chazzie
Medlem
För det första tycker jag det är väldigt tråkigt att den gode doktorn funderar på att lämna forumet, just för att han tillför så otroligt mycket och inspirerar många att "komma in i tänket" kring hur man maximerar poäng och mer medvetet resande. Är anledningen sen att man blir illa bemött så är det i mina ögon en katastrof, av vilken anledning ska någon som helt ideellt ställer upp behöva bli bemött av sådant? Tycker man inte att en ideell insats duger så kan man scrolla vidare! Med det sagt så tycker jag att många medlemmar på detta forum bidrar med kunskap och hjälp på en nivå långt över vad man kan få från andra håll som faktiskt kostar pengar, så vad vi har här är ett forum där vi får bättre och mer genomtänkta tips/förslag gratis än vad vi får när vi betalar för liknande.
Tyvärr är det här en utveckling som syns på samhället i stort, både den aspekten att detta är ett forum på internet där folk kan häva ur sig saker de aldrig skulle våga tänka på att säga "face to face" under skyddet av anonymitet, men även att den generella respekten för varandra som människor sjunkit och det är nog den största utmaningen vårt samhälle står inför idag.
Vad folk anser sig ha för rätt till från olika företag som inte levererat den tjänst som de sålt är väl inte det största problemet, men oavsett vad man diskuterar så måste man kunna hålla "snacket" på en anständig nivå. Jag tror det är viktigt att man, på ett sakligt och respektfullt sätt, påpekar övertramp och förklarar att det inte är acceptabelt, på något sätt får man hjälpa till att uppfostra andra eftersom det verkar inte ha skett tidigare. Lite bakgrund ligger väl i den typ av "instant gratification" som finns nu, allt ska ske direkt när man vill det och på ens egna villkor, jämför hyrfilm med streaming, det ligger i tiden att vi inte ska behöva vänta och att vi förväntas bli "betjänade" direkt. Konstruktiva klagomål/synpunkter ska man självklart få ha och det uppskattar tjänsteleverantörerna också, men vad man måste tänka på är att här är det ingen tjänst som levereras, utan att man träffas i ett gemensamt forum för att utbyta erfarenheter och kunskap. När allt är summerat i slutet av dagen så tycker jag ändå att klimatet här är bättre än på de flesta andra ställen, men tyvärr förekommer ändå oegentligheter som slår hårt mot ett ideellt engagemang.
Vad gäller användandet av IATA-förkortningar så tycker jag inte att det är svårare än att om forumet har som policy att man ska undvika att använda dem uteslutande så får man acceptera det. Ibland missar man och det är väl ingen katastrof heller, utan man får bara rätta till misstaget och ha förståelse för att vissa användare blir utelämnade när de används. Jag kommer på mig själv flera gånger att jag använder IATA-koder så jag är på intet sätt bättre, men det kanske viktigaste är att man skapar ett klimat på forumet där man får fråga om saker man inte förstår utan att få syrliga eller nedlåtande kommentarer. Allt för många forum har gått under p.g.a. elitism och att det blir ett vi- och de-tänk, men även på den punkten tycker jag detta forum är på en bättre nivå än andra på nätet, så vi har mycket positivt på bordet också, men vi måste tänka till, identifiera och adressera de problem som uppstår och påminna oss själva likväl som andra att det skall vara en öppen och tillgänglig plats att diskutera resor och andra fantastiska upplevelser.
Tyvärr är det här en utveckling som syns på samhället i stort, både den aspekten att detta är ett forum på internet där folk kan häva ur sig saker de aldrig skulle våga tänka på att säga "face to face" under skyddet av anonymitet, men även att den generella respekten för varandra som människor sjunkit och det är nog den största utmaningen vårt samhälle står inför idag.
Vad folk anser sig ha för rätt till från olika företag som inte levererat den tjänst som de sålt är väl inte det största problemet, men oavsett vad man diskuterar så måste man kunna hålla "snacket" på en anständig nivå. Jag tror det är viktigt att man, på ett sakligt och respektfullt sätt, påpekar övertramp och förklarar att det inte är acceptabelt, på något sätt får man hjälpa till att uppfostra andra eftersom det verkar inte ha skett tidigare. Lite bakgrund ligger väl i den typ av "instant gratification" som finns nu, allt ska ske direkt när man vill det och på ens egna villkor, jämför hyrfilm med streaming, det ligger i tiden att vi inte ska behöva vänta och att vi förväntas bli "betjänade" direkt. Konstruktiva klagomål/synpunkter ska man självklart få ha och det uppskattar tjänsteleverantörerna också, men vad man måste tänka på är att här är det ingen tjänst som levereras, utan att man träffas i ett gemensamt forum för att utbyta erfarenheter och kunskap. När allt är summerat i slutet av dagen så tycker jag ändå att klimatet här är bättre än på de flesta andra ställen, men tyvärr förekommer ändå oegentligheter som slår hårt mot ett ideellt engagemang.
Vad gäller användandet av IATA-förkortningar så tycker jag inte att det är svårare än att om forumet har som policy att man ska undvika att använda dem uteslutande så får man acceptera det. Ibland missar man och det är väl ingen katastrof heller, utan man får bara rätta till misstaget och ha förståelse för att vissa användare blir utelämnade när de används. Jag kommer på mig själv flera gånger att jag använder IATA-koder så jag är på intet sätt bättre, men det kanske viktigaste är att man skapar ett klimat på forumet där man får fråga om saker man inte förstår utan att få syrliga eller nedlåtande kommentarer. Allt för många forum har gått under p.g.a. elitism och att det blir ett vi- och de-tänk, men även på den punkten tycker jag detta forum är på en bättre nivå än andra på nätet, så vi har mycket positivt på bordet också, men vi måste tänka till, identifiera och adressera de problem som uppstår och påminna oss själva likväl som andra att det skall vara en öppen och tillgänglig plats att diskutera resor och andra fantastiska upplevelser.