Senaste nytt

Var i Thailand passar oss bäst?

filip23

Medlem
Ganska brett alltså, är man i Thailand så är det väl roligare att äta lokal mat än något man kan få hemma så mitt tips blir Charmgang, thai med lite tvist.
Ja. Det är väl mer att jag eftersöker specifika tips som folk har testat och vet är riktigt bra oavsett vad det är. Tack för tipset
 

Bangkok

Medlem
Lånar tråden lite. Någon som har bra tips på riktigt bra restaurang för antingen lunch/middag som man bara inte får missa i Bangkok? Har 30h på mig så alla tips med saker att göra/äta på plats välkomnas. Varit i Thailand flertalet gånger med endast kört transit i Bangkok. Hade även kunnat tänka mig att ta mig 1-2h ifrån Bangkok för att uppleva grymma stränder och lyxhotell utöver det vanliga (har hög budget).
Jag rekommenderar verkligen Hybrid Restaurant & Wine Bar. Den är relativt ny och har inte riktigt fått erkännandet den förtjänar ännu. Maten håller otroligt hög klass och Chef Sasha är en fantastisk karaktär. Här får du en fusion ifrån hennes moderland Thailand mixat med hennes år i Italien där hon bland annat jobbat på Roma Cavalieri Waldorf Astoria at La Pergola Restaurant *** under Chef Heinz Beck.


 

JacobGBG

Medlem
Finns en del Koh Samet/Koh Chang experter här på forumet så jag tar lite hjälp av er.

Sitter och planerar nästa nyårsresa (i ett hushåll med två ingenjörer så är helårsplanering en hobby). Jag hade tänkt att ett återbesök till Koh Samet efter 15+ år sen senast. Men döm om min förvåning när jag ser att alla 3 hotell längs Ao Prao Beach nästan uteslutande har "Maximum Occupancy 3" och de fåtal stora sviter/bungalows som tar 4pers redan försvunnit ur inventarierna. Två separata rum för en familj på 4 med små barn tycker jag inte är en bra lösning och ser inga riktigt lika attraktiva alternativ till Ao Prao någon annanstans på ön. Eller har jag missat något smultronställe?

Om man tittar på Koh Chang istället så finns det mer attraktiva boendealternativ där. Med tio nätter på plats i Thailand (+2 i Singapore på hemvägen) så gör däremot resan dit att entusiasmen sinar en smula.
 

Chappy

Medlem
Finns en del Koh Samet/Koh Chang experter här på forumet så jag tar lite hjälp av er.

Sitter och planerar nästa nyårsresa (i ett hushåll med två ingenjörer så är helårsplanering en hobby). Jag hade tänkt att ett återbesök till Koh Samet efter 15+ år sen senast. Men döm om min förvåning när jag ser att alla 3 hotell längs Ao Prao Beach nästan uteslutande har "Maximum Occupancy 3" och de fåtal stora sviter/bungalows som tar 4pers redan försvunnit ur inventarierna. Två separata rum för en familj på 4 med små barn tycker jag inte är en bra lösning och ser inga riktigt lika attraktiva alternativ till Ao Prao någon annanstans på ön. Eller har jag missat något smultronställe?

Om man tittar på Koh Chang istället så finns det mer attraktiva boendealternativ där. Med tio nätter på plats i Thailand (+2 i Singapore på hemvägen) så gör däremot resan dit att entusiasmen sinar en smula.
Vi har varit på Koh Chang och Koh kood ett par nätter(11 nätter totalt här sen 2 i Bangkok) och skulle säga att koh kood seglar upp på top 3 av alla ställen jag varit på. Har ändå varit runt om världen som Australien, Hawaii, Filippinerna, sri lanka, central och Sydamerika osv osv. Koh kood är litet, inga 7elevens och stränderna är top top. Går att flyga till trat från Bangkok och sen taxi båt och sen är man framme.
 

Rickard_O

Medlem
Vi har varit på Koh Chang och Koh kood ett par nätter(11 nätter totalt här sen 2 i Bangkok) och skulle säga att koh kood seglar upp på top 3 av alla ställen jag varit på. Har ändå varit runt om världen som Australien, Hawaii, Filippinerna, sri lanka, central och Sydamerika osv osv. Koh kood är litet, inga 7elevens och stränderna är top top. Går att flyga till trat från Bangkok och sen taxi båt och sen är man framme.
Om du har något att rekommendera på Koh Chang så får du gärna höra av dig i PM om du har något specifikt :)
Vi tar oss från Bangkok till Koh Chang imorgon!
 

ante_77

Medlem
Det är väl antagligen Frantzéns filial som har skapat mest hype här på forumet.

Personligen så gillar jag roof top terrace restauranger i still med Red Sky i Centara Grand eller Vertigo i Banyan Tree. Det kan vara turistigt men ger en upplevelse som få ställen i världen kan erbjuda.

Avant garde Thai hittar man på 80/20.

Jag brukar bo på Centara Grand. Maten är det inget fel på och det finns väl åtminstone 3st. Uno Mas har även de ok mat.
Det jag däremot brukar göra är att knalla över till Central World och köra lite japansk grill med Wagyu.
Sedan så får man väga saker mot varandra.
Bra utsikt eller bra mat.
Personligen käkar jag hellre på CentralWorld och på kvällen kan man dra till Cru på Centara för att dricka onödigt dyrt och titta på utsikten.
 

eddo

Medlem
Vi har varit på Koh Chang och Koh kood ett par nätter(11 nätter totalt här sen 2 i Bangkok) och skulle säga att koh kood seglar upp på top 3 av alla ställen jag varit på. Har ändå varit runt om världen som Australien, Hawaii, Filippinerna, sri lanka, central och Sydamerika osv osv. Koh kood är litet, inga 7elevens och stränderna är top top. Går att flyga till trat från Bangkok och sen taxi båt och sen är man framme.
Har något tips på bra boende när det gäller Koh Kood så vore jag tacksam för det!
Om du har något att rekommendera på Koh Chang så får du gärna höra av dig i PM om du har något specifikt :)
Vi tar oss från Bangkok till Koh Chang imorgon!
... och du får också gärna uppdatera om du har några bra tips efter att ni varit på Koh Chang, planerar att besöka både Koh Kood och Koh Chang nästa Thailandsresa. :)
 

Chappy

Medlem
Har något tips på bra boende när det gäller Koh Kood så vore jag tacksam för det!

... och du får också gärna uppdatera om du har några bra tips efter att ni varit på Koh Chang, planerar att besöka både Koh Kood och Koh Chang nästa Thailandsresa. :)
Vi bodde på a la koh kood. Lite annorlunda ställe då det var byggt på mangroven. Knepigt att ta sig från hotellet med grus/sandväg, så om du inte är van att köra moppe så skulle jag rekommendera något hotell vid Bang bao beach. Om du vill bo lite mer fancy så ska Peter pan eller captain hook vara bra. Gällande koh Chang så ser the chill resort grymt ut. Vi bor på awa precis intill då the chill tyvärr var fullt.

För transfer mellan koh Chang och koh kood så fick vi tipset från båten vi åkte på snorkling/dyk med att transfer mellan öarna går att kombinera med snorkling. Mao ni tar en tripp till koh rang som är en marin nationalpark så kan ni bara hoppa på en annan båt som tar er till koh kood. Istället för 1000 bath i direkt transfer betalar ni 1000 för både transfer, snorkling plus lunch ✌. Hör med BB divers som kan hjälpa er med det!
 
Toppen