Senaste nytt

Varför är det alltid strul och problem på Köpenhamn Kastrup?

Alltid gillat CPH och har aldrig haft några problems där. Ibland kan Fast Track t o m vara lite onödigt köbelastat i rusningstid, men det känns inte som en big deal. SAS Scandinavian lounge är hästlängder bättre här än på ARN.

Tågförbindelserna till Skånes alla små och stora orter är dessutom strålande och access från plattfrom till incheckning perfekt.

Tycker det enda felet med Kastrup är den stank som finns på varenda toalett - rök blandad med "pruttlukt" - även i loungen (inte alltid).
Annars så har den alltid funkat bra med vissa (förr) undantag för tiden innan man fick bagaget.

Med GOT eller OSL som hemmaflygplats så tycker jag inte om CPH och har sällan strul men CPH är bättre än ARN med tanke på transfer vidare ut i världen...

Nu är CPH min hemma airport den är bra , men.........förbättrings åtgärder.....

1. Bagagehanteringen........(vilket då har blivit bättre...men....) (Nu har vi 4 matstånd som gör pengar på att våra bagage är sena dvs mer sena bagage och mer pengar de tjänar....
2. Att blanda ankomsthall med avgående ....(CPH måste vara de största FP i världen som gör det...

Fyller på senare...:mad:

Last edited:
Jag tycker Kastrup är bra transfermässigt och lounger/resturanger etc. är OK.

Negativt: Bagagehanteringen - lyckligtvis flyger jag mycket sällan till CPH med bagage som ska hämtas ut.
Security och ibland check-in för statuslösa är speciellt under rusning väldigt långsamt. Jag har ofta väntat 15-25 min i security då jag inte hade status, vilket om man checkat in/anlänt flygplatsen ca 45 min innan avgång brukar medföra en rejäl motionsrunda.
Med status är check-in och security inte ett problem.

Veckopendlar till Kastrup och har i stort sett inget negativt (av vikt) att anmärka på.
Metron med avg var 3e minut och bara 15min in till Ströget är ju suveränt, vilka andra flygplatser har det?

Håller dock med om viss förbättringspotential.
När man har bråttom till security check så är det irriterande att behöve kryssa mellan alla som kommer ut på ankomst.
Här borde man låta dem som kommer från Metro gå på en gångbro ÖVER ankomst, som det är nu tar man rulltrappa ned för att sen ta den upp igen...
Passkontrollen vid avgång är ofta trög, långa köer förbi SASloungen och även då har man bara hälften av luckorna öppna...

SAS Scandinavian Lounge är bland de bättre SAS har (har inte varit på alla så kan ej vara definitiv).

Kastrup är ju en av de bästa flygplatserna i världen. Får alltid en "välkommen hem" känsla när jag kommer dit. Dock, vad som borde förbättras ännu mer är bagagehanteringen. Har hänt mer än en gång att alla i business står kvar och väntar på sina väskor när alla andra har fått sina (dvs priority = sist upp på bandet). Även blandningen ankomst och avgång är irriterande. När det är på håret att man skall hinna med tåget hem så vill man inte bli sinkad av familjen Svenne som inte vet var de skall checka in och står således mitt i gången och ser förvirrade ut...

Har inte flugit så våldsamt många gånger till/från/via CPH men det har aldrig varit något strul för mig. Senast för ett par veckor sedan gjorde jag och min sambo en transfer och allt fungerade klockrent, strulet kom senare i luften när det visade sig att aircon var halvkaputt och vi fick sitta och svettas i 10 timmar till Shanghai men det är knappast CPH som flygplats som ligger bakom detta, snarare SAS skruv och mutteravdelning på CPH som klantat sig där.

Reser via CPH 2-3 gånger/månad och kan konstatera att baggagehanteringen har förbättras avsevärt sista tiden. Det enda är att man ofta blir lurad på tidsangvelserna som kan visa upp mot 20 minuters väntetid. Efter en vända på arrivalshopen på några minuter så ligger oftast baggaget redan på bandet.
Dessutom att det numera finns automater för Skånetrafiken i baggagehallen är en liten men klar förbättring.
Det jag upplever som lite tråkigt är terminal två där bla Swiss och Turkish huserar. Mörkt och otrevsamt. Dessutom ingen incheckning förrän två timmar innan avgång. Alldeles för lite när fru Ulagun är med. Hon har fortfarande efter alla år inte fattat att Kastrup är en flygplats utan tror ännu att det är en sorts shopping mall.

Passkontrollen vid avgång är ofta trög, långa köer förbi SASloungen och även då har man bara hälften av luckorna öppna...

Bara att positionera sig i SAS-loungen på ovanvåningen med utsikt mot passkontrollen med en Classic i näven. :cool: Full översikt; bara att kila ner när kö till passkontrollen är på minimum. Funkar såklart mindre bra om man har tighta tidsramar.

Btw. Trevlig idé med gångbro från metron över check-in/ankomst. Halvstort ingrepp gissningsvis, men trevligt om det kan realiseras.

Toppen