Senaste nytt

Varför är det alltid strul och problem på Köpenhamn Kastrup?

Har aldrig varit med om strul på Kastrup. Tycker också att det är en riktigt trevlig flygplats med omväxling på butiker och restauranger. SAS loungen är helt okay men Menzies loungen kan vara lite överfull ibland pga av alla charter turister.

Men jag vet ju också att jag har haft tur med tanke på alla spontana strejker och maskningsaktioner de senaste åren.

Det enda jag kan klaga på är de massiva köerna till security i rusningstid. Å andra sidan har jag EBG inom en månad, så det problemet är snart ett minne blott. ;)

De problem jag varit med om på Kastrup kan inte ligga till last för flygplatsen som sådan. Inställda flyg, trasiga flyg, missade flyg. Alltid fått hjälp när det hänt. Att jag sen inte gillar flygplatsen över huvud taget är en annan sak

Som göteborgare passerar man Kastrup ganska ofta och transfer eller bagage har (ta i trä) aldrig varit några problem. Passkontroll till icke-Schengen kan ibland ha en massiv kö och låg bemanning, men jag har alltid hunnit. De (4-5) ggr som jag har startat eller slutat där har det funkat även med bagage och incheckning.

Ang. incheckning: brukar ta mig ca en minut. Status hjälper.
Ang. säkerhetskontroll: sällan mer än fem minuter. Status hjälper.
Ang. väskorna: kass, det håller jag med om.

Utöver det nämnda är det briljant med tunnelbana (alt. tåg eller buss) i mycket nära anslutning till ankomst/avgång.

Instämmer med föregående talare. Med lite trimmad bagageservice så vore det flaggan helt i topp enligt min mening. Jag gillar CPH, min hemmabas, starkt! De gånger jag reser !SAS och tvingas gå i vanliga säkerhetskontrollen är det oftast ok väntetid. Tycker att de brukar vara ganska rappa på att öppna upp nya stationer vid behov. Men såklart finns det ju alltid undantag. Ladda ner CPHs app så kan du kolla väntetid till säkerhetskontrollen live. Kul och praktiskt funktion för att veta om man skall rappa på eller ej.

Jeg oplever også overordnet set Kastrup som en udmærket lufthavn. For det meste fungerer tingene, som de skal. Sikkerhedskontrollen synes jeg ikke plejer at være det store problem. Oftest er der kun ganske få minutters ventetid, men det kan selvfølgelig variere på forskellige tidspunkter af dagen. Jeg skal ikke kunne sige om køerne er væsentligt længere på nogle tidspunkter. Det er dog også rigtigt at bagagen indimellem kan lade vente noget på sig.

Men det er da rigtigt, hvad du nævner om strejker. Dem har der været en del af i Kastrup.

Det är mycket få flygplatser som är bättre än Kastrup, enligt min mening. Jag ser dock två brister:
1) Sittplatser som man får sitta gratis på, dvs stolar som inte tillhör resturanger.
2) Att man har en gemensam dörr ut för alla passagerare är ju jättebra om man ska möta någon - ingen risk att gå förbi varandra. Frågan är dock hur man tänkte när man la incheckningen på samma ställe som denna dörr? Trångt och kaos.

Det är mycket få flygplatser som är bättre än Kastrup, enligt min mening. Jag ser dock två brister:
1) Sittplatser som man får sitta gratis på, dvs stolar som inte tillhör resturanger.
2) Att man har en gemensam dörr ut för alla passagerare är ju jättebra om man ska möta någon - ingen risk att gå förbi varandra. Frågan är dock hur man tänkte när man la incheckningen på samma ställe som denna dörr? Trångt och kaos.

På andra flygplatser tänker man knappt ens på att man lämnar airside/bagage-banden. På Kastrup känns det som att man går ut på en catwalk, på gott och ont. Oftast håller sig folk som väntar på bekanta bakom räckena, men inte alltid. Då får man leka bulldozer...

Jag ser CPH som Skandinaviens motsvarighet till CDG - en flygplats man gärna undviker. Visst är den fin och en ganska OK liten flygplats när allt fungerar som det ska. Men trots flygplatsens obetydliga storlek så lyckas man skapa oförklarliga förseningar och strula till det ordentligt allt som oftast. Är det inte en vild strejk så är det alltid något annat.

Jag tillhör CPH anhängarna. Ljus och trevlig. Varierat utbud på butiker och restauranger. Dock ganska dyrt. SAS loungen bra. One World loungen mindre bra. Diners loungen helt OK. Långsam bagagehantering har väl varit det största irritationsmomentet. Men nu har jag lärt mig att inte titta på Pågatågs tidtabellen. Har man spanat in ett tåg som man borde hinna med om bagaget dök upp i rimlig tid så blir man bara frustrerad.

Toppen