Senaste nytt

Varning för låååång kötid till säkerhetskontroll Chicago O'hare

@Anders Östling Det finns en priority-lane till TSA på ORD T5, dock inte att beakta som *A Fast Track. Har själv använt den både i februari och senast i mitten av april (Så tidigare innan problemen började). Dock skall du se till att få en stämpel med "Priority" på boardingpasset, det hjälper i alla fall lite. Vad gäller bagage vet jag inte men om du ändå pratar med kundtjänst så kan det ju vara ett alternativ att kolla upp SK944 (ORD-CPH) så att du verkligen kommer hem.

Semi OT: Vad är verklig MCT, International(T7)->Domestic(T8) på JFK, givet omständigheterna med TSA (tror det formellt är 1:45)?

Här lite mer om orsakerna bakom de långa köerna. En kombination av dålig personal, extremt dålig moral, oduglig planering, slöseri av pengar på onödig säkerhetsutrustning och för lite personal. Enligt artikeln är ett typisk problem att man inte är flexibel och sätter in resurser där de behövs utan har ett statisk schema som följs.

Det går att sparka ut TSA och köra säkerheten privat men det är inte något som staten vill och man gör det därför så svårt som möjligt.

Man kan gnälla på TSA hur mycket man vill men jag tror inte det är hela sanningen, privatisering kommer knappast hjälpa.

Kaktusen, betalar flygplatserna själva för säkerheten eller vad?

@Anders Östling Det finns en priority-lane till TSA på ORD T5, dock inte att beakta som *A Fast Track. Har själv använt den både i februari och senast i mitten av april (Så tidigare innan problemen började). Dock skall du se till att få en stämpel med "Priority" på boardingpasset, det hjälper i alla fall lite. Vad gäller bagage vet jag inte men om du ändå pratar med kundtjänst så kan det ju vara ett alternativ att kolla upp SK944 (ORD-CPH) så att du verkligen kommer hem.
Tack för tips!

På torsdag flyger jag hem från SFO via ORD med United/SAS. Checkar väskan hela vägen till Stockholm; innebär det ny säkerhets kontroll på ORD? Har bara 1.45 mellan flygen så det känns lite tufft att hinna om köerna är så enorma som det sägs. Någon som kan upplysa mig om hur det funkar? Har plusbiljett och EBG om det spelar någon roll.

Hoppas du klarar dig!
I fredags flög jag FRA-ORD-LAX. Fick (United) boardingpass ungefär vid 20:00 tiden i Terminal 1. Jag har för mig att *A gold track är stängd fr.o.m. 20:30. Jag fick står i någon form av "First Class Queue" ungefär en timme ändå... Det var precis som andra säga: folk i rullstolar, flygbolagsmedarbetare, annat flygplatspersonal som tränga sig fram hela tiden.
Det var ingen kul upplevelse den dagen.

Man kan gnälla på TSA hur mycket man vill men jag tror inte det är hela sanningen, privatisering kommer knappast hjälpa.

Kaktusen, betalar flygplatserna själva för säkerheten eller vad?

Varför skulle inte privatisering hjälpa? TSA har bevisligen gjort ett dåligt jobb på många plan men det är ingen naturlag att det ska vara så.

Semi OT: Vad är verklig MCT, International(T7)->Domestic(T8) på JFK, givet omständigheterna med TSA (tror det formellt är 1:45)?

Beror helt på dagsformen. Ska du först in i landet och sedan vidare så skulle jag nog säga att 3h är ett absolut minimum. Immigration på T7 kan ta allt mellan 5 minuter och 2h. Kön till säkerhetskontrollen på T8 brukar sällan ta mer än 30 minuter om man har fast track.

Allt hänger dock på NÄR du kommer och vad som landat precis innan du landar.

Toppen