Senaste nytt

Varning för American Airlines

Helt rätt. En lång utsvävning. Kan inte påminna mig i detalj hur AA hanterar situationen då planet står på backen, men jag har för mig att jag hört dem säga att man inte skall ta på sig säkerhetsbältet då tankning pågår.

Så kom då ett svar efter 3 månader:

"Thank you for contacting Customer Relations. On behalf of American Airlines we welcome the opportunity to respond to your concerns. We appreciate your concern for the fellow passenger aboard your flight -- even as we sympathize that this medical emergency had such an adverse effect on you. Under the circumstances, we believe we took the appropriate action. Still, we apologize that the delay associated with the unscheduled landing lasted longer than you would have liked.

Furthermore, while your flight was en route to Miami, Florida, the crew was alerted to a medical problem involving one of our customers. The captain observed standard precautionary measures and made an intermediate landing so that the passenger could receive medical attention on the ground. Because the safety and well-being of our customers is paramount, there was no better alternative.

In view of the disruption of your travel plans, we can certainly understand your request for compensation. However, we must respectfully decline. This situation was beyond our control, and again, we had no other choice but to land the aircraft.

Additionally, it is clear we let you down in many ways and we are very sorry that you have been inconvenienced. You should expect better service from us. We regard all customer feedback as a welcome opportunity to improve and are grateful you took the time to share the details of your recent experience with us. Although things didn't go very smoothly, the specific criticisms you provided will help us handle things a little bit better the next time. Therefore, we have sorted and forwarded all of your comments to the appropriate management personnel for review to inspire changes.

Mr. Xxxxx, despite what happened on this occasion, we hope you will continue to select American Airlines for your travel needs. We will work hard to ensure that you receive the service you expect and deserve. "

Jaha, så behandlar man fullt betalande business kunder på AA. Dom erkänner sitt eget fel i slutet av sitt brev. Det var inte medical, det var ett fyllo som AA accepterade att ta ombord. Blir riktigt sur när dom mörkar pga vad som berättigar till ersättning. Blir också upprörd och sur när jag själv såg hur AA behandlar en bråkig passagerare som dessutom var handikappad. Se första inlägg av mig.
Det var iaf min sista tur med AA. Tror att kabinpersonalen gick hårt åt kapten och krävde att man skulle landa i CYHZ. Någon ville stämma i bäcken och vi psgr fick betala. Själv har jag aldrig divertat när en psgr har skrikigt och bråkat. Det måste föreligga ett direkt hot mot flygsäkerheten för att göra så. Visst kan det va jobbigt för alla ombord inkl besättningen att någon låter och har sig, det är fortfarande inte ett hot i sig. Det är stor skillnad på en medical emergency och en unruly psgr. En unruly blir oftast just det för att någon av kabinpersonalen serverar för mycket sprit efter att denna redan släppts ombord av andra, i gaten etc som vill bli av med "problemet". Vi i cockpit brukar få veta alldeles för sent, dvs efter ett par timmar i luften.
Här har AA med Customers Relations en hel del att lära tycker jag.o_O

Mvh

@Airbuspilot Som jag förstår situationen så har du skrivit och krävt kompensation som vilken passagerare som helst oavsett om du flög i E, C eller F...
Du fick ett svar som inte på något sätt sammanfattar vad som gäller far internationell flygsäkerhet vare sig det är från ditt perspektiv som pilot (vilket jag beundrar) eller som kabinpersonal. Kabinpersonalen måste kunna hantera olika situationer utan att det föreligger en re-route oavsett om ground staff har beviljat passagerare att gå ombord.
Jag har personligen varit stressad till en flight med Thai från BKK - ARN och jag gick fram till CC ()efter ett ANTAL stressade öl ombord på bussen från Nakhorn Ratchasima till gamla Don muang) och bad om eras 2 olika whisky, en GT och en öl.
CC undrade om jag inte hade druckit för mycket men till mitt försvar sa jag att jag att jag hade varit jävligt stressads och kommer somna inom kort.
Sagt och gjort fick jag ALLT jag beställde och vaknade smått förvånad över att jag spillt ner mig lite öl och det stod en whisky på golvet mot väggen på min fönsterplats...
Hela resan gick smutt och med rätt bolag funkar Economy Class utan problem.

Det jag stör mig på med AA och ditt fall är att de inte tar ansvar för fem öre och bör bojkottas snarast möjligast!
Anledningen till att jag anser detta är att du är pilot på ett flygbolag och du om någon vet vad du pratar om.

Hävda din rätt i och med vad du arbetar med, skicka in ditt "Pilot-ID-referensnummer" och förklara i detalj allt som har hänt samt hur du hed reagerat i samma situation.

Lycka till och tack för att du uppdaterar oss om situationen!
/Tobbe

Du har rätt i mina ögon. Visst kan en psgr vara berusad vid ombordstigning, men det står i luftfartslagen i alla länder att det är förbjudet. Varför? Jo en berusad psgr utgör en säkerhetsrisk vid tex en nödsituation. Vem bedömer? Kaptenen har rätt att neka vem som helst att komma ombord som är en risk enligt hans bedömande.
På ett stort flygplan med 250 plus psgr, så är det inte säkert att en berusad psgr upptäcks, ännu mindre att kapten får kännedom om detta. I mitt fall så påtalade vi i sällskapet både för gate personal och för Crew att mannen kanske borde vänta med att flyga till dagen efter. Han accepterades ändå att komma ombord och vi såg allt som hände. Det är inte lätt men tänk efter - en berusad psgr som kanske i sitt tillstånd förhindrar att någon annan inte kommer ut om det händer något kontra att denne får följa med. Om något flygbolag slarvar med det här för att bli av med "problemet" så tycker jag att det är samma sak att acceptera rattfyllon på vägarna. Normalt så är det nästan nolltolerans på det i hela världen också.
Varför är lagen sträng i luften?
Om det blir problem så är det inte bara att stanna och ringa polisen, problemet måste lösas där och då uppe i luften.
Mvh

Toppen