Senaste nytt

Varför all hype kring Qatar Airways?

Sitter i Tokyo och har just flygit business från Stockholm med Qatar via Doha......
Samme her: Jeg sidder i Qatars specielle ekstralounge her i CPH (extension of Aspire) og fik superb betjening ved check-in. Jeg ventede 0 sekunder ved Check In og 0 sekunder ved Fast Lane security. Business Class til Doha er naesten fuld, economy helt fuld.Flyet afgaar til tiden som i 29 tilfaelde ud af 30 (guesstimate). Glaeder mig. I/class til Bangkok, pris 9745 DKK retur.

Borde nog brytas ut till egen tråd men jag chansar och kör ett Ramadaninlägg till i denna tråden. Verkar som att under Ramadan (kvällen 17/6-17/7) serveras inte alkohol ombord på flighter som går intra-mellanöstern. Ingen aning om det också skulle kunna gälla när man flyger Doha till/från de muslimska länderna i sydostasisen. Europa/Americas till/från Doha ska det tydligen vara fritt fram. Läste detta på lite andra sidor på nätet, inte på officiell hemsida så det kan ju vara fel. Finns ju visst intresse för champagnen i detta forumet så kan vara bra att mentalt förbereda sig så att man inte får en chock.:) Jag gillar Qatars alkoholfria alternativ (ytterligare en positiv sak med detta bolag) så jag överlever min planerade flight i området.

Det stämmer att det inte serveras alkohol i loungerna (astråkigt men man får ta seden dit man kommer) och inte heller på marken under Ramadan oavsett varifrån du flyger. Sen när du kommer upp i luften så är det däremot inga som helst problem med alkohol, utom intra-ME förstås. Jag har flugit till/från Indonesien under Ramadan och det serverades alkohol uppe i luften efter take off även där.

Jag har flugit i både ekonomi i olika kärror, samt nya fina C, C på 777:an och de lite äldre tröttare C i A330 (tror jag det var) och jag tycker nog att servicen är riktigt bra även i Y, särskilt jämfört med andra bolag på long haul. De kommer snabbt när man trycker på knappen, knusslar inte med att ge en en stor flaska vatten istället för små glas och är generösa med vin och annat om man så önskar. Har du status uppmärksammas även detta i Y då du får tidningar, dryck först och även din mat först.

Jag har utnyttjat deras erbjudande om hotell i Doha när man har lång layover, både när jag flugit C och Y och det funkar utmärkt. Första gången var i Y och det visade sig senare att man får samma 5* hotell som i C, inget att klaga på där.

Jag har inte heller blivit av med bagage eller råkat ut för andra missöden så där kan jag inte uttala mig men när jag en gång i panik var tvungen att boka om en resa pga ändrat inrikesflyg i Indonesien var inte det heller något problem och det kostade mig enbart ändringsavgiften på 1500 kr, trots att det var mitt i julrushen. Smidigt gick även det.
Så nej, jag har inte något att klaga på alls vad gäller QR utan fortsätter att vara ett stort fan :D

Last edited:
Jag vet inte riktigt vad den här "hypen" om Qatar airways handlar om egentligen eftersom konceptet inte är riktigt bra. Om du reser till Asien, USA eller Afrika och har ett första ben på 6 timmar till Qatar och sedan skall vänta i några timmar innan du kan hoppa på ditt flyg nummer två så innebär det ju bara att du inte kommer få sova ordentligt. Själv bor jag ju i HongKong och får flyga 6 timmar först från ARN till DOH och sedan 8.20 minuter från Doha till HongKong. Det finns ingenting bra alls med att bara få sova några få timmar, vänta från 05.00 till 07.00 och flyga hela dagen igen. En ren och skär förskjutning av sömn som till exempel med British Airways hade inneburit en 2 timmars resa till London och sedan 12 timmar till HongKong - ordentlig sömn och utvilad och dessutom mycket bättre ankomsttider. Det här gäller i mångt och mycket alla andra bolags flyg till Asien (tycker jag), Finnair, SAS och BA inkluderat.
Min erfarenhet av Qatar är ganska ny (jag flyger ju en hel del långa sträckor) och jag var inte heller imponerad av servicen ombord på det andra benet. Tråkig meny utan västerländska alternativ, kall mat som fick värmas 3 gånger, vin som var alldeles för kallt och måste värmas upp i händerna (personalen påstod att det hade att göra med lastningen men andra bolag kan ju) samt som sagt, för kort sömn. Visst är det så att man flyger fina 787 upp emot de Europeiska städer man hämtar sina passagerare från men sedan - sedan är det ju många plan som är äldre på sträcka nummer två och då även i många fall med stolar i business class som inte är 180 graders pitch = besvikelse!
Att man sedan hamnar i en lounge i Doha som inte serverar alkohol om man vill ha det är ju rätt mesigt det också. Det där förstår jag inte även om det nu har med religion att göra. Med all respekt men det känns en aningen konstig att ha en man med någon slags arabisk utstyrsel bakom mig i loungen som har sin mobil på högtalare och ut strömmar bönerop. Vad är det för fel på hörlurar?
Utbud av filmer är okay ombord men totalupplevelsen måste man nog vara ärlig och säga att det kan vara mycket bättre än Qatar.

Ett mycket bra personligt intryck- men visst har vi alla olika smak, förutsättningar och krav, varför en del gillar och en del inte. Därför det finns en produkt för oss alla på marknaden :)

Hvorfor al den hype.....tjaee:
....sidder nu i Al Mourjan loungen i DOH. De har lige nu 3 (tre!) champagner koerende: Den gule Enke, Laurent Perrier, og Krug. Free flow...
Jeg har lige bestilt lam fra a la carte menu her fra restauranten paa foerste sal. Jeg kunne ogsaa vaelge lam fra buffet'en men hvis man skal have lamb loin maa man bestille og vente lidt. Nu kom den, ca. 5 minutter. Havde en perfekt tur herned på 3A med 787 og en fyldt business class kabine var ikke nok til at ødelægge indtrykket af perfekt service og personlig, dybfølt betjening. Maden var overraskende god, næsten som i gamle dage. Drinks? You can hardly beat it! Jeg har klaget i 2 år over udbud af øl (det var kun Heineken) og det har hjulpet. Nu er der 5 øl på business, inklusiv Guiness stout. Min erfaring med QR er, at de lytter og hele tiden prøver at forbedre sig, blot man anlægger en rimelig økonomisk vinkel...

@LarsCph Jeg talte med Chief purser og airport groundstaff i CPH om, hvorfor QR ikke serverer champagne pre-takeoff. Det skyldes at CPH forlanger et fee af QR hvis de aabner baren pre-departure. Dette har QR (med rette!) forloebigt nægtet at betale da de fleste europæiske og nordiske lufthavne ikke har dette krav. Jeg filede en complaint til lufthavnen, da det er en konkurrenceparameter for premium rejsende. Jeg tror det løser sig snart. In the meantime kan man bero sig paa alkohol/champagne i det sekund de lukker døren til flyveren. Så man kan stadig nå at drikke 1-2 glas under taxi'ing før flyet letter. Bedre end ingenting.

QR strammer nu kravene for intoxikerede personer (pga. Rhamadan?) og kendeligt berusede personer bliver nu nægtet yderligere access til alkohol. Iflg. Lounge Manager her er det en ny One World policy...Stakkels nordmænd...

@pep - tak for undersøgelsen med chief purser. Hvor klager man til lufthavnen - så vil jeg da straks gøre det samme! :)

3A er et fremragende sæde i øvrigt - jeg sad samme sted da jeg fløj i starten af maj...

• Gilla
Reactions: pep
Jag börjar närma mig 10 long hauls med Qatar. Jag tillhör fansen, inte bara för servicekonceptet men för att de är duktiga på att komma iväg i tid. Börjar ofta boarding väldigt tidigt och mina 2 senaste sträckor så var det pushback 5-10 minuter före avsatt tid.

IKEA på grund av bolagsstrukturen som minimerar skattskyldighet till Sverige,

Har blivit pavisad att presentera kalla och fakta vid pastaenden samt att mina pastaenden ar det dummaste som presenterats pa BC... Sa kara moderator visa garna med kalla och fakta vart du tar uppgifter om IKEAs skatteupplagg och bolagsstrukur som visar pa ovanstaende (garna INTE expressen)?

Last edited:
Har blivit pavisad att presentera kalla och fakta vid pastaenden samt att mina pastaenden ar det dummaste som presenterats pa BC... Sa kara moderator visa garna med kalla och fakta vart du tar uppgifter om IKEAs skatteupplagg och bolagsstrukur som visar pa ovanstaende (garna INTE expressen)?

Gomorron @flying ! Tyvärr tror jag detta blev missuppfattat och togs lite ur en kontext. Min poäng är att ibland agerar människor ur en övertygelse som baseras på helt andra saker än fakta; enkelt sagt, ibland ur känslor. Någon vill kanske inte flyga Qatar på grund av att bolaget inte har ett kollektivavtal liknande en skandinavisk modell, eller det finns kanske de människor som tycker allt som är IKEA borde vara i Sverige och eftersom det inte är, handlar inte där. Jag har alldeles för dålig insikt i IKEAs struktur, så det handlar om människor, perception, känslor och agerande från detta.

Last edited:
Skulle kunna vara så, Ramadan ser ut att starta den 18e Juni i år, jag flyger via Doha den 16e så kan inte klargöra det med säkerhet denna gången

Såg just följande från Loyaltylobby angående Ramadan och drycker i loungerna på Al Hamad, i artikeln nämner man också Emirates och Etihads policy under Ramadan som nu har startat

Qatar:

Alcohol will still be served on flights during Ramadan – including from Doha to Australia and Europe, and in the airline’s London Heathrow lounge.

However, a Qatar Airways spokesperson advised that “in respect of the Holy month of Ramadan, alcohol will not be served in (Doha’s) Hamad International Airport during Ramadan.” This means that, in effect, Qatar lounges at Doha will be an around-the-clock ‘dry zone’ until Ramadan’s end on July 16.

Emirates, Etihad & Qatar Airways Going Dry For Ramadan? (Wednesday 17 – July 17) | LoyaltyLobby

Det er præcis modsat som at rejse med SK, hvor man skal drikke i loungen for at modstå tørheden i luften...

Toppen