fcx
Medlem
Själv vill jag till Italien för att kolla så att allt finns kvar, kanske musslor och vitt vin i södra Italien.
Vill dock ställa några allvarliga frågor om hur branschen ser ut Post-corona, (borde kanske vara en egen tråd?).
1. Kommer efterfrågan att vara så stor att planen fylls direkt eller kommer det att bli stora kampanjer med billiga resor?
2. Kommer marknaden att se ut på samma sätt när krutröken lagt sig? Jag gissar att flygbolagen inte kommer att ha särskilt bråttom att återuppta trafik på sträckor som inte bedöms lönsamma, man kanske tar chansen att kapa kostnaderna rejält?
3. Vilka flygbolag finns kvar? Om några gått i konkurs minskas utbudet pga. deras bortfall, och priserna höjs - Kan lågpriseran vara över? Inte helt otroligt heller att protektionismen åter slår igenom med nationella licenser och minskad konkurrens som följd.
Men jag är positiv och tror starkt att det sker en återgång till det normala under maj månad.![]()
Min högst personliga teori om vad som händer i Europa.
1. Bolagen kommer att tävla med varandra för att rea ut platserna ombord när de väl börjar flyga igen.
2. Man kommer knappast att starta upp 100% av linjenätet från dag ett. Beroende på hur välfyllda planen blir så kommer man att hålla igen på att sätta in stolar på en specifik linje. Det beror också på vilka bolag som går i KK i närtid, då bara de lönsamma linjerna kommer att tas över av konkurrenterna.
3. Jag tror att vi på kort sikt kommer att se låga priser, men att de förluster som nu byggs upp kommer att leda till konsolideringar och höjda biljettpriser de kommande åren. På kort sikt kommer olika länder att agera protektionistiskt, men relativt snabbt inse att det är en för stor kostnad att driva "nationella" flygbolag.
Jag tror att påskhelgen kommer att bli en brytperiod, för då finns det så många stora ekonomiska intressen av att återgå till en normaliserad värld. Huruvida det är möjligt att göra får framtiden utvisa.