Senaste nytt

Vem vill bli Eurobonus miljonär? Tjäna upp till 1 miljon eurobonuspoäng

Han skriver att han använde en del Chase Ultimate Reward Points och Citi ThankYou Points, vet någon hur det funkar? Är det som AMEX Rewards, att de går att växla in mot Eurobonuspoäng, eller?
I princip. Just sas är ingen transfer partner men du kan skicka till andra bolag. Sedan kan du också boka direkt på deras portal, och då gissar jag att det landar som revenue biljetter hos bolaget.
När jag hade Citi-poäng så bokade jag bara hotell genom Citis egen portal, inte flyg. Jag vill minnas att de blev som vanliga betalda bokningar. Borde vara så för flyg med tänker jag.

I princip. Just sas är ingen transfer partner men du kan skicka till andra bolag. Sedan kan du också boka direkt på deras portal, och då gissar jag att det landar som revenue biljetter hos bolaget.
Exakt.

Och vanligtvis kan jag få ett amerikanskt bankkort som ger $600-$1200 i kontanter eller kontantbiljettvärde för ny kreditkortsregistrering och spendera $3000-8000 på ett nytt kortkonto. Mycket enkelt att göra det genom att använda kortet för att betala IRS (US skatteverket) eller förbetalda presentkort.

Hej från Guangzhou!
Återkopplar till diskussionen om inrikesflyg i Kina på TWOV. För mig fungerade det fint på 24-timmars transfervisumet.
Resan i fråga gick Jakarta-Xiamen-Guangzhou CGK-XMN-CAN med Xiamen Airways.

Vid incheckningen i Jakarta visade jag upp min anslutande separata bokning med Kenya Airways.Var en del internt snack och incheckningen avslutades med att jag behövde signera en "Indemnity form" gällande att avsäga mig rätt till anspråk vid problem med immigrationen. Immigration i Xiamen var ganska odramatisk. Immigrationstjänstemannen dubbelkolla med en kollega men gav mig sedan ett 24-timmarsvisum där raderna "port of exit" samt "area of stay" lämnades ospecificerade.

Nu vidare mot Bangkok med Kenya, där vi sedan stannar ett par dagar.

Jag tycker Xiamen Airways fungerade fint. En jäkla fart på ombordpersonalen för att kontinuerligt försörja passagerarna med mat och dryck. Filt, kudde och vatten i stolen till Elite+ på inrikesbenet. Enda minus var sätesgranne med vassa armbågar på första benet...
Är det någon som vet om det finns någon begränsning i hur många TWOV man kan få utfärdat om man åker in och ut ur Kina flera gånger under en vecka?
2019 flög jag CPH-PVG-TPE hade en natt i Shanghai, var sedan i TPE ett par dagar och åkte hem TPE-PEK-CPH med en natt i Peking.

Tittar själv på en rutt YVR-ICN-XMN / XMN-PVG-TPE / TPE-HAN-CAN / CAN-BKK skulle det vara möjligt med bara TWOV?

Är det någon som vet om det finns någon begränsning i hur många TWOV man kan få utfärdat om man åker in och ut ur Kina flera gånger under en vecka?
2019 flög jag CPH-PVG-TPE hade en natt i Shanghai, var sedan i TPE ett par dagar och åkte hem TPE-PEK-CPH med en natt i Peking.

Tittar själv på en rutt YVR-ICN-XMN / XMN-PVG-TPE / TPE-HAN-CAN / CAN-BKK skulle det vara möjligt med bara TWOV?
Tror någon på FT gjorde något liknande, bara att immigration ställde en del frågor om varför man flög in o ut så mycket. Sen så behöver man nog ta en titt på hur lång connection du har, iom att ibland kräver dom utskrivet boardingpass eller onödig militärövning som sker sporadiskt. Dock så byter du inte flygplats som andra gjort, så borde vara lugnt med 24h-visa ifall det skiter sig

Fick just mejl om att min flight från Xiamen => Ho Chi Minh City med Xiamen Airlines blivit inställd. Ombokade till morgonavgången nästa dag. Anländer från Seoul kl 15:40 dvs mindre än 24h i Xiamen.

Tanken var aldrig att stanna i Kina så ansökte aldrig om visum...

Blir en tur till genom Kina, Shanghai, någon dag senare på väg från Taipei till Singapore.

Borde väl inte blir några problem som svensk medborgare?

Fick just mejl om att min flight från Xiamen => Ho Chi Minh City med Xiamen Airlines blivit inställd. Ombokade till morgonavgången nästa dag. Anländer från Seoul kl 15:40 dvs mindre än 24h i Xiamen.

Tanken var aldrig att stanna i Kina så ansökte aldrig om visum...

Blir en tur till genom Kina, Shanghai, någon dag senare på väg från Taipei till Singapore.

Borde väl inte blir några problem som svensk medborgare?
Se mitt tidigare svar precis innan :)

Sitter i Santiago o dricker pisco sour just nu, första delen påbörjad som är Mexico - Lax - Las - LHR - cph, vilket ger aeromexico, delta, virgin och sas på en hemresa.

Mycket mycket strul med aeromexico incheckningen, bokat med poäng. Kunde inte checka in ordentligt online, bara välja säte på ena benet (?), visserligen deras Am plus säten gick o välja gratis då på ekonomibiljett. Tog 20 minuter o checka in, esta behövde fotas o skicka till chefer osv... Adress i USA saknades ju pga bara transfer med domestic inrikes, strul där med. Men iaf allt klart nu!

Flera har ju rest nu, jag har ett tajt byte i CAN (85min), någon har kanske några tips/råd på vägen?

Blir tajt att checka in och få boardingkort innan 90min när man landar 5min efter incheckningens stängning. Det blir en nöt att knäcka. Någon som har en idé/lösning?
Kan man få boardingkort i CGK för Xiamen?

Flyger CGK-CAN med Garuda.
Sedan CAN-XMN-SGN med Xiamen.

Flera har ju rest nu, jag har ett tajt byte i CAN (85min), någon har kanske några tips/råd på vägen?

Blir tajt att checka in och få boardingkort innan 90min när man landar 5min efter incheckningens stängning. Det blir en nöt att knäcka. Någon som har en idé/lösning?
Kan man få boardingkort i CGK för Xiamen?

Flyger CGK-CAN med Garuda.
Sedan CAN-XMN-SGN med Xiamen.
Förbered dig på att köpa ny biljett! Eventuellt ifall du kan få dom att skriva ut boardingpass i CGK. Iom att MF flyger till CGK också så kanske dom kan hjälpa till på plats där. Tror folk på FT diskuterade något liknande att man krävde fysiskt boardingpass, så någon behövde gå ut igenom immigration, checka in, och sen igenom security igen. Om det är så gissar jag på att det är kört...

Last edited:
Toppen