Senaste nytt

Varför bör jag undvika SkyTeam?

Har inget emot SkyTeam i sig, men problemet om man mest åker inom Europa är den dåliga geografiska spridningen - det är bara just AF och KL som har omfattande och användbara inomeuropeiska nät, men både Amsterdam och Paris ligger i västra Europas utkanter och blir för nordbor bara logiska att använda vid resor till just Frankrike och Benelux, möjligen Iberiska halvön och Brittiska öarna. Pyttelilla Czech Airlines är ett för svagt alternativ i viktiga Centraleuropa och Aeroflot är visserligen bra för Ryssland och longhaul österut, men opraktiskt för inomeuropeiska resor.

Star blir självklart nummer ett för nordbor av uppenbara skäl, och OneWorld kan ställa upp med Finnair och S7 österut, BA västerut plus Air Berlin/Niki i Centraleuropa, många gånger med ett bättre inrikesnät på viktigaste marknaden Tyskland än vad till och med Lufthansa kan erbjuda.

Men servicemässigt har jag aldrig märkt någon skillnad som talar till SkyTeams nackdel jämfört med de andra två allianserna.

Kort sagt: Varför bör jag undvika SkyTeam?

Kort svar: Det behöver du inte!

Nåja, allt är väl en fråga om vad det är du är ute efter? Min personliga upplevelse är att det inte är något fel på varken AF/KLM eller AMS och CDG som transferflygplatser... Dock så finns det mig veterligen inget sätt att tjäna poäng via kreditkort i Sverige tex. Men frågan är vad vill du ha ut av ditt resande?!

För min del är KLM sällan ett alternativ eftersom de inte säljer billiga enkelbiljetter inom Europa.

Jag har förmånen att i tre år haft "guld" i dom tre allianserna. Då jag nästan bara reser privat har det blivit så att säkrat upp mitt EBD i SAS sen Platinum i AA och sen har jag bara behållit FB gold. I år ser det ut som jag får släppa detta pga tidbrist i höst.
Det är rätt enkelt att få FB silver / gold men nackdelen är vid adward resor kan det bli dyrt.
Det får bli ditt resemönster och privata resande som bör avgöra om du vill satsa på Flying Blue.
Tilläggas är att bland dom bättre business flygningar jag har gjort i Europa, är just med SkyTeam AeroFlot

......bland dom bättre business flygningar jag har gjort i Europa, är just med SkyTeam AeroFlot
Aeroflot har givet mig mange glæder på business class og der er altid lidt eventyr ved at rejse med dem. Dog svigtede de mig med ikke at ville kreditere miles i Z (discount business) til Flying Blue i en periode. Det gjorde ondt. Her skulle jeg have valgt Korean. Skyteam er helt OK, status er fuldt respekteret, f.eks. her i Vietnam med VN.

Flying Blue (KLM) var det första bolag jag hade guldstatus med (och AF var den första F-resa jag gjorde (på poäng)). Det är absolut inga fel med SkyTeam (jag menar, allt är ju bättre än SAS), men det passar helt enkelt inte mitt nuvarande resmönster.

En stor nackdel är ju också att det inte finns något kreditkort kopplat till Flying Blue.

Det här är en diskussion jag helst tar över en öl någonstans och inte online - det kommer bara att bli missförstånd och pajkastning.

Ja - öl är trevligt och det är precis det vi gör på våra träffar. Annars tycks det mest vara starka åsikter som kommer fram snarare än fakta i alla lägen. Uppskattar denna tråd där ämnet kan diskuteras på ett neutralt och objektivt sätt. Skyteam är en allians som alla andra och de har sina fördelar, och nackdelar, precis som övriga. Sedan är det upp till var och en att välja vilka(en) som passar en bäst. Själv har jag medlemskap i de större allianserna; Star Alliance, One World och Skyteam. Skyteam har visat sig vara den som passat mig bäst.

Toppen