Senaste nytt

Var befinner jag mig?

Gillar sådana här landskapsbilder där man kan resonera sig fram lite - om bilden verkligen är tagen i början på juli så är vi i ett mycket torrt område. Vägen är dåligt underhållen, kanske för att den är så lågtrafikerad, men i bakgrunden syns flera (EU-sponsrade?) vindkraftverk...jag tycker det här luktar struktursvag region i sydligaste Sydeuropa.
Jag säger Kreta.

Är ganska säker på att bilden föreställer resterna av byn Gibellina på västra Sicilien, som förstördes vid en jordbävning för många herrans år sedan.

Helt korrekt, det är Ruderi di Gibellina. Detta skall vara ett konstverk som avbildar gatumönstret innan jordbävningen. För den som är intresserad av lite annorlunda turism så kan jag rekommendera att åka runt och titta på bl a byarna Salaparuta, Santa Margherita och ytterligare någon mer som bara övergavs efter jordbävningen 1968. Förutom Gibellina då. I synnerhet Santa Margherita är intressant eftersom man byggde upp den nya byn vägg i vägg med ruinerna av den gamla byn. Min fru som är från en grannstad som inte drabbades är dock inte lika entusiastisk när jag tar svenska besökare "off the beaten track", d v s på ruin sightseeing:)

ImageUploadedByTapatalk1408134353.026012.jpg

Vart befinner jag mig?

Toppen