Senaste nytt

Varning!!! Kontroll av handbagagets vikt

Min väska brukar normalt väga runt 10-12 kilo för en medellång resa. Vissa flygbolag har exempelvis 8kg som gräns (SAS om jag minns rätt). Å andra sidan så brukar hyllorna i Business vara tommare.

Då ska du flyga BA - där är regeln att så länge du kan lyfta upp väskan utan hjälp så är det OK. Något som folk brukar bli riktigt sura på när jag vägrar lyfta upp deras 30kg väskor åt dem...

Logiken är att det enskilda kollit inte väger mer än 8! På samma sätt som du kan ha en begränsning på 32kg på incheckad väska även om du får lov att checka in 2x32, men inte ett på 64!
32kg gränsen finns ju där för att bagagelastarna inte ska skada ryggen när de lyfter upp tunga väskor på planet, tämligen logiskt. I fallet med handbagage så är det ju en själv som lyfter ombord väskan så då bör de två extra kilona spela mindre roll, förutsatt att man kan lyfta upp väskan själv. Likaså tar ju en 10kg kabinväska upp mindre plats i hyllorna än 2x 8kg i samma storlek.

Då ska du flyga BA - där är regeln att så länge du kan lyfta upp väskan utan hjälp så är det OK. Något som folk brukar bli riktigt sura på när jag vägrar lyfta upp deras 30kg väskor åt dem...
Vill påminna mig att även EasyJet har denna regel - vilket är förvånande eftersom de är low cost...

Själv tycker jag regeln är underbar då jag aldrig behöver bekymra mig om vikten! Enda gången jag inte kunnat lyfta mitt bagage själv var med brutet nyckelben.

32kg gränsen finns ju där för att bagagelastarna inte ska skada ryggen när de lyfter upp tunga väskor på planet, tämligen logiskt. I fallet med handbagage så är det ju en själv som lyfter ombord väskan så då bör de två extra kilona spela mindre roll, förutsatt att man kan lyfta upp väskan själv. Likaså tar ju en 10kg kabinväska upp mindre plats i hyllorna än 2x 8kg i samma storlek.

Jo, man kanske skulle ha ett test innan boarding där man kräver att alla orkar lyfta sitt handbagage till över huvudet med en hand?! ;-) Fast å andra sidan ibland kanske flygvärdinnorna behöver flytta på en väska, så då kanske man skulle kräva att en flygvärdinna provade istället!

Jag har upplevt många gånger att personer har så tunga väskor att när de skall ta ner dem orkar de inte hålla emot utan det dunsar till mot sätet under eller personen, inte särskilt trevligt, så en begränsning på vikten för en väska tycker jag egentligen är rätt bra.

Den stora nackdelen med tunga väskor är när folk som inte orkar lyfta väskan "tappar" den i huvudet på personen som sitter ner. Alt svår turbulens.

Av denna anledning ser jag vitsen med en vikt gräns.

Om jag själv håller mig till 8kg? Tror inte det, då jag aldrig väger mitt handbagage. Mest troligt väger det mer.

• Gilla
Reactions: Pho
Men 8kg är ju löjligt lite dock. Jag förstår att man har en maxgräns, men 8kg är ju alldeles för lite anser jag. Jag tror jag bara rest under den gränsen en enda gång, vilket också är enda gången jag någonsin fått väga mitt baggage när jag flög SAS från ARN.

easyJet har inte begränsning av vikt på handbagaget däremot får man ta med endast en handväska när man reser med billiga biljetter.
Resenärer i easyJet Plus kan ta med en dataväska till.

EasyJet hand luggage.jpg

Sitter och svättas. Har just beställt en Topas 32l. Den väger 4.2kg, tom!:eek:

Får se köpet som ett sätt till att tvingas slipa till min verbala förmåga att övertala check-in personal - klassisk flygplats darwinism.:D

Den stora nackdelen med tunga väskor är när folk som inte orkar lyfta väskan "tappar" den i huvudet på personen som sitter ner. Alt svår turbulens.

Nästan exakt detta var jag med om för 3v sedan. Åkte CPH-ARN, jag satt på 2A och en äldre Amerikansk herre som hade 2B skulle svinga upp sin väska på hyllan. Givetvis missade han hyllan och drog väskan med full kraft rakt i huvudet på mannen som stod bakom.

Inget allvarligt hände men det var en rejäl smäll.

Fick just detta mail från BA. Kontentan är väl att så länge datorryggan inte är abnorm så är det lugnt:) Och hur man ska få ner 23 kg i kabinväskan är ju en bra fråga:D

We wanted to let you know about some changes we are making as part of our ongoing commitment to improving your experience when you travel with us.

A particular area of focus is to do everything we can to make sure you get to your destination on time and to make your journey as comfortable as possible, so you can relax and enjoy your flight. The following is a summary of what is changing:

Boarding the aircraft

We are changing the way you board your flight. Customers will now be invited to board based on the cabin they are travelling in and in order of Executive Club status. All of our other customers will be asked to board by seat row number. If you are travelling with an infant or are a customer who requires extra assistance, you will continue to be invited to board before everyone else.

Changes to hand baggage

In recent months we have seen an increase in customers travelling with hand baggage that exceeds their allowance. We always try to accommodate our customers where we can but to make sure the aircraft is ready to depart on time we are making the following changes:

• You can continue to carry 2 pieces of hand baggage. One bag should be a handbag/laptop sized bag which should now be no larger than 40x30x15cm.

• The size of your additional cabin bag remains unchanged and should be no larger than 56x45x25cm and can weigh up to 23kgs.

• Customers travelling in all cabins, except First and Club World will receive a yellow tag for handbag/laptop sized bags which are within the new dimensions. We guarantee that you can take this bag on board with you. Please have the tag visible for boarding and place the bag under the seat in front of you.

• We encourage you to carry any valuables or items such as medication in your handbag/laptop sized bag to ensure you have everything you need in the cabin.

• Customers who travel with hand baggage which is outside of their allowance will be asked to check this into the hold.

• On very busy flights we may have to ask some of our customers to check bags without yellow tags into the hold if the overhead lockers are full.

These changes will be rolling out across our network in the coming weeks and we will keep you up to date as and when this happens.

We appreciate your support and look forward to welcoming you on board very soon.
xw_kRXNAXIcXFm80ZrIVE3qejqsKuqKUaLfE-Co9mWa5cwQJNrAE5YysRkdNXnGvAVvjMnU=s0-d-e1-ft

xw_kRXNAXIcXFm80ZrIVE3qejqsKuqKUaLfE-Co9mWa5cwQJNrAE5YysRkdNXnGvAVvjMnU=s0-d-e1-ft
Warm regards,

Toppen