just nu, så inte superhög ROI. När jag åkte till BLQ var den uppe på 210% + julkalender-kickback :)

Men vissa guldkorn finns ju. Skriv i pm. De första 10 som "ansöker" får ett konto. Motprestation är feedback på sidan. Just nu har jag lite problem med ingestion av tickets så förvänta att vissa hål finns. Den har även några dark spots på long haul som jag hoppas kunna stänga inom kort.

Kul, och ser ut att vara användbart för en och annan här på forumet. (Har däremot svårare att bedöma hur användarskaran kan se ut bland s.k. normala människor. ;) ) Men det är kanske bäst att hålla terminologin uppdaterad om du vill undvika att förvirra vissa användare? "Baspoäng" har inte funnits i Eurobonus sedan 1 september 2024, då de tidigare tre poängtyperna blev två: bonuspoäng och nivåpoäng (level points). Det lär vara nivåpoängen ditt verktyg räknar på, och som i skärmvyn kallas "points"?

En annan reflektion. Jag kan också fundera på valet att uttrycka "ROI" i % om måttet uttrycker nivåpoäng per SEK. Det fungerar om värdet av en nivåpoäng sätts till 1 SEK, vilket är vad SAS säljer dem för (om än med begränsningar i antal och när under perioden man får köpa). Historiskt sett har man väl dock kunnat komma upp i en bit mer än en poäng per SEK när man bokar vissa biljetter med flera byten, så mått som 90%-100% kan vara lite missvisande och få användare att tro att de kommit upp i så hög avkastning som möjligt. För mig skulle "points per SEK" vara mer rakt på sak, men jag är säkert lite petig.

Och bygger verktyget enbart på priserna i SEK trots att ditt verktyg verkar vara på engelska? Tror inte att "kr" som förkortning för SEK är helt uppenbar för eventuella användare utanför Sverige. Och om du har ambitioner att man så småningom ska kunna ställa in verktyget på olika valutor (NOK, DKK, kanske även EUR?) kanske du ska fundera på hur det ska synas i vyn?

Finns det någon ambition att täcka in något annat än intjäning på rena SAS-biljetter?

Tack @palmen för att du bröt ut denna till en separat tråd. Jag har fått in några requests och kommer dela ut konton under morgondagen! :)

Kul, och ser ut att vara användbart för en och annan här på forumet. (Har däremot svårare att bedöma hur användarskaran kan se ut bland s.k. normala människor. ;) ) Men det är kanske bäst att hålla terminologin uppdaterad om du vill undvika att förvirra vissa användare? "Baspoäng" har inte funnits i Eurobonus sedan 1 september 2024, då de tidigare tre poängtyperna blev två: bonuspoäng och nivåpoäng (level points). Det lär vara nivåpoängen ditt verktyg räknar på, och som i skärmvyn kallas "points"?

En annan reflektion. Jag kan också fundera på valet att uttrycka "ROI" i % om måttet uttrycker nivåpoäng per SEK. Det fungerar om värdet av en nivåpoäng sätts till 1 SEK, vilket är vad SAS säljer dem för (om än med begränsningar i antal och när under perioden man får köpa). Historiskt sett har man väl dock kunnat komma upp i en bit mer än en poäng per SEK när man bokar vissa biljetter med flera byten, så mått som 90%-100% kan vara lite missvisande och få användare att tro att de kommit upp i så hög avkastning som möjligt. För mig skulle "points per SEK" vara mer rakt på sak, men jag är säkert lite petig.

Och bygger verktyget enbart på priserna i SEK trots att ditt verktyg verkar vara på engelska? Tror inte att "kr" som förkortning för SEK är helt uppenbar för eventuella användare utanför Sverige. Och om du har ambitioner att man så småningom ska kunna ställa in verktyget på olika valutor (NOK, DKK, kanske även EUR?) kanske du ska fundera på hur det ska synas i vyn?

Finns det någon ambition att täcka in något annat än intjäning på rena SAS-biljetter?

Jättebra feedback. Jag ska göra en rehaul på gränssnittets termonologi.

Några svar:
- Det är nivåpoäng som avses
- ROI är poäng per krona. return of investment var ett begrepp som fastnade. ska överväga om det är rätt eller fel
- Ambition finns att lägga till fler hubbar och valutor. (*)
- Ej ambition på intjäning utanför SAS idag. Landar den först så får vi se sen. :)

(*) Problemet är följande. För varje hub (och valuta) jag lägger till skapas ett nätverk med duplicerat antalet queries. Säg ARN-BER i SEK. UME-BER i SEK. ARN-BER i EUR, UME-BER i EUR. Valuta är mycket lättare att översätta, och där skulle jag nog luta mig tillbaka på en estimering och uppskatta hur SAS själva gör konverteringen. Men detta är helt klart en begränsning idag. Jag kollar på hur jag kan vara mer smart med inhämtning av biljettdata. Ambitionen är ju att ha ett års data för alla sträckor alla tillgängliga datum och helst kunna refresha dessa var 24h. man ser snabbt hur antalet queries exploderar. Jag har redan planerat på att biljetter längre fram i tiden kanske inte behöver en 24h refresh och några andra sätt att optimera inhämtningen.

Om någon som är van vid att arbeta med SAS API får de gärna pm:a mig. Alt om SAS själva kan sanktionera / vitlista för inhämtning och de är öppna för det vore det ju ännu bättre.

Skickat ut lite usernames / passwords till de som var intresserade :)

Notera att verktyget skrevs för att jag själv ville kunna söka upp dessa biljetter. Således är målbilden just nu något begränsat, typ hobbyverktyg + teknisk utmaning. För att sätta ribban. Men kommer vi kollektivt på roliga funktioner som är önskvärda så kan vi väl slänga in dem?

Lite snabb feedback!

ROI är helt OK för mig. Vad det heter spelar mindre roll, men det är ett viktigt nyckeltal för mig. Ticket-browsern hjälper mig perfekt med frågan "vilken klass ger mest poäng för pengarna". Eftersom listan verkar sorteras på fallande priser inom ROI-gruppen så blir det också lätt att skrolla neråt och se näst bästa ROI om man vill hitta lägre kostnad.

Round-trips-sektionen är bra för att hitta intressanta rutter. Det kommer att bli väldigt mycket starkare när du har mer data i databasen. Dvs begränsa inte data utan titta på hur du löser effektiva queries. Jag skulle tro det väldigt mycket liknar rutt-optimeringslogik.
Jag gissar att det är bokningsbara T&R biljetter (och att en del enkla hittar man under TOP-ROI listan)?

Gillar att det även finns en segment-maximerande version, det behövs också.

I den sektionen har jag lite strul med om jag klickar en av destinationerna, jag ser att sidan laddar men kommer ingenstans. Skrollar jag ner ser jag att en lista laddadts för just destinationen, dvs precis vad man vill. Kanske bugg, eller så kanske den ska ladda listan i ny tab? Bara testat i Safari

Lite snabb feedback!

ROI är helt OK för mig. Vad det heter spelar mindre roll, men det är ett viktigt nyckeltal för mig. Ticket-browsern hjälper mig perfekt med frågan "vilken klass ger mest poäng för pengarna". Eftersom listan verkar sorteras på fallande priser inom ROI-gruppen så blir det också lätt att skrolla neråt och se näst bästa ROI om man vill hitta lägre kostnad.

Round-trips-sektionen är bra för att hitta intressanta rutter. Det kommer att bli väldigt mycket starkare när du har mer data i databasen. Dvs begränsa inte data utan titta på hur du löser effektiva queries. Jag skulle tro det väldigt mycket liknar rutt-optimeringslogik.
Jag gissar att det är bokningsbara T&R biljetter (och att en del enkla hittar man under TOP-ROI listan)?

Gillar att det även finns en segment-maximerande version, det behövs också.

I den sektionen har jag lite strul med om jag klickar en av destinationerna, jag ser att sidan laddar men kommer ingenstans. Skrollar jag ner ser jag att en lista laddadts för just destinationen, dvs precis vad man vill. Kanske bugg, eller så kanske den ska ladda listan i ny tab? Bara testat i Safari

Jag kommer försöka göra lite roliga saker med round trip. Samt även custom queries där verktyget kan ta lite tid på sig att bygga ihop round trips baserat på önskemål. Just nu kör den nattliga jobb för att sätta ihop alla RT-offers. Dock fungerar de lite annorlunda än du tänker med bokningsbara round trip.

I och med att jag måste hålla queries begränsade så kan jag inte köra RTT-bokning för varje destination. Jag gör det i min query för att få ut RTT-priset på en biljett. Alla biljetter som är markerade som longHaul även inom Europa är billigare om man bokar RTT. Och till USA och Asien är det nästan orättvist dyrt med hur mycket singelbiljetter kostar. Därmed är alla sökningar gjorda som RTT för longHaul.

Det innebär att försöker du gå in och boka en singelbiljett så kan det hända att du ej får upp samma låga pris. Och det innebär även att RTT inte är validerat bokningsbart utan bara crawlat som individuella tickets som jag sedan sätter ihop som en möjlig kombination.

Oftast går det bra. Ibland falerar motorn på för kort bytestid på destination på single day round trip. Detta misstänker jag att man kan komma runt genom att ringa in om man kan påvisa att det exempelvis är ankommande flyg till NCE som sedan kommer lyfta på vägen tillbaka. 0 chans att missa pga försening :D

Har eventuellt märkt av lite diskrepenser i biljetter som jag inspekterar. Vissa avgångar som verkar smitta av sig på andra i priser (säg att vi har ett lågt pris på en dag så fick flera avgångar samma låga pris) eller spöktillgänglighet där utsålda biljetter bokförs med ett pris. Sannolikt olika sidor av samma bakomliggande problem. Har börjat uppdaga det när jag börjar lägga upp biljettlänkar direkt på itiniraries. Men om ni upptäcker att priser inte helt matchar så vet ni varför. Dock bör ni hitta en annan resa samma dag med rätt pris :D Det verkar inte påverka alla avgångar. Men gjort några stickprover.

Har även på begäran grupperat avgångar i ticket browsern för att få in fler avgångar i en vy.

1785171420117.png

Dessa expanderas sedan till en tidtabell.
1785171472501.png

Vill man söka på en returbiljett kan man enkelt göra det på samma vy
1785171530641.png

=>

1785171563265.png

Toppen