Senaste nytt

Vem vill bli Eurobonus miljonär? Tjäna upp till 1 miljon eurobonuspoäng

Detta kan vara relevant för många som ska igenom CAN i Kina och som har två bokningar:
Another thing to be aware of: China does not accept mobile boarding passes and my experience with transfer desks has been underwhelming: They seem to have very limited capabilities - they could typically only help with the hub airline and only if the flight departs from the same terminal.
MU also refused to print me a boarding pass for the second flight from the same ticket, as their policy is to only print boarding passes when it's 3 hours or less until departure.
And MF at SGN couldn't check a bag through on separate tickets/check me in for the second ticket.

In other words: Be prepared that you WILL have to visit a landside checkin desk in China. So make sure you have the visa situation figured out.

Greetings from a landside lounge at CAN where they refused to let me go through security with a mobile boarding pass and I have to wait the whole day for the KQ checkin desk to open, as nobody else can print KQ boarding passes...
https://www.flyertalk.com/forum/36625041-post736.html
 
Och onward kan vara tåg eller båt, så behöver inte vara flyg. Därmed omöjligt med krav på genomgående biljett.
Då var det märkligt att jag inte kom med planet och fick lösa en annan biljett för att komma hem till Thailand. Vi kan tycka vad vi vill och visa dokument om en tjänsteman säger nej. Som jag skrev innan jag hade inte chansat med tajt tidsschema för en kostnad på 1550.- för visum.

Tråkig situation, som verkar ha varit ett godtyckligt beslut. På eftervarande inlägg så låter det som att just elektronisk boarding card var problemet. Men även det känns godtyckligt då jag personligen åkt in och ut ur Kina på separat PNR (dock med printad biljett).
 
Lite info om transit i Xiamen, är där nu.

Åker man vidare internationellt (inkl Macao/taiwan) så är det inga stämplar eller visum, finns en speciel kö för det. Gäller också om man inte har boardingkortet till nästa flyg. Räkna med minst 2h kö och rigurös säkerhetsgenomgång. Inga problem att få in SAS eurobonus vid incheckning.

Åker man vidare inrikes så måste man ta tillfälligt visum och då gäller port of entry reglerna, alltså måste man lämna landet via samma region. Fått det noggrant förklarat här på plats, man får alltså en speciell stämpel som hävs när man lämnar via samma entry. Om det har gått för andra att kringå det är det inget jag skulle rekommendera, det är mycket noggranna kontroller här.
 
Last edited:
Lite info om transit i Xiamen, är där nu.

Åker man vidare internationellt (inkl Macao/taiwan) så är det inga stämplar eller visum, finns en speciel kö för det. Gäller också om man inte har boardingkortet till nästa flyg. Räkna med minst 2h kö och rigurös säkerhetsgenomgång. Inga problem att få in SAS eurobonus vid incheckning.

Åker man vidare inrikes så måste man ta tillfälligt visum och då gäller port of entry reglerna, alltså måste man lämna landet via samma region. Fått det noggrant förklarat här på plats, man får alltså en speciell stämpel som hävs när man lämnar via samma entry. Om det har gått för andra att kringå det är det inget jag skulle rekommendera, det är mycket noggranna kontroller här.
Vilken kö gick du igenom? Talar du mandarin?
 
Åker man vidare internationellt (inkl Macao/taiwan) så är det inga stämplar eller visum, finns en speciel kö för det. Gäller också om man inte har boardingkortet till nästa flyg.
Vet du om det är ok att använda den speciella transit-kön om man har separata biljetter också (men ska vidare med Xiamen Airlines)?
 
Toppen