Senaste nytt

Varför ogillar många United?

Poängintjäningen är bra i economy. Dom gjorde en liten fuling dock på EWR. Mitt plan till Bogota var överbokat men istället för att uppgradera folk till C-klass innan borading, där det fanns 5 lediga platser, och ge dom nya bordingkort så lät dom alla gå på. Och hänvisade sen väl ombord bara 5 olika personer till "att du får sitta här framme men du får ingen mat". Antagligen inga högre poäng heller... På så vis tjänar ju United fett och sparar in på kostnader.

4074827e260668af5a1ca71a4987ff5f.jpg
 
Ogillar inte United. Gillar dem bara inte.
Flyger United inrikes USA eller USA/Canada men inte över Atlanten/Stilla Havet.
 
United C. Houston-Grand Cayman och Nassau-Houston. Sköna säten och trevlig crew (i synnerhet på IAH-GCM). Det var nog allt som var positivt.
  • Svängdörrar från eko till C-toaletten. Ingen disciplin trots gardin resp. ett sådant där rep som finns på Stureplan. Båda benen.
  • Undermålig mat - kan vara bland det sämsta jag upplevt i affärsklass. Frukost ut skulle jag inte önska till min värsta fiende. Riktig grismat. Premium Snack Basket hem. På en 2,5 timmar lång flygning (vilket vi visste om på förhand). Exakt vad som var "premium" i den flätade korgen övergår mitt förstånd. Ingenting utan transfetter.
  • Och så var det ju markservicen. Fasttrack på IAH Terminal E ett skämt. Incheckningsprocessen på IAH likaså (eller hur @Christian R ?). United Club har ju diskuterats i det oändliga, alla vet ju vad de går för...
  • Prioboarding på IAH fungerade fint med boardinggrupperna. Så icke på Nassau.
Det enda fina var väl att flygen var i tid och att prisskillnaden mot ekonomiklass var beskedlig vilket gjorde valet enkelt.
Jamen, jamen, Jamen. Jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte eller slutte.

Som nævnt er maden kun lige akkurat spiselig. Aldrig har jeg fået en så fedtet anretning ombord, pølser(korv) med enorme fedtklumper osv.
Premium Snack Basket. Jeg bliver deprimeret ved tanken. Shit noget lort. Selv purseren sagde til et andet besætningsmedlem at dette var elendigt.

Så er der den "amerikanske charme" som nævnes af nogle - for mig bliver det aldrig charmerende når man er den eneste som griner af sine egne jokes.. United skal dog have et STORT PLUS for at de var dygtige til at holde glassene fyldte.

Selv om United ikke ligefrem imponerer i luften er de alligevel milevidt bedre i luften end på jorden, så elendig ground service har jeg ikke oplevet andre steder.
"Premier Access" er om muligt jordens største joke. Jeg var direkte chokeret. At udelukkende tilbyde automat check-in til premium passagerer er ikke ok. Først var jeg nødt til at vente 5-7 minutter på en ledig automat - det kan jeg acceptere. Ved automaten kunne jeg ikke selv gennemføre check-in - yderligere 5-7 minutters venten på en UA-rep. Da check-in er overstået venter jeg på en UA-rep skal komme med min bag-tag - yderligere 10-12 min venten.

Da jeg endelig var checket-ind og havde afleveret bagagen kunne jeg stille mig i den mere end 100 meter lange Premier Access-security kø. Så var der de obligatoriske TSA-overgreb og dernæst United Club.

Et besøg i en United Club er en helt speciel oplevelse og noget man kan skrive side op og side ned om - så mange kritikpunkter er der, jeg vil gøre det kort: Alt er slidt, beskidt, tørt, udsolgt eller med addded-sugar. Et på alle måde ubehageligt sted.

Pointindtjeningen er heller ikke videre imponerende - jeg trog jeg sætter personlig bund-rekord med 2500 EB point for $1.000...


Tur jag inte valde att uppgradera min flight EWR-BOG för ytterligare $159 då
O-tur! $159 er business nemt værd på en flyvning på ca. 2.500 miles, den upgrade skal man næsten købe!
Poängintjäningen är bra i economy. Dom gjorde en liten fuling dock på EWR. Mitt plan till Bogota var överbokat men istället för att uppgradera folk till C-klass innan borading, där det fanns 5 lediga platser, och ge dom nya bordingkort så lät dom alla gå på. Och hänvisade sen väl ombord bara 5 olika personer till "att du får sitta här framme men du får ingen mat". Antagligen inga högre poäng heller... På så vis tjänar ju United fett och sparar in på kostnader.
OT: Man får normalt ikke point (og heller ikke altid service) som i den opgraderede kabine-klasse. Ofte er det bare en re-seating.
 
Nu när jag bokat min första United flight så undrar jag:

1) Hur fungerar wifi ombord? (flyger deras B789 om det spelar någon roll)

2) Hur/när/vart kan jag se upgrade möjligheter? Typ som optiontown då eller?
 
Jag har undvikit United i några år, och åkt med American i stället. Men min senaste LGA-ORD kostade $200 en väg i First när dollarn stod under sju kronor. Sprillans ny B737-800 med Wifi. Tror jag betalade $2 för hela flighten som är snorbilligt i mitt tycke. Trevliga, unga Denverbaserade flygvärdinnor och bra, lätt käk på den korta rutten.

På torsdag flyger jag United mellan LGA och IAH med en A320. Fredag åker jag IAH-MCO med en B757-300. Det var ett tag sedan jag åkte båda, skall bli kul att se vad som erbjuds.

American/US Airways och United har alla startat med någon form "Do it yourself" på incheckningen också för premium och status. Kanske inte vägen framåt, men inte unikt för United. Premium Access: tyvärr kan "alla" hamna i rush hour. Jag har fått stå i 45min efter First incheckning med American på JFK också. Är inte ett unikt United problem i min erfarenhet.

Sedan en möjlig semantiskt detalj, men dock viktig punkt. Amerikanska bolag har inte lounger (med några undantag). Amerikanska bolag har "Clubs". Det kan låta som en bagatell för oss nordbo, och en diskussion om semantik. Men, begreppet "Club" på engelska innebär normalt medlemskap. Det är ingen skillnad för flygbolagen. Access till "Clubs" är primärt via medlemskap. Då de flesta numera har partnerskap med andra bolag upprättas det bilaterala överenskommelser (quid pro quo) med andra bolag. En United Club medlem i USA får t.ex. använda SAS Lounger på grund av medlemskapet om denna inte har likvärdigt Star Gold. En "Club" innebär ofta "Pay as you go" för mat och dryck. Utbudet anpassas på utrikesstationer som London och Tokyo är min erfarenhet. Men, fortfarande tråkiga...
 
Dette sponserede plast-glas med kloret-isvand fanger sjælen af United Club'en i Terminal E på IAH meget godt. Det eneste drikke som serveres gratis. (Kaffen går bort, den er simpelhen for dårlig...)
ImageUploadedByTapatalk1437867448.254407.jpg


/live fra UA Club @IAH!
 
Nu när jag bokat min första United flight så undrar jag:

1) Hur fungerar wifi ombord? (flyger deras B789 om det spelar någon roll)

2) Hur/när/vart kan jag se upgrade möjligheter? Typ som optiontown då eller?
1) På sträckan Oslo-EWR funkade Sådär för $16. EWR-Bogota med en 737-700 fanns ej intetnet.

2) I appen ser du under din bokning ett erbjudande om att uppgradera till Econony plus. Det ändrades till erbjudande om business timmarna innan avgång för mig. Tror de gör så när det är överbokningar i economy
 
Toppen