Senaste nytt

Varför all hype kring Qatar Airways?

Jag kan förstå detta resonemang när man reser i tjänsten men för mig som enbart flyger privat så är 11 per person till Singapore och 14 till Kapstaden i en högklassig business class oslagbart...

Håller nog också med @Traveller , men, med de priser som Qatar lägger upp då och då så är det helt klart värt att inte kunna sova hela vägen, är just nu i Asien (Seoul när detta skrivs) flugit ARN-DOH-SIN med QR och skall hem samma väg, i Februari kom jag tillbaka från BKK med BA via HKG, väldigt bra återhämtning från jet lag efter den BA flygningen då man fick 8 timmar sömn till London med tidig morgon landning (LHR öppnar 04:30 vi landade 04:32) så indeed BA och liknande på long haul är bäst men priset, 11,5kkr till Singapore mot Emirates sale på 18kkr eller BA kring 20kkr så är ju Qatar ett himla bra alternativ, Jag flyger numera bara privat.

Faktisk syntes jeg det var helt OK.. Da jeg fløj hjem sov jeg 4 timer til Doha.. Og derefter 4,5 time til København. Jeg landede klokken 7.30 og var på kontoret hele dagen uden nogen væsentlig træthed - udover en smule jetlag ud på aftenen :)

Klart vi tar genvägar även i tjänsten. Men poängen här är att de flesta av oss skulle föredra 10+2h istället för 6+6h. I det förstnämnda fallet hinner man sova ordentligt, det gör man inte i det andra fallet.

För nattflygningar förstår jag absolut detta. Det är snarare de som väljer 2-10-3 som jag undrar över...(vilket inte verkar vara ovanligt).

Själv blir jag snarare förvånad hur många på detta forum som tar enorma omvägar med massor av byten (en hel del av dessa måste väl vara i tjänsten?). För egen del undviker jag gärna fler än ett byte.
Jag tror faktiskt att de flesta undviker fler än ett byte och som Agehall skriver, hellre 10+2 eller 6+6. Qatar Airways, och Emirates för den delen, har dock ett väldigt bra nät som gör att man kan nå vissa ställen med just ett byte. Till de destinationer jag just nu reser är det Qatar, Turkish, Emirates eller Thai som gäller. I och med att sträckan ARN-BKK är så pass populär kan totala biljettpriset väldigt högt när man, som vi alltid är på vårt företag, ute i sista minuten - dessutom ibland fullbokade i Business. I det läget väljer åtminstone jag Qatar och är väldigt nöjd med det. Men visst, på vårt företag talas det lyriskt om den tiden då British Airways gick direkt till Islamabad och man kunde ta kvällsflyg till Heathrow och sedan direktflyg till Islamabad. Den linjen försvann 20 sept 2008 när de sprängde Marriotts i Isamabad.

För nattflygningar förstår jag absolut detta. Det är snarare de som väljer 2-10-3 som jag undrar över...(vilket inte verkar vara ovanligt).

Så länge det är 10h-flighten man vill sova på så funkar det också... Jag tar ofta omvägar och spenderar helger med att flyga numera. Det gör att jag kan maximera de resor jag gör. Men jag ser ändå alltid till att ha de longhaul-segment som ska avverkas på vettiga tider.

Att man sedan hamnar i en lounge i Doha som inte serverar alkohol om man vill ha det är ju rätt mesigt det också. Det där förstår jag inte även om det nu har med religion att göra.
Va??? Serveras ingen alkohol i businessloungen i Doha? Jag ska ju snart spendera ett antal timmar där och räknar kallt med att kunna dricka något starkare än läsk!

Va??? Serveras ingen alkohol i businessloungen i Doha? Jag ska ju snart spendera ett antal timmar där och räknar kallt med att kunna dricka något starkare än läsk!

Inga problem det finns allt man förväntar sig från en Business Class lounge , alkohol finns definitivt att tillgå, ingen aning om var detta rykte skulle komma ifråm

Toppen