Senaste nytt

Ve och fasa. Bokade massa SAS

SAS kan fixa det om viljan finns. Men det kostar pengar.
Ofta är det bara en agent som sköter boarding. Praktiskt omöjligt.

Jag tror att här ligger kanske den största utmaningen. Det spelar inte så stor roll om man bygger massa tekniska konstruktioner så länge det är en, eller i undantagsfall två, agenter. De ställen där detta fungerar bäst är det ganska mycket folk som jobbar med boardingen.

De steder hvor jeg har oplevet 'god' priority boarding har der været mellem 3 og 5 agenter i gaten og ofte 1 ude hvor broen evt. deler sig. SAS kan nok klare det med 2 hvis man får rækværk eller lignende, men jeg tror det er svært med den nuværende bemanding...

Jag tycker den här diskussionen börjar spåra ur.

Det är ett faktum att SAS suger på priority boarding. Den som säger något annat har inte upplevt hur det ska fungera. Det kommer nog mer av vår skandinaviska kultur än av hur flygplatser är byggda. (Det är på inget sätt mer plats kring BA's gate(er) på ARN T2 än runt godtycklig gate i ARN T5!) Visst händer det att någon då och då blir avvisad om man försöker gå på för tidigt, men det är ytterst sällan. Motbevisa mig gärna - men då vill jag höra om när det faktiskt hårt efterlevts, inte bara ropats ut i högtalarna...

Det som gör mig riktigt förbannad, är att SAS ofta har två personer som sköter boardingen, men personen som ska ta hand om vänstersidan (som normalt sett är priority boarding) är i 99% av fallen den som gör utropen samtidigt som kollegan börjar boarda vem som helst på högersidan. Återigen, detta är inget annat än ett attitydproblem där man inte förstår varför statuskunder ska ha förmåner. SAS är inte ensamma om att ha problemet på ARN - jag tycker inte att något bolag gör klockren priority boarding, men det är ingen ursäkt för att SAS ska fortsätta vara sämst i klassen på det. ARN är en av deras hemma baser och det ska inte vara så värst svårt för dem att fixa till det tycker jag.

Fast dom fixar det på Heathrow också även på short-haul, JFK osv...

Ja, nu är väl bilden just från Heathrow :D

Vad jag ville säga är just att det är det svenska kynnet mer än SAS specifikt som spelar in, och det är inte förvånande att det funkar bättre i UK. Men visst, det är ingen ursäkt för SAS att vara usla på det....

Utförlig sammanfattning följer.

Kort kan jag säga att efter en månad och 16 ben i SAS Plus är intrycket inge vidare.
Första veckan var det något nytt och intressant. Men efter att ha sett exakt samma begränsade utbud av käk i lounge och ombord i en månad, och dessa hemska ocivilserade flighter mellan Stockholm och Köpenhamn där jante är närvarande samtidigt som Guld och Diamond trängs för att gå på ombord, utan hänsyn till blinda, småbarn och andra med speciella behov, blir det andra alternativ framöver.

Toppen