Senaste nytt

VARNING! Långa köer för checkin på Arlanda för SAS

Ja många barn var det trots skolplikt. Så trött på denna flygplats. Enda glädjen med Arlanda som jag ser det är vad som väntar och man påminns om varje gång efter säkerhetskontrollen. :)

Visa bifogad bild 83683

Jag är ganska säker på att det inte råder skolplikt under jullovet. Skolorna börjar i de flesta fallen inte förrän den 8e/9e januari.

Hur brukar det se ut nyårsafton på Arlanda generellt? Reser imorn och undrar om det är risk för nåt vidare kaos. Har tillgång till fasttrack

Om travel patterns är liknande på Arlanda och Kastrup så misstänker jag att det kommer vara rätt lugnt på nyårsafton. Flög i em från CPH och jag var helt själv i FastTrack (bortsett från personalen som stod och skvallrade) från jag kom in tills jag gick igenom. Stod och browsade lite i taxfreen några minuter och under den tiden kom det inte en enda person till in i säkerhetskontrollen - så under minst sex-sju minuter var jag den enda personen som gick igenom.

Lånar tråden lite.

Hur brukar köerna till säkerhetskontrollen på Arlanda T5 vara under en vardagsmorgon mellan 7.00-7.30?

Någon med kristallkula som vet hur köerna till SK957 (Stockholm-Miami med SAS) blir imorgon (lördag 16 mars 2019)? Jag har fått boarding pass och reser utan incheckat bagage och åker i SAS Plus och har Star Alliance guldkort (dock ej hos SAS). Är någon säkerhetskontroll bättre än andra? Rekommenderas frukost i Aurora Lounge i terminal 2 eller vore det att utmana ödet?

Last edited:
Någon med kristallkula som vet hur köerna till SK957 (Stockholm-Miami med SAS) blir imorgon (lördag 16 mars 2019)? Jag har fått boarding pass och reser utan incheckat bagage och åker i SAS Plus och har Star Alliance guldkort (dock ej hos SAS). Är någon säkerhetskontroll bättre än andra? Rekommenderas frukost i Aurora Lounge i terminal 2 eller vore det att utmana ödet?
Som vilken lördag som helst under vintern. Troligtvis en hel del folk till alperna med specialbagage.
Brukar inte vara någonting jättekö.

Ska di till Aurora för frukost, räkna med 40 minuter resa fram och tillbaka, personligen tycker jag inte den frukosten är så mycket bättre än hos sas.

Långa köer på Arlanda, T5.

Kön till priodiskarna slingrar sig långsamt framåt, minst 30 minuters väntetid.

Jag skulle dock uppskatta att hälften redan har bagagetag och troligen inte behöver stå i denna kö. Kön till bag drop är mycket kortare men då det inte finns någon personal som hänvisar står de kvar. Har upplyst några som (med viss tveksamhet) bytt kö...

Inte nog med det. SAS egen personal kräver boarding card för att få komma in till kön som leder till deras egen ”check in & bag drop”...

4A5A9392-63C3-4B70-9623-3B6C661683AD.jpeg

Toppen