Senaste nytt

Varning för American Airlines

Fast om man nu skall fira en högtid, är det då inte lämpligt att ha en genomgående biljett? Eller gick det inte att få till det p g a obskyr liten ort i Karibien?

Ursäkta om jag låter kritisk, men det låter ju lite underligt att någon med "inside information" väljer separata biljetter. Och hur lång bytestid fanns det mellan flygen om allt gått enligt tabell?

Hej,

Nej det var inte separata biljetter, det var biljetter bokade via en resebyrå. Förstår att Du tycker det verkar konstigt men det är ju just det som är skönt ibland när man jobbar i branschen, att inte åka ID eller stöta på kollegor.
I det här fallet gick det snett och jag reagerar på falsk info och säkerhetsbrister.
Lärdomen är också att man som psgr ska reagera snabbt och säga till om något är fel.

Mvh

Så de 1500 USD är bara hotellkostnader, eller varför kunde ni inte bli ombokade? Var det så att resebyrån hade bokat separata biljetter?

ID avtal sträcker sig även utanför allianserna, och i vissa fall är egna allianspartners inte inkluderade i avtalen. SAS exempelvis har ID-avtal med American Airlines, men inte United.
Absolut finns det avtal utanför allianserna, men avtal inom allians är betydligt vanligare. Oavsett så var min poäng att bara för att man är anställd av *något* flygbolag har man inte rätt till ID-biljett på *alla* flygbolag.

@Airbuspilot Tack för förtydliganden, och ja - du har definitivt rätt att kräva AA på extra hotellet, dock tveksamt om förlorade hotell i Karibien kan räknas in rent ekonomiskt. Möjligt att du kan få mer ersättning, men i så fall i form av skadestånd för att de agerat felaktigt i situationen och själva är att skylla för diversion. Detta är troligen en domstolssak eftersom de kommer att förneka allt som kan användas emot dem.

Trist att starta så här på ett forum som ny men jag ville berätta om vad som hänt. Har själv divertat många gånger av olika anledningar, dödsfall, sjukdom, unruly m.m. Vi gör så gott vi kan, men regel nummer ett är - ljug aldrig för dina psgr. Nu hade AA " oturen " att jag som fackman var med. Visst har jag själv gjort fel många gånger och jag accepterar att dom gjorde fel nu men inte att dom ljuger. Varför hämtas en psgr av 5 poliser om det är en medical emergency? Jag vet varför, han var unruly och då kan flygbolaget i vissa fall bli ersättningsskyldiga till alla övriga psgr.
Nog för mig nu, hoppas jag framöver kan bidra med något positivt om flyg :)

Trist att starta så här på ett forum som ny men jag ville berätta om vad som hänt. Har själv divertat många gånger av olika anledningar, dödsfall, sjukdom, unruly m.m. Vi gör så gott vi kan, men regel nummer ett är - ljug aldrig för dina psgr. Nu hade AA " oturen " att jag som fackman var med. Visst har jag själv gjort fel många gånger och jag accepterar att dom gjorde fel nu men inte att dom ljuger. Varför hämtas en psgr av 5 poliser om det är en medical emergency? Jag vet varför, han var unruly och då kan flygbolaget i vissa fall bli ersättningsskyldiga till alla övriga psgr.
Köpte du resan med Amex kan du säkert få ut något på försäkringen. De brukar vara villiga att tolka till kundens fördel och kan säkert ge lite plåster på såren.

Så fort man har nevnt man har en fjern eller nær connection til flygbranchen her inne, så blir det fort ganske mye "mas" om ID-billetter. De er både gratis (ha ha ha), så vel som skattesnyt, i følge enkelte her inne.... :rolleyes: Hver gang man reiser, så reiser man selvsagt på ID-billetter, dytter av vanlig betalende pax og stjeler all oppmerksomheten til crewet.... :DBare å ignorere støyen om det, jeg gjetter det er jante som roper ganske høyt.

Takk for informasjonen, har ikke et fryktelig positivt inntrykk av AA, dette forsterker det :) (Og Velkommen!)

Nog är det ju lysande klart varför AA utropar ett livshotande hälsofall och inte ärligt medger ett de själva valt att ta personen ombord. Bristfällande tankegång att det skulle vara smidigare ekonomiskt att dölja det egna felet. Dock skulle nog inte ha förväntat sådant här av AA. Kanske på SU eller S7... :D

Själv har jag fått stå ut med en finnjävel som lekt med billig sprit i en vecka på en billig semester i Grekland. Han satt bredvid mig på AY i över 4 timmar... Polisen tog hand om personen först i HEL. Aldrig mera charterflyg i Y för mig.

Nog är det ju lysande klart varför American Airlines utropar ett livshotande hälsofall och inte ärligt medger ett de själva valt att ta personen ombord. Bristfällande tankegång att det skulle vara smidigare ekonomiskt att dölja det egna felet. Dock skulle nog inte ha förväntat sådant här av American Airlines. Kanske på SU eller S7... :D
Det finns nog fördomar mot Aeroflot (S7 Airlines har jag ingen erfarenhet så kan jag inte uttala mig).
När jag åkte med Aeroflot några gånger var de stenhårda mot dem som drack för mycket. Antagligen de är så vana att ta hand om alkoholpåverkade personer.

Du har möjligen ett EU261/2004-case mot AA eftersom din flight (antar jag iaf) avgick från EU. Dock är det tveksamt ifall det täcker att du missar en connection i USA.

I princip är det din reseförsäkring du ska använda dig av i dessa fall.

Toppen