Senaste nytt

Vem har rätt ? (Nötallergiker)

Personligen tycker jag att man skall ta stor hänsyn till sin omgivning

Lite opraktiskt och svårt att om bor på hotell eller besöker en lounge att ha med eget smör, mer praktisk att jag brer min smörgås med egen kniv.

Mycket stor skillnad på att vara känslig mot att vara allergisk eller intolerant, tycker du skall redigera och ta bort det stycket.

Ja, jag förstår att du tycker det, men det förtydligar ju bara frågeställningen. Hur stor tolerans och hänsyn ska jag förväntas ta till dina religiösa övertygelser? Vi vet att luftburna nötallergener är en myt, vilket likställer dem med exempelvis religiösa regler mot fläskkonsumtion.

Jag förstår att din intolerans känns viktigare än min, men sett ur ett större perspektiv undrar jag hur det ska rangordnas. Du har ingen aning om hur mycket obehag jag får av skrikande barn, men du är beredd att helt iskallt avfärda det som utan substans. Empatilöst.

Vidare så undrar jag hur smart det är att inte ha med sig engångspaket med smör om man är så glutenallergisk att man inte kan leva med att kniven har petat på ett bröd som är haram? Om det bara handlar om visuellt obehag (eller med andra ord vetskapen om att kniven nu är oren) hur är det då väsenskillt från religion? Om det inte handlar om bara visuellt obehag, hur kan man då våga använda en kniv som möjligen är oren?

Om din slutsats är att vi skall visa hänsyn för inbillade orenheter så menar jag att det är helt oförsvarbart.

Om din slutsats är att vi bör i den mån vi är bekväma med visa hänsyn för inbillade orenheter så kan jag hålla med.

Jag skulle exempelvis inte avsiktligen rapa dig i ansiktet även om du inte tar skada av det, men jag skulle protestera om du anser att ingen på flyget får rapa.

Last edited:
Ja, jag förstår att du tycker det, men det förtydligar ju bara frågeställningen. Hur stor tolerans och hänsyn ska jag förväntas ta till dina religiösa övertygelser? Vi vet att luftburna nötallergener är en myt, vilket likställer dem med exempelvis religiösa regler mot fläskkonsumtion.

Jag förstår att din intolerans känns viktigare än min, men sett ur ett större perspektiv undrar jag hur det ska rangordnas. Du har ingen aning om hur mycket obehag jag får av skrikande barn, men du är beredd att helt iskallt avfärda det som utan substans. Empatilöst.
Kommenterar inte denna typ av inlägg.

Jordnötsallergiker här. Har fått reaktion av att någon intill eller bakom mig mumsat jordnötsringar eller liknande så att flisorna flyger. Ögonen börjar klia, svalget sväller och klådan börjar sprida sig i hudveck och hårbotten... tror inte att det skulle sprida sig i ett helt plan, men för stolarna runtomkring skulle det absolut kunna uppstå livsfara för någon med allvarlig allergi som har glömt adrenalinet hemma. (Och även med adrenalin kan det behövas sjukvård inom någon halvtimme, vilket är svårt på vissa flygningar...)

Jag brukar nöja mig med att informera närmsta grannarna, de flesta är snälla. Någon har suckat högljutt och packat ned sin nötpåse med överdriven frenesi.

Jordnötsallergiker här. Har fått reaktion av att någon intill eller bakom mig mumsat jordnötsringar eller liknande så att flisorna flyger. Ögonen börjar klia, svalget sväller och klådan börjar sprida sig i hudveck och hårbotten... tror inte att det skulle sprida sig i ett helt plan, men för stolarna runtomkring skulle det absolut kunna uppstå livsfara för någon med allvarlig allergi som har glömt adrenalinet hemma. (Och även med adrenalin kan det behövas sjukvård inom någon halvtimme, vilket är svårt på vissa flygningar...)

Jag brukar nöja mig med att informera närmsta grannarna, de flesta är snälla. Någon har suckat högljutt och packat ned sin nötpåse med överdriven frenesi.
Menar du att flisorna bokstavligen flyger, eller menar du att luftburen nötallergi verkligen existerar trots forskning som påvisar motsatsen?

Det här är lite OT från BC men... Jobbar med specialkoster på en kommun (gissa vilken) och har studerat detta med luftburna allergier noga, i och med den nya forskningen. Livsmedelsverkets experter har inte riktigt tagit ställning ännu, det behövs fler studier. Men dom allergiläkare som vi har pratat med säger att det både finns och inte finns luftburen nötallergi. Vid de studier som gjorts av luftburen nötallergi har man jämfört reaktionen mellan personer som man provocerat med nötter OCH personer som man provocerat med placebo (inte nötter). Det intressanta där var att vissa av de som utsattes för placebo reagerade. Det anses vara en psykisk reaktion. Rädslan för att få en allergisk reaktion utlöser en annan reaktion. Precis som någon skrev här ovanför så kan nötallergiker bli illamående av bara tanken på nötter eller att någon som äter nötter är i närheten. Och det är klart att har man nästan dött en gång av en allergisk reaktion så vill man verkligen inte vara med om det igen. Och det ska vi andra nog respektera.

Menar du att flisorna bokstavligen flyger, eller menar du att luftburen nötallergi verkligen existerar trots forskning som påvisar motsatsen?

Har inte läst forskningen, jag är personligen inte nojig nog att be ett helt plan avstå nötter för min skull eller liknande. Men jag har fått allergisk reaktion vid ett par tillfällen, försökt förstå om jag ätit något och sedan upptäckt att personen bakom mig på planet, eller snett framför mig på bio en gång, ätit jordnötter. Jag har förklarat situationen och när de stoppat undan påsen går det sakta över. Kan ju vara slump, jag kanske har fått i mig något annat.

Har inte läst forskningen, jag är personligen inte nojig nog att be ett helt plan avstå nötter för min skull eller liknande. Men jag har fått allergisk reaktion vid ett par tillfällen, försökt förstå om jag ätit något och sedan upptäckt att personen bakom mig på planet, eller snett framför mig på bio en gång, ätit jordnötter. Jag har förklarat situationen och när de stoppat undan påsen går det sakta över. Kan ju vara slump, jag kanske har fått i mig något annat.
Intressant! Givet att flisor inte flyger bokstavligen, har du alltså känt av luftburen allergi utan att vara medveten om att någon i din närhet konsumerar nötter.

Intressant! Givet att flisor inte flyger bokstavligen, har du alltså känt av luftburen allergi utan att vara medveten om att någon i din närhet konsumerar nötter.
Om du läser det du citerar skriver personen att de upplevt en reaktion utan att veta att personerna framför/bakom ätit nötter och först efteråt noterat detta.

Säger detta en gång till som moderator nu (det ovan skriver jag som vanlig medlem), låt oss slippa diskussionen om luftburen nötallergi finns eller inte, det passar bättre på läkarforum eller liknande. Denna tråd handlar om "vem som har rätt" eller hur man ska bete sig i situationer när någon ber om att lsippa jordnötter på en flight eller i ens närhet.

//Moderator

Toppen