Senaste nytt

Vem vill bli Eurobonus miljonär? Tjäna upp till 1 miljon eurobonuspoäng

Jag har lite mer än 24h i CAN, borde som jag förstått inte vara några problem o fixa 144h visumet på plats, bo på hotell en natt, sen flyga dagen efter? Anländer 20:05, resan gått ICN - XMN - CAN. Eller blir det problem p.g.a. mellanlandningen i XMN på vägen? Flyget dagen efter är Kenya CAN - BKK direkt.
Min klara uppfattning är att du kommer få visum ex 72/144h. Dessa är tydliga på samma entry/exit point. Om CAN är samma region som XMN så är det inga problem om inte så kommer kommer dom kanske neka dig exit alt så kommer dom redan vid viseringen ta upp detta med dig i XMN då du visar din exit biljett

Några saker för er som kör via SGN.
Om ni anländer eller reser ut med en bussines och uppåt biljett så kan ni ställa er i ABCD/Wheelchair kön för att slippa visum/passport kön.

Last edited:
Som sagt, igår var jag där och gjorde 24h transit utan någon visum. Då var det tydligt att det endast gäller för flyg som ska vidare internationellt. Ska man vidare i kina så var det immigration och då är det visumreglerna som ska gälla.

Ok tack för infon, detta komplicerar grejer lite. Får försöka fixa ett visum när jag är i Brasilien tror jag. Smidigt värre :eek:

Jag har lite mer än 24h i CAN, borde som jag förstått inte vara några problem o fixa 144h visumet på plats, bo på hotell en natt, sen flyga dagen efter? Anländer 20:05, resan gått ICN - XMN - CAN. Eller blir det problem p.g.a. mellanlandningen i XMN på vägen? Flyget dagen efter är Kenya CAN - BKK direkt.
Du måste lämna Kina inom 23h och 59 min, så nej går inte med 24h visafree. Och 72h/144h är regionbegränsad.

Du får lita på oss som gjort detta förut utan problem. Senast flög jag till PVG med SAS och vidare till Vietnam via Shenzen med Schenzen airlines på separat biljett. Inga konstigheter i Kina. Incheckningen på CPH behövde bara ringa ett kort samtal till supervisor för att kolla så det blev rätt. Flygbolagen har digitala verktyg med visuminfo, du kan kolla i dem också. Skrev om det igår här:

Googlar man får man lätt fel svar eftersom 72h/144h-reglerna har funnits längre än 24h.

Jag tycker att det är dumt att uttala sig så självsäkert om detta, speciellt som vi har en upplevelse (se nedan) som säger det motsatta. Vet vi hur många det är som har lyckats? Är det bara du? Du säger själv att det är nya regler och att alla inte känner till dem. Så kan det säkert vara, men det innebär ju att man faktiskt kan göra fel åt båda hållen, dvs. att du lyckades kan ju bero på att någon har gjort fel, inte pga att det är så det ska vara..

Du envisas också med att hänvisa till resebyrån. De hävdar t ex att bara 9 flygplatser tillåter 24 timmars transit, men i den myndighetslänken som jag hänvisade till så uppger man att 24 timmars transfer gäller på alla flygplatser med internationell transfer, inte bara de 9 som resebyrån uppger. Och det verkar faktiskt mer rimligt tycker jag. Annars så är det ju ingen särskild sensation eftersom de 9 flygplatserna ändå redan tillåter 72/144 timmars transfer.

Jag kommer inte att diskutera det här mer, jag tycker bara att det är så mycket olika information både på nätet och uppenbarligen också erfarenheter, att man snarare bör uppmuntra till försiktighet än att okritiskt påstå att det är på ett visst sätt.

Som sagt, igår var jag där och gjorde 24h transit utan någon visum. Då var det tydligt att det endast gäller för flyg som ska vidare internationellt. Ska man vidare i kina så var det immigration och då är det visumreglerna som ska gälla.

Toppen