Senaste nytt

Vem har rätt ? (Nötallergiker)

Om du läser det du citerar skriver personen att de upplevt en reaktion utan att veta att personerna framför/bakom ätit nötter och först efteråt noterat detta.

Säger detta en gång till som moderator nu (det ovan skriver jag som vanlig medlem), låt oss slippa diskussionen om luftburen nötallergi finns eller inte, det passar bättre på läkarforum eller liknande. Denna tråd handlar om "vem som har rätt" eller hur man ska bete sig i situationer när någon ber om att lsippa jordnötter på en flight eller i ens närhet.

//Moderator
Ja det är ju det som är så intressant. Om du läser vidare så noterar personen att reaktionen möjligen kan härledas från annat håll.

Beroende på om luftburen allergi existerar eller inte är ju ledande till hur man bör bete sig, dvs on topic enligt moderator. Existerar det så är det givet i mångas ögon att man ska göra vad man kan för att undvika att det sprids. Om det inte existerar så kan man ju verkligen diskutera det moraliska eller omoraliska i diverse handlingar.

Ja, jag förstår att du tycker det, men det förtydligar ju bara frågeställningen. Hur stor tolerans och hänsyn ska jag förväntas ta till dina religiösa övertygelser? Vi vet att luftburna nötallergener är en myt, vilket likställer dem med exempelvis religiösa regler mot fläskkonsumtion.

Jag förstår att din intolerans känns viktigare än min, men sett ur ett större perspektiv undrar jag hur det ska rangordnas. Du har ingen aning om hur mycket obehag jag får av skrikande barn, men du är beredd att helt iskallt avfärda det som utan substans. Empatilöst.

Vidare så undrar jag hur smart det är att inte ha med sig engångspaket med smör om man är så glutenallergisk att man inte kan leva med att kniven har petat på ett bröd som är haram? Om det bara handlar om visuellt obehag (eller med andra ord vetskapen om att kniven nu är oren) hur är det då väsenskillt från religion? Om det inte handlar om bara visuellt obehag, hur kan man då våga använda en kniv som möjligen är oren?

Om din slutsats är att vi skall visa hänsyn för inbillade orenheter så menar jag att det är helt oförsvarbart.

Om din slutsats är att vi bör i den mån vi är bekväma med visa hänsyn för inbillade orenheter så kan jag hålla med.

Jag skulle exempelvis inte avsiktligen rapa dig i ansiktet även om du inte tar skada av det, men jag skulle protestera om du anser att ingen på flyget får rapa.

Fast det är faktiskt skillnad på de exempel du lyfter fram.

Ger du gluten till en glutenintolerant person så sabbar du den personens tarm. Det är ingen som ifrågasätter den allergin. Liksom att det inte är någon som ifrågasätter att äta nötter är livsfarligt om man har nötallergi, eller att mjölkallergi finns eller liknande.

Däremot så ifrågasätts symptom där du inte har en direkt verkan mellan substansen och reaktionen. Det vill säga att du kanske tycker det är otroligt obehagligt med ett barn som skriker, på samma sätt som en vegan tycker det är otäckt när någon äter kött. Självklart tror jag alla undviker det i möjligaste mån om man blir tillfrågad, men var går gränsen mellan artighet och skriftliga förhållningsregler.

Att inte förorena smöret med smulor från sitt bröd eller tvinga någon nötallergiker att äta nötter är så självklart att det inte ens behöver diskuteras. Det går ju liksom under allmänt hyfs anser jag.

Ja det är ju det som är så intressant. Om du läser vidare så noterar personen att reaktionen möjligen kan härledas från annat håll.

Beroende på om luftburen allergi existerar eller inte är ju ledande till hur man bör bete sig, dvs on topic enligt moderator. Existerar det så är det givet i mångas ögon att man ska göra vad man kan för att undvika att det sprids. Om det inte existerar så kan man ju verkligen diskutera det moraliska eller omoraliska i diverse handlingar.
Businessclass är inte ett forum för att diskutera om luftburen nötallergi existerar eller inte. Av samma anledning så är det inte heller ett forum där vi diskuterar politik och vad olika partier tycker.

Huruvida det finns luftburen nötallergi eller inte låter jag vara osagt. Men helt klart finns det personer som mår dåligt av det, möjligt att de överreagerar eller att det är fejk eller att de faktiskt mår dåligt. Men vill man diskutera just detta så får man ta det på andra forum än på businessclass.

//Moderator

Businessclass är inte ett forum för att diskutera om luftburen nötallergi existerar eller inte. Av samma anledning så är det inte heller ett forum där vi diskuterar politik och vad olika partier tycker.

Huruvida det finns luftburen nötallergi eller inte låter jag vara osagt. Men helt klart finns det personer som mår dåligt av det, möjligt att de överreagerar eller att det är fejk eller att de faktiskt mår dåligt. Men vill man diskutera just detta så får man ta det på andra forum än på businessclass.

//Moderator
Jag låter det också vara osagt det enda jag poängterade var att det ger två olika förhållningssätt beroende på om det existerar eller ej.

För övrigt finns det trådar om alkohol som är minst lika off topic, men som fortskrider.

Personligen tycker jag att beteenden under resor faller inom BC-forumets genre. Sedan är det väl högst relevant för frågan huruvida det existerar luftburna allergener eller ej, eftersom de flesta är mer benägna att visa hänsyn till faktiska faror än påhittade.

Jag brukar dock försöka visa hänsyn till mina medresenärer oavsett vad, och om någon ber mig att inte äta nötter så lyssnar jag på den personen. Om dessa människor ska in i samma fack som el-allergiker eller ej spelar alltså inte någon större roll för mitt agerande. Däremot har jag en förståelse för människor som agerar annorlunda (om man har faktan på sin sida).

Är det inte på samma sätt om någon ombord ber en dra ner fönsterskyddet för att solen bländar, sluta vicka på stolen eller liknande? Då gör man ju det, om någon ber en. Oavsätt om man tycker sig ha rätt.

Fast det är faktiskt skillnad på de exempel du lyfter fram.

Ger du gluten till en glutenintolerant person så sabbar du den personens tarm. Det är ingen som ifrågasätter den allergin. Liksom att det inte är någon som ifrågasätter att äta nötter är livsfarligt om man har nötallergi, eller att mjölkallergi finns eller liknande.

Däremot så ifrågasätts symptom där du inte har en direkt verkan mellan substansen och reaktionen. Det vill säga att du kanske tycker det är otroligt obehagligt med ett barn som skriker, på samma sätt som en vegan tycker det är otäckt när någon äter kött. Självklart tror jag alla undviker det i möjligaste mån om man blir tillfrågad, men var går gränsen mellan artighet och skriftliga förhållningsregler.

Att inte förorena smöret med smulor från sitt bröd eller tvinga någon nötallergiker att äta nötter är så självklart att det inte ens behöver diskuteras. Det går ju liksom under allmänt hyfs anser jag.

Jag förhåller mig till gluten och laktos varje dag så jag behöver som tur är ingen uppläxning på den punkten.

Det jag ifrågasätter är huruvida det är rimligt att förvänta sig och även kräva att omvärlden ska anpassa sig till dina förutsättningar.

Dina barns skrik ger mig faktiskt fysiska reaktioner. Tycker du det är rimligt att jag kräver att de är tysta? Jag tycker inte det.

Intressant! Givet att flisor inte flyger bokstavligen, har du alltså känt av luftburen allergi utan att vara medveten om att någon i din närhet konsumerar nötter.

Ja, jag tror inte heller på att det kan vara så luftburet att det sprider sig i ett helt plan eller en större lokal, men jag har får reaktioner när någon inom 1,5 meter ätit nötter utan min vetskap. Men jag är skeptiskt lagd så det kan som sagt vara slump.

Ja, jag tror inte heller på att det kan vara så luftburet att det sprider sig i ett helt plan eller en större lokal, men jag har får reaktioner när någon inom 1,5 meter ätit nötter utan min vetskap. Men jag är skeptiskt lagd så det kan som sagt vara slump.
Vilket är i linje med IATA:s riktlinjer kring allergier (som jag länkat till för 6 år sedan på bc, och redan indirekt hänvisat till i denna tråd).

Consider mentioning to the passengers sitting close to you or your allergic child that you or your child has a severe allergy. If it is your child, try to position the child away from other passenger (a window seat for example or between yourself and your spouse or another one of your children). At reservation time, you can also request the back or front row of a section, which will also limit the proximity to other passengers.
Consider bringing your own sanitizing wipes if you wish to wipe down the armrests, meal trays and seat back areas of your seats
.”

https://www.iata.org/contentassets/ccbdc54681c24574bebf2db2b18197a5/allergen-sensitive-passenger.pdf

Jag tycker regler och bestämmelser är sekundärt, finns det allergiker ombord visar jag omtanke och följer crews uppmaning. Men ibland behövs direktiv och hårda regler för att få alla att begripa allvaret:

Inte ens i Corona tider kan de enklaste riktlinjerna och önskemålen från myndigheter följas...: 3 kvinnor på säte DEF 2 rader bakom mig sitter och hostar i 40 minuter, rakt ut utan minsta förståelse hur alla vi andra uppfattat det... snälla damer ni fick väl lära er i skolan vad armbågen används till när man är krasslig.
Eller när folk hostar, snyter och fräser rakt ut på Arlanda i morse. Hur svårt kan det vara att antingen hålla sig hemma eller anstränga sig lite för omgivningen. Eller alla som kommer hem från Italienska alperna och mår toppen och går till sina jobb för att två dagar senare vara riskämnen.

Nej lite mer omtanke och insikt är vad folket behöver. Skulle vilja se ovan exempel göras på en flygplats eller plan utomlands... då hade reaktionerna inte väntat på sig, men jag som alla andra Svenssons knyter näven i fickan och är är så där tråkigt yllesvenska :-(.

Jag flög till Toronto (där de har både utbrott och dödsfall) mitt under SARS utbrottet och hade en hemsk rethosta kan tilläggas, och kabinpersonal, andra resenärer var väldigt besvärade av mig, läs rädda, kvinnan närmast tilltalade mig flera gånger över hennes concern av min närvaro. Hon var amerikanska.
Och väl när vi landade åkte jag som en av få på flighten hälso-screening. Gick bra, det var bara rethosta.
Här i Sverige låter vi alla flyga kors och tvärs och hoppas allt ska gå bra... nu har Norrland kommit hem från sina sportlov v10 och nu börjar fallen växa i Umeå. Här kan Sverige lära av andra länder: kommer du från hårt drabbade länder är det hemkarantän i förebyggande syfte som gäller innan du sätter foten på jobbet, eller ungarna på dagis.
Men icke, för vi är så förberedda...
Åker till Indien om 4v och tack vare allt kaos från Italien mm är 4 av 5 resmål jag tänkt besöka numera 100 % stängt för icke-indier pga att Indien som screenar alla resenärer inte litar på oss utifrån. Rätt eller fel, men effektivt är det. >1miljard invånare och hittills 43 fall konstaterade och alla kopplade till resenärer som varit i Italien eller Iran + en kryssning i Egyptien.

Tolka mig inte fel, jag ser på Corona som en allvarlig förkylning men som är av en ny virusstam vi ej har immunitet mot så fler kommer drabbas, men i retroperspektiv kommer det nog inte ha varligt farligare än någon annan influensa.. men även om jag tänker så kan jag visa omtanke mot de som är mer i riskzon eller för de som kanske tänker klokare än mig...
Nej lite mer omtanke för medmänniskor behövs, oavsett om det är jordnötter eller Corona.

Toppen