Vad händer med biljettpriserna efter corona?
Källa SvD
eSvD
Jag tror det där är en hel del propaganda. När vi kommer ut på andra sidan och kan börja resa på riktigt igen så kommer vi inte att vara i en situation där vi behöver hålla distans. Eller omvänt, så länge vi behöver hålla distans kommer inte resandet att återgå till "normala" nivåer.
Det finns givetvis en risk att priserna sticker i höjden, men jag har också en känsla av att efterfrågan kommer vara i botten vilket kan ge riktigt billiga biljettpriser för att locka tillbaka resenärerna. En effekt av den tid vi lever i nu, kommer nog tyvärr vara att virtuella möten blir vanligare. Det kommer att bli svårare att motivera att ha fysiska möten när vi nu har demonstrerat att virtuella möten faktiskt fungerar. Jag spår att detta kommer leda till ett kraftigt minskat affärsresande även efter Corona.
Det finns olika parameter här och jag tror att det kan finnas en sanning i en prishöjning:
1. Antalet operatörer kommer minska som leder till minskad konkurrens
2. Frågan är vad kommer först: ökad efterfråga eller ökad tillgänglighet?
3. Många operatörer kommer delvis vara statsägda innan detta är klart, vilka krav kommer med detta?
4. Den statsägda vågen kommer från kapitaliseringsbehov men också att nationella stater inser behovet av flyget som en del av infrastruktur
Sen är jag med på att första vågen när man öppnar upp kan det komma bra erbjudanden för att stimulera efterfråga. Men det är inte omöjligt det blir kortvarigt.
Men ljuspunkterna är:
1. Oljepriset: drivmedel är för de flesta bland de tre största kostnadsposter. Nu är det typ gratis
2. Räntor: från låga till superlåga under många år framöver gör det billigt att leasa nya effektiva flygplan
3. Pensionering av flygplan som är dyrare i drift
4. Ökad digitalisering minskar personalen som behövs för att leverera tjänsten. Lönekostnader är också topp 3 för många bolag
Jag är optimist i många lägen, men för flygbranschen är detta den perfekta stormen: inga intäkter under lång tid med stora fasta kostnader som skall betalas. Balansräkningarna kommer vara sargade. Jag tror vi kommer se en "new normal" med en ganska stor backning i den totala globala efterfrågan och det kommer ta många år innan vi kommer upp till 2019s siffror.