Senaste nytt

Var i Thailand passar oss bäst?

lillemannen

Medlem
Tusen tack, ni är fantastiska!

Flyger en *A-bonusresa i Business, båda resenärerna är *A gold om det spelar någon roll. Det borde räcka för att kunna använda fast track då, även om man skulle boka ekonomi flex på flyget ut från BKK antar jag? Kanon, jag kör på Thai Airways vidare då. Har man en fördel om man bokar via dem, även om flygningen sedan operaras av Thai Smile, eller måste man välja ett "riktigt" TG-flyg?

Tycker också det låter snudd på för bra för att vara sant med bagaget, men tror jag har förstått @airac rätt här https://www.businessclass.com/forum/threads/incheckning-med-två-olika-bokningar.103084/post-1022326. Tror också jag läst på ChatFlights att det ska gå så länge man kan uppvisa den ensamma biljetten vid incheckningen.
Thai airways inrikes flyg utföres än så länge av Thai Smile och kommer slopas efterhand nu mot årsskifte och bli Thai airways. Fördelen är Thai har kundtjänst överallt om det skiter sig. Väldigt hjälpsamma om man har *Gold. Har löst många ombokningar till mig utan problem. Office finns precis nära ingången vid fasttrack i avgångshallen. Om du går igenom immigrationen så du är landside tror jag ett stort nej med bagaget. Det är enkelt att checka in igen då Thai har i princip öppet dygnet runt. Du har även tillgång till loungen när du flyger inom 24 h. Jag pendlar i stort sätt varje månad till BKK och väljer nästa bara ankomst på morgonen. Då har jag aldrig upplevt några köer. Sen när det gäller inrikes är där ingen fasttrack. Varje gate har sin "egen" security kontroll så köp inte på er en massa dricka i avgångshallen
 

RhinoG

Medlem
Thai airways inrikes flyg utföres än så länge av Thai Smile och kommer slopas efterhand nu mot årsskifte och bli Thai airways. Fördelen är Thai har kundtjänst överallt om det skiter sig. Väldigt hjälpsamma om man har *Gold. Har löst många ombokningar till mig utan problem. Office finns precis nära ingången vid fasttrack i avgångshallen. Om du går igenom immigrationen så du är landside tror jag ett stort nej med bagaget. Det är enkelt att checka in igen då Thai har i princip öppet dygnet runt. Du har även tillgång till loungen när du flyger inom 24 h. Jag pendlar i stort sätt varje månad till BKK och väljer nästa bara ankomst på morgonen. Då har jag aldrig upplevt några köer. Sen när det gäller inrikes är där ingen fasttrack. Varje gate har sin "egen" security kontroll så köp inte på er en massa dricka i avgångshallen
Stort tack! Ok, så lounge på inirikesflighten också även om det är Thai Smiles? Sweet.

Bara för att bekräfta:

1. Om det skulle vara mycket folk, finns det någon slags fast track genom immigration om man anlänt i business class?

2. Om jag bokar vi Thai Airways, kan jag välja båda av nedanstående flyg i teorin, eller måste flyget utföras av Thai Airways om jag vill kunna nyttja kundtjänst och lounge?

EDIT: 3. Funderade lite på flex när jag läste också. Säg att man blir sen, eller fastnar i immigration, då hjälper det inte att ha flex enligt texten i rött nedan? Eller brukar de bara se mellan fingrarna i kundtjänst sen?

1697354549677.png

1697352846930.png
 
Last edited:

lillemannen

Medlem
Stort tack! Ok, så lounge på inirikesflighten också även om det är Thai Smiles? Sweet.

Bara för att bekräfta:

1. Om det skulle vara mycket folk, finns det någon slags fast track genom immigration om man anlänt i business class?

YES ligger typ 30-50 m sidan om huvud immigration. Visa bara upp businessclass biljetten.

2. Om jag bokar vi Thai Airways, kan jag välja båda av nedanstående flyg i teorin, eller måste flyget utföras av Thai Airways om jag vill kunna nyttja kundtjänst och lounge?

Boka på Thai Airways hemsidan, så den är såld av dom, annars är det Thai smiles kundtjänst som gäller ännu. Vem som flyger, Thai eller Thai smile har ingen betydelse. Loungen är inget speciellt men kvittar oxå vem som flyger. Serveras lite frukt, macka och juice.

EDIT: 3. Funderade lite på flex när jag läste också. Säg att man blir sen, eller fastnar i immigration, då hjälper det inte att ha flex enligt texten i rött nedan? Eller brukar de bara se mellan fingrarna i kundtjänst sen?

Nej, du måste ha så mycket tid för vara säker. Ta den 9.30 och ändra sedan om ni kommer tidigare. Jag hade valt premium eco om möjligt. Det är inte så många hundra lappar mer.

Visa bifogad bild 146726
 

filip23

Medlem
Lånar tråden lite. Någon som har bra tips på riktigt bra restaurang för antingen lunch/middag som man bara inte får missa i Bangkok? Har 30h på mig så alla tips med saker att göra/äta på plats välkomnas. Varit i Thailand flertalet gånger med endast kört transit i Bangkok. Hade även kunnat tänka mig att ta mig 1-2h ifrån Bangkok för att uppleva grymma stränder och lyxhotell utöver det vanliga (har hög budget).
 

JacobGBG

Medlem
Lånar tråden lite. Någon som har bra tips på riktigt bra restaurang för antingen lunch/middag som man bara inte får missa i Bangkok? Har 30h på mig så alla tips med saker att göra/äta på plats välkomnas. Varit i Thailand flertalet gånger med endast kört transit i Bangkok. Hade även kunnat tänka mig att ta mig 1-2h ifrån Bangkok för att uppleva grymma stränder och lyxhotell utöver det vanliga (har hög budget).

Det är väl antagligen Frantzéns filial som har skapat mest hype här på forumet.

Personligen så gillar jag roof top terrace restauranger i still med Red Sky i Centara Grand eller Vertigo i Banyan Tree. Det kan vara turistigt men ger en upplevelse som få ställen i världen kan erbjuda.

Avant garde Thai hittar man på 80/20.
 

Per N

Medlem
Lånar tråden lite. Någon som har bra tips på riktigt bra restaurang för antingen lunch/middag som man bara inte får missa i Bangkok? Har 30h på mig så alla tips med saker att göra/äta på plats välkomnas. Varit i Thailand flertalet gånger med endast kört transit i Bangkok. Hade även kunnat tänka mig att ta mig 1-2h ifrån Bangkok för att uppleva grymma stränder och lyxhotell utöver det vanliga (har hög budget).
Bra restaurang är lite diffust. Menar du specifikt thai eller bara allmänt bra?
 
  • Gilla
Reactions: hco

Ledhund

Medlem
Var på Le Du för ca 1 år sedan, innan de klev upp som 1a på Asia Top 50. Riktigt trevligt, blandad crowd där en vardag, och drack en GRYM riesling från 2014 till en av rätterna!

I andra sidan av spektrat finns La Monita Taqueria. Kul, och med goda margaritas.
20230209_204043.jpg
20230208_214852.jpg
 

Attachments

  • 20230209_200940(0).jpg
    20230209_200940(0).jpg
    {memory} MB · Visningar: 38
Toppen