Senaste nytt

Varning för låååång kötid till säkerhetskontroll Chicago O'hare

hej - skall till chiacgo snart, bara en fundering vad händer om jag missar mitt flyg men varit på flygplatsen låt säga 2-3 timmar innan ? - åker SAS ORD-CPH 22.05 , vem står för hotell & nytt flyg ?
Tekniskt sett är det nog ditt ansvar att vara vid gate i tid för att komma med flyget och missar du flyger är du egentligen själv ansvarig för att fixa en ny hemresa. (Förutsatt att du inte har en fullt flexibel biljett då)

Däremot är jag inte säker på att det fungerar så i praktiken. Jag har en känsla av att SAS skulle boka om dig till nästa SAS-flight där det finns plats (möjligen kan du hamna i en lägre kabin än du ursprungligen var bokad i). Tror dock att du får stå för övriga omkostnader själv eller låta en reseförsäkring ta dessa.

Den som precis rest via Phoenix kan ha lite problem med väskan. TSA "tappade bort" 3 000 väskor på en dag. Högsäsongen har inte ens börjat men det går redan lite trögt för TSA.....

Lite OT men det mest extrema jag varit med om gällande detta var när jag 1999, alltså pre-TSA, reste till Dominikanska Republiken. Vi bodde då i NY ock flög från JFK. Flighten var med TWA och man var tvungen att vara på plats för incheckning minst tre timmar innan avgång. Gärna fyra timmar. Om man var på plats mindre än tre timmar innan fick man inte checka in. Konstigt tyckte jag. Jag var försiktig och var på plats fyra timmar innan flighten och det var redan en lång kö. Fru Kaktus åkte några dagar senare och var (som vanligt) sen. Hon tyckte detta med tre timmar var svammel, dök upp två timmar innan flighten och fick inte checka in utan åkte med en flight nästa dag.

När incheckningen började förstod jag varför det tog så lång tid. Alla checkade in två väskor, utom jag. Inte bara stora väskor utan de mest enorma jag någonsin sett. Dessutom så tog alla med sig minst en, oftast två, fullstora resväskor som carryon. Det konstiga var att man släpptes igenom med detta. Alla gick genom säkerhetskontrollen utan problem.

Detta innebar att de flesta passagerarna försökte boarda med två fullstora väskor vilket förstås var omöjligt. Då fick man lösa problemen vid flygplansdörren. Passagerarna var oftast extremt upprörda över att väskorna inte fick plats och det var mycket bråk. Stackars personal på TWA som fick säga nej till i stort sett alla. Själv reste man med några böcker, en Sony Diskman och lite CDskivor och blev nästan utskrattad. De flesta fick gå tillbaka och checka in sina väskor. Vi började boarda en timme innan avgång och var fortfarande en timme sena när vi till slut lyfte.

En märklig upplevelse som jag aldrig varit med om före eller efter denna resa.

Om vi talar explicit om Chicago O'hare så är utmaningen att transit sker "landside" mellan Terminal 1-3 och 5. Så inkommande med UA eller AA och sedan vidare med SAS kräver ny säkerhetskontroll.

När jag var över nu senast för två veckor sedan gick jag genom security på följande flygplatser med Fast Track förmån på alla:
LAX T4 AA: 5min
BOI AA: 5min
LAX T7 UA: 15min (sunkig upplevelse)
SFO Int'l AC: 5min

Allt som allt, som vanligt med undantag av UA på LAX.

Nästa söndag och en vecka framåt blir det nya tester:
EWR UA
ATL AA (men jag tror jag stannar airside)
BNA AA
MIA AA
ATL UA (men jag tror jag stannar airside)

I början av juni blir det:
PHL AA byte från utrikes till inrikes
LAX AA T4
SFO AA T2
JFK BA T7

Security på ORD Terminal 1 igår var ingen rolig upplevelse. Det tog oss 1,5h att komma igenom. Otrevlig personal som stod och skrek gjorde inte saken bättre. Tydligen var det inte ett dugg bättre i fast track fick jag höra vid gaten, den användes tydligen först och främst för crew, äldre, rullstolsburna och alla som höll på att missa sin flight. Kaos är det enda ord som kan beskriva läget. Lördag eftermiddag, vet inte om det är ännu värre andra tider.

Idag testar jag samma procedur på SFO terminal 3.

Nu fattar jag varför det var så långa köer i mellandagarna.

Jag stod väldigt länge i kö på EWR redan under mellandagarna, tror det var närmare 1,5 timme.
Kön gick ner till ingången av Terminal C då, alltså nedanför rulltrappan.
Missade min anslutning, United var dock sjyssta och jag kom med nästa flight, jag hade SAS biljett.

Men jag fick mer känslan av att det är ovanligt mycket folk snarare än att TSA var ovanligt långsamma.

Toppen