Senaste nytt

Vad var det som hände oss? (mardrömsscenario med Air India)

IT-snubben

Medlem
Personalen erbjuder sig att ta ett av våra kort, gå ut utanför terminalen och ta ut pengar. Det tar såklart emot för oss men vi gjorde just detta.
Jag har aldrig varit i Indien och kommer troligtvis aldrig att åka till Indien så jag har inget svar alls på vad som hände.

Men det jag reagerar över är att du lämnade ifrån dig ett kort till en okänd. Ett kort som det dessutom låter som det är ett debit-kort (med tanke på att du visste ungefär hur mycket som fanns på kortet). Vägen är inte lång till att det kortets uppgifter finns i händerna på någon mindre ärlig person och de kan hålla på kortuppgifterna tillräckligt länge för att du ska hinna få in mer pengar på det.

Du har väl blockat och beställt nytt kort vid det här laget?
 

jerixon

Medlem
Om det bara vore en person.
Som du kanske läst är det ett flertal här som råkat ut för strul vid transfer samt ett gäng olika i ett annat svenskt forum.
Då dessa personer dessutom är väldigt vaba resenärer så bör man nog ta det rätt så allvarligt =)
Känns lite hysteriskt att alla blir stissiga pga att en resenär haft problem.
Har själv bytt i Delhi till Kathmandu en gång och till Trivandrum en gång utan några som helst problem.
 
Men det jag reagerar över är att du lämnade ifrån dig ett kort till en okänd. Ett kort som det dessutom låter som det är ett debit-kort (med tanke på att du visste ungefär hur mycket som fanns på kortet). Vägen är inte lång till att det kortets uppgifter finns i händerna på någon mindre ärlig person och de kan hålla på kortuppgifterna tillräckligt länge för att du ska hinna få in mer pengar på det.

Du har väl blockat och beställt nytt kort vid det här laget?
Alla medvetna resenärer har väl skrapat bort sina CVV-nummer (och skrivit ner dem på en hemlig plats) från sina kort, antar jag?
 
Hej på er!

Kanske kan ni hjälpa mig förstå vad jag och min sambo råkade ut för i Dehli. Det hela var länge sedan och allt är nu överspelat, men det vore trevligt att få hjälp att förstå vad som hände. Om inte annat att bara få dela med sig av en erfarenhet, och kanske varna lite för ett visst flygbolag.

I december åkte jag och min sambo på en resa till Nya Zeeland bokad med Eurobonuspoäng. Det var en post-coronabokning med flyg som avbokades av flygbolag, flyttades i tid lite hit och dit. Efter ett jäkla pussel blev det tillslut en resa i mestadels business, förutom några kortare segment (faktiskt var vi ett tag bokade med Emirates i C både dit och hem, men SAS insåg sitt misstag så det blev att hitta nya lösningar).

Vägen till NZ såg ut såhär:
ARN- CDG: SAS i Plus
CDG-DEL: Air India i Business
DEL-BKK: Thai i Business
BKK-SYD: Thai i Business
SYD-WLG: Air New Zeeland i ekonomi

Jag var lite skeptisk till Air India men drar mig inte för att prova flygbolag, samt att man fick nöja sig lite speciellt eftersom vi flög kring jul. Eftersom det var svårt att få ihop en så komplicerad resa blev det flera stopp med längre layovers, men vi (kanske främst jag) såg fram mot detta. Det ger oss möjligheten att njuta och ha riktigt trevligt på vägen ner. Vi skulle få 12h i Paris, 16h i Bangkok och 20h i Sydney. I Delhi hade vi ca 3 timmars layover vilket kändes lagom.

Trots decembervädret i Paris började resan riktigt bra. Vi spatserade runt, noterade byggnadsställningarna kring notre dame, kompletterade vår packning med lite shopping och avslutade med att dricka gott i lugn och ro innan vi tog oss tillbaka till flygplatsen. Det är ändå något speciellt att sitta och titta på folk i Paris. Grym start på resan!

Visa bifogad bild 140835
Tittar på folk i Paris

Tillbaka på flygplatsen var det dags att få boardingkort. Väskorna var incheckade på Arlanda och skulle gå hela vägen, så dem behövde vi inte fundera mer över enligt SAS-personalen. Det var i kön till Business-checkin som vi första gången fick lite smak av att resa med Air India. Personalen var i regel förvirrad, ineffektiv och något otrevlig. Men ingen skada skedd och efter en mer än vanligt omständig process kom vi iväg till loungen och senare gaten.

Visa bifogad bild 140839

Vi var först på planet och länge var det bara vi i vår sektion. Trevlig personal, OK kabin och IFE. Vi blev stående ganska länge och något efter avgångstid ropade piloten ut att vi väntade in 30+ passagerare som satt fast i immigration. Inte så mycket att göra åt tänkte vi, även om viss nervösitet inföll över mellanlandningen i Delhi. Men som sagt, själva flygresan med Air India var generellt OK. Alla gånger bättre än ekonomi oavsett bolag så vi var nöjda att kunna sträcka ut oss och sova på väg mot Delhi.

Visa bifogad bild 140840 Visa bifogad bild 140841
Air Indias business

Inför landningen i Delhi framkom att vi skulle bli ytterligare försenade pga dimma kring flygplatsen. Nu började det bli uppenbart svårt att hinna med vår anslutning och jag frågade en flygvärdinna som glatt sa att Thai skulle vänta in oss då så många fler skulle med samma anslutning. Samtidigt var jag inte orolig över att missa anslutningen eftersom vi med enkelhet skulle bli ombokade till ny och att det fanns minst 5st till samma dag, blandat Air India och Thai Airways. Det negativa var att vi skulle förlora tid i Bangkok, där jag hade planerat för oss att äta middag och dricka gott på olika takbarer, samt att vi hade fint hotell bokat.

För Transfer i Delhi måste man gå via en Transfer desk och säkerhetskontroll, innan man släpps in i övriga terminalen. Detta framgick tydligt på informationsfilmer innan landning. Vi kom av hyfsat snabbt och sprang mot transferdesken. På vägen kunde vi se stjärten på vårt anslutade flyg. Väl vid desken tittade personalen snabbt på våra biljetter, informerade oss om att gaten redan var stängd och efter viss tystnad att det inte fanns något mer hon kunde göra. Hon viftade hon bort oss, ropade "nästa".

Det tog några minuter för oss att orentiera oss och förstå situationen. Vi var snabbt tillbaka vid desken och påtalade att vi har ihållande biljett hela vägen, att vårt flyg med Air India var försenat och att vi förväntade oss att bli ombokade. Det var nu något av en mardröm började. Personalen förklarade att de inte kunde göra något utan hänvisade till utställaren av biljetten, dvs SAS. Jag ringer SAS som är oförstående till situationen och hänvisar (enligt mig rätt) tillbaka till Air India. Vi fastnar mellan två flygbolag som pekar på varandra men inte vill göra något.

Efter kanske 3 timmar av att bråka vid transferdesken, prata med SAS och ringa försäkringsbokag, verkar det som vi hittar en öppning med Air India. De ber oss vänta in Thais personal som skulle komma in några timmar senare inför ett senare flyg. Tillsammans med dem kunde de hitta en lösning påstod de. Tills dess skulle dock ett skiftbyte ske hos Air India, men jag försäkrades om att nya personalen skulle känna till vår situation.

Nervöst väntar vi, men hoppas fortfarande på en lösning. Med tiden är det allt färre anslutningar som skulle ta oss till Bangkok i tid för vår anslutning mot Sydney. Tankarna började gå till vad som skulle hända med övriga biljetten om vi missade den. Skulle vi räknas som No-Show? Vad händer med hyrbilen och alla kostnader kring resan? Förutsatt att vi inte kommer vidare, hur tar man sig hem? Det hela började kännas som The Terminal. Det fanns en liten kiosk, en toalett och som tur var, en wifi-maskin. Som jag förstod det hade vi egentligen inte tillgång till dessa då de var utanför den zon vi fick vistas i, men säkerhetsvakterna viftade bara förbi oss (tur!).

Efter skiftbytet vill ingen av den nya personal alls vill kännas vid vår fråga eller att den ska gå att lösa. Vi är tillbaka där vi började. Transferdesken hänvisar till SAS som hänvisar tillbaka. Efter alla mina samtal till SAS har de informerat brett om oss i deras kundtjänst. Jag kunde få höra "Ah, det var ni. Jag har fått info om er". Men tyvärr kunde de inte erbjuda oss någon hjälp, trots att jag nu börjar bli uppriktigt desperat.

Nu är vi kanske 5-6 timmar efter ankomst till Delhi. Tillslut får personal från flygplatsen upp ögonen för oss, när min sambo trött och hungrig bryter ihop av stressen och börjar gråta. Flera ur flygplatspersonalen kommer då fram för att höra med henne vad som är fel/varför hon är ledsen. Jag ställer mig upp och börjar förklara, men personalen puttar bort mig (på ett snyggt sätt), medans de frågar henne vad som är fel. Uppenbarligen tror de att jag utsatt henne för något, så bra gjort där att de var noga med att kontrollera detta. Min sambo berättar om vår situation och de säger att de ska kontrollera vad de kan göra. En frustration här är att man blir så glad när någon visar intresse i en fråga, men samtidigt är det så ovisst om de verkligen kommer göra något. Sjukt frustrerande!

Tillslut kommer en manager för flygplatsen, han förklarar för oss hur vi måste stå på oss mer, att Air India försöker undvika sina skyldigheter/kostnader. Han rekommenderar oss kontakta ambasaden och ligga på. Han gör också något förvånande. Han plockar fram en annan transferpassagerare, visar upp honom för oss och förklarar att den personen nu suttit fast på flygplatsen i 14 dagar, allt detta gör han utan att prata med personen eller egentligen titta på honom. Han visar upp honom som ett objekt. Kanske för att det ska kännas bättre? Att det kunde ha varit värre? Det hela är väldigt konstigt och vi förstår att det här kan bli riktigt allvarligt, även för oss. Samma person blir också uppriktigt förvånad när han förstår att vi är businesspassagerare, samt har anslutning i Bangkok och ska vidare till Nya Zeeland. Det verkar alltså som att de hela tiden missat den lilla detaljen... Vår slutdestination är inte Bangkok. Detta får honom verkligen att haja till också kanske inse att situationen är ganska allvarlig. Slutligen frågar han om vi är hungriga, vilket vi var så han säger att han ska fixa mat åt oss.

Vi tar till oss av hans tips, försöker kontakta ambasaden (som är stängd), tar till högre ton hos både SAS och Air India, men utan resultat. Jag provar att ringa Air Indias egna kundtjänst, där jag förklarar vår situation. Här blir situationen komisk när kundtjänsten säger att de självklart ska fixa vår anslutning, men att bara personalen på flygplatsen kan göra detta. Med telefonen i handen vid transferdesken viftar de enbart bort oss och håller inte alls med deras egen kundtjänst. De pekar på skärmarna och säger att biljetterna är låsta och att de inte kan göra något, hänvisar till SAS.

Det börjar bli sent i Delhi och det blir allt mer troligt att vi får spendera natten i transferavdelningen (som ni ser på bilden nedan). Det har nu kanske gått 9-10 timmar och det är snart bara ett alternativ kvar som kan ta oss till Bangkok i tid för vår anslutning. Jag sitter med datorn och försöker hitta en lösning medan min sambo sitter bredvid mig och är fortfarande stundvis ledsen/stressad/gråter. Olika personal från flygplatsen kommer förbi titt som tätt för att höra om min sambo är ok.

Inte alltför lång tid sedan kommer personal från Air India till oss, framför allt till min sambo. De ber henne sluta gråta, men att de inte kan göra något åt vår situation. Vi förklarar på nytt att vi bara vill här ifrån och vidare på vår resa. Min sambo säger "Jag vill bara härifrån, att hon struntar i hur bara vi inte behöver vara fast". Då är det som att något går upp för personalen. Han stannade upp kort, tittade på oss och frågade "ni behöver alltså inte flyga business?". Vi svarar såklart "nej, vi vill bara härifrån". Man ser att något förändras. Han ursäktar sig och försvinner en stund. När han är tillbaka förklarar han att de kan boka om oss till enkonomi på sista flyget med Thai, vilket skulle ta oss i tid till Bangkok för vår anslutning. Dock skulle det kosta mostsvarnde 1200 SEK i ombokningsavgift för båda. Aboslut, vad som helst säger vi (nästan), men det visar sig att de enbart kan ta kontakter. Detta väldigt underligt och såklart ett problem. Det finns bara bankomater utanför transitterminalen. Personalen erbjuder sig att ta ett av våra kort, gå ut utanför terminalen och ta ut pengar. Det tar såklart emot för oss men vi gjorde just detta. Vi tog ett kort med ungefär just den summan som det skulle motsvara för att inte riskera alltför mycket. Han tar vårt kort och försvinner.

Ungefär nu kommer maten som vi blev lovad tidigare. Jag har absolut ingen aptit.

Killen med vårt kort kommer tillbaka med kvitton och ber oss räkna pengarna. Allt stämmer. Vi går till desken, den längst till vänster på bilden nedan och de börjar härja med biljetterna. Det tar tid, lång tid, men tillslut ber de om pengarna, räknar dem och fortsätter. Vi ser att något beskymrar dem och tydligen är en av våra väskor kvar i Paris, men i det här läget skiter vi fullständigt i det. Vi vill bara iväg.

Vi får kvitto på vår betalning, nya biljetter ställs ut och efter ungefär 11 timmar släpps vi igenom till International Transfers.

Visa bifogad bild 140842
Internatinal Transfers i Delhi, där vi satt fast i ca 12 timmar

Det är en helt annan flygplats på den här sidan. Modern, öppen och full av liv. Vi har fått några vouchers till ett matställe där vi sätter oss i tystnad. Man vågar knappt tro att det är sant.

Lite senare är vi vid vår gate och allt ser ut att bli verklighet. Viss nervösitet infann sig när planet stod stilla en tid vid startbanan pga blåst, men vi kommer iväg och vi tar oss till Bangkok i tid. Vi hinner till och med duscha i EVA-loungen, äta i lugn och ro innan det är dags att gå till gaten för flighten till Sydney.

Så... vad var det som hände oss? Försökte och lyckades Air India lura oss på pengar och undvika enga kostnader? Eller kan det ha varit så att något i systemet/bokningen blockerade dem från att göra en ändring? Det som talar emot det sistnämnda är att vi faktiskt blev ombokade, vilket enligt den logiken inte borde ha varit möjligt trots betalning.

Kan nämna att ingen av våra väskor tog sig till Nya Zeeland i tid. Jag hade AirTags i båda väskor så kunde följa hur de rörde sig. En var som sagt kvar i Paris och den andra blev senare kvar i Bangkok. Den tog vi emot efter ungefär 5 dagar i Queenstown, Nya Zeeland. Den första tog sig tillslut till Delhi och sedan Mumbai men där blev den kvar under lång tid. Det krävdes otroliga mängder av mail och telefonsamtal för att få något att hända. Efter 66 dagar fick vi den sista saknade väskan hem till dörren i Sverige. Igår fick jag också de sista ersättningspengarna för den processen. Bra med försäkringar!

Så det var vår erfarenhet med att flyga med Air India via Delhi. Allt gott!

Visa bifogad bild 140851
På plats i Nya Zeeland

Visa bifogad bild 140852
Frustrationen av att veta var väskan är utan att få hjälp

Fan beklagar :( Låter riktigt tufft..

Jag är så glad att vi bokade om vår rutt från Stockholm, Warsawa och sen just Delhi (med LOT) och sen thai till BKK i januari. Vi har en 9 månaders bebis och den här situationen hade blivit så jävla jobbig. Aldrig Indien.. Så många personer som avrått att ta routing via den vägen. Känner absolut inte att jag vill chansa även om det går bra för vissa
 
Hemresan gick bra. Vi mellanlandade i Taipei och behövde göra en process med Transferdeskar. Min sambo vad lite nojig inför det men jag försökte lugna med skillnaden på Taiwan och Indien. De var helt extremt service minded i Taipei vilket var trevligt men tanke på ditresan.

Enig, EVA är otroligt service-minded
 
Alla medvetna resenärer har väl skrapat bort sina CVV-nummer (och skrivit ner dem på en hemlig plats) från sina kort, antar jag?
Det finns gott om aktörer där man inte behöver sitt CVV för att handla. Skadar ju såklart inte att skrapa bort det ändå, men det är långt ifrån 100%.

Har de en billig magnetläsare är det väldigt lätt att bara swipea kortet för att läsa kortuppgifterna ifall man nu lyckas skrapa bort även dessa. Detta kräver ju dock lite hårdvara för den som vill själva dina uppgifter, så ännu lite mindre risk.

Det är alltså inget dåligt tips, men det är inte tillräckligt säkert för att låta bli att beställa nytt kort om man misstänker att någon kommit över kortet.
 

trekker

Medlem
Beklagar verkligen er resa och det är uppenbart att man inte vill göra transfer i Indien. Är det samma strul om man ankommer Indien som slutstation? Jag vill väldigt gärna besöka Indien någon gång, men detta gör mig skeptisk.
 
Toppen