Senaste nytt

Varning vid bokning thai air/thai smile/ star alliance connected

AFO

Ny medlem
Ska utnyttja sas nya flygning till bkk och efter några dagar i Bangkok dra ner till Phuket och som EBD vill man gärna boka Star Alliance så det blev Thai airways

Hade massor med strul vid bokning via siten så fick till sist gå via Google sökresultat och hittade mina flighter. I sista steget såg jag att lounge inte ingår när flighten opereras av Thai smile och även om det kändes surt bokade jag ändå.

Blev dock lite misstänksam och började googla och Thai smile är en connected partner. Det betyder att det bara är star alliance-status om det är en connected flight med vissa star alliance bolag. Sas är det inte så även om jag bokat allt i samma bokning hade jag varit i samma situation som nu. Men det kan vara som vanlig star alliance-flygning om flygningen är leg i ett paket med en thai air flight

Om man bokar en flight med thai smile som utförare får du inga poäng, ingen fast track, inget extra bagage och ingen lounge. På bkk har de fått ställa upp stora skyltar utanför loungen eftersom fler blivit lurade av thai airways

Kollar man på sas webbplats står det på en rad att thai smileresor inte ger poäng

Men detta är inte helt enkelt att förstå vid bokning eftersom flighten har en thaiairwaysbeteckning och den enda infon du får är att det inte blir lounge

Så rätt sur på Thai airways men framför allt star alliance som nu infört detta skräp star alliance connected som gör att när man bokar ”star alliance” måste man kolla vem som utför flighten, se deras status plus kolla vilka bolag med vilka de har avtal. Vinsten ligger hos flygbolagen. Thai har knoppat av en del av verksamheten i detta bolag och kan nu skylta med star alliance men slippa kostnaderna för lounge fast track etc som star alliance gold därmed behöver betala dubbelt för.

Nu går det inga riktiga star alliance flyg mellan bkk och hkt så jag hade inte kunnat välja nåt annat flyg (dock var detta absolut inte det billigaste alternativet) men sjukt trist att man har en till grej att kolla vid bokning
 

palmen

Moderator
Thai Smile Är ett separat bolag som inte är med i Star Alliance, därmed inga förmåner.

Singapore Airlines har samma sak med Scoot...
Swiss har samma med Edelweiss...
Lufthansa har samma med Eurowings...
ANA har samma med Air Japan...

Listan kan göras lång med flygbolag som har egna lågprisbolag som inte är med i Star Alliance och förmåner gäller därmed inte på dessa flighter.

Sen finns det ju exempel där tex Edelweiss har wetlease är Swiss, då räknas det som en riktig Swiss flight och förmåner gäller.

Det är lite rörigt och inte helt lätt att ha koll på. Men håller man sig till moderbolagets flighter är man ok, är det någon annan som utför får nan göra sin hemläxa.
 

TP12

Medlem
Om jag kommer ihåg rätt så ska THAI AIRWAYS införliva (på nytt) THAI Smile in i moderbolaget. Ska ske nu under hösten enligt planerna. Ingår i rekonstruktionsplanen som dom jobbar med.
Stämmer. Är väl lite trend åt det (andra) hållet. SQ med Silk, Catay med sin LCC.
 

AFO

Ny medlem
Thai Smile Är ett separat bolag som inte är med i Star Alliance, därmed inga förmåner.

Singapore Airlines har samma sak med Scoot...
Swiss har samma med Edelweiss...
Lufthansa har samma med Eurowings...
ANA har samma med Air Japan...

Listan kan göras lång med flygbolag som har egna lågprisbolag som inte är med i Star Alliance och förmåner gäller därmed inte på dessa flighter.

Sen finns det ju exempel där tex Edelweiss har wetlease är Swiss, då räknas det som en riktig Swiss flight och förmåner gäller.

Det är lite rörigt och inte helt lätt att ha koll på. Men håller man sig till moderbolagets flighter är man ok, är det någon annan som utför får nan göra sin hemläxa.
Nja Thai smile är Star alliance connected. Hade varit ok om det stått nånstans

Jag har t o m ett TG flightnummer men det alltså i praktiken fejk eftersom det inte räknas som Thai airwaysflyg
 

AFO

Ny medlem
Det är inte en codeshare då?
Nej det är just det som är det som jag och fler lurats av. Thai airways säljer och du kan hantera på deras site men eftersom jag bokat bara den flygningen och den inte bokats i paket med annan thai airways så är det bara thai smile. Enligt filmer på youtube får de som åker bara hålla koll på thai smile flygnumret för thai airways numret visas inte ens på skyltarna på flygplatsen
 

AFO

Ny medlem
Thai Smile kommer att avskaffas och vikas in i vanliga Thai mot slutet av året eller början av nästa år.
Då hoppas jag att det sker innan jul ❤️

Men frågan är om Star Alliance kommer att fortsätta med connecting partners. Det finns ju ett till flygbolag
 
Toppen