Senaste nytt

Vad packar du alltid i väskan?

Delayed

Medlem
Det händer ju alltför ofta att man sitter på hotellrummet med en flaska vin och inte har någon aning om hur man ska öppna den.
Men då ringer man ju bara receptionen och ber om en korkskruv. Beroende på hotellstandard kan svaren i och för sig bli lite olika...
  • Korkskruv, vad är det?
  • Det går bra att komma ner och låna en.
  • Vi kommer upp med en, vilken timma som helst.
  • Vi skickar upp någon med språng som öppnar din flaska!
 

KNA

Medlem
Packar aldrig upp min bagagevåg eller mina uppblåsbara flaskskydd , de fungerar utmärkt när man gör fynd under resorna
 

MaBe

Medlem
Jag har alltid med mig:
  • Bagagevåg
  • Bubbelplast, för att skydda ömtåliga fynd
  • Skohorn
  • Skoputs
  • Sy-set, för att kunna göra första hjälpen vid klädproblem
  • Diverse mediciner och tabletter
 

palmen

Moderator
Jag har alltid med mig en vinöppnare/korkskruv. För den prylen är svårare än man kan tänka sig att få tag på ute i världen. Men vinflaskor med kork är vanliga... Jag får inte ihop den ekvationen, så därför har jag alltid en vinöppnare.

Smart! Det händer ju alltför ofta att man sitter på hotellrummet med en flaska vin och inte har någon aning om hur man ska öppna den. Det kan ju förstöra en hel utekväll ;)

Vad ska ni med korkskruv till, utgår ifrån att ni har skor med er? ;)
 

agehall

Medlem
Skohorn. Perfekt att ha i handbagaget efter säkerhetskontrollen när man blivit tvingad att ta av sig sina skor.

Skohorn har man i innerfickan på kavajen. Då går det fortare att få fram det när man behöver det och det finns tillgängligt ifall man vill ta av sig skorna ombord.

Jag har alltid med mig en vinöppnare/korkskruv. För den prylen är svårare än man kan tänka sig att få tag på ute i världen. Men vinflaskor med kork är vanliga... Jag får inte ihop den ekvationen, så därför har jag alltid en vinöppnare.

Ursäkta, är inte du ganska nyutexaminerad? Jag kan på rak arm tänka mig 3 olika sätt att öppna en vinflaska, varav den @palmen länkade video till är den elegantaste...

Packar aldrig upp min bagagevåg eller mina uppblåsbara flaskskydd , de fungerar utmärkt när man gör fynd under resorna

Jag har alltid med mig:
  • Bagagevåg
Why!? Bagagevåg är ju helt meningslöst. Den tar bara plats och adderar vikt. Alla hotel kan prestera en vanlig våg om man frågar och är det så att vikt är ett problem så får man vara beredd på att packa om på flygplatsen. Men om man bara höftar lite så att alla väskor är ungefär lika tunga så löser det sig oftast.

Om bagagevågen löste problemet med övervikt totalt kunde jag förstå det hela, men det gör den inte. Jag spenderar hellre min tillåtna vikt på nyttolast.

En sak som jag ofta har med mig, är en lång HDMI-kabel samt en portabel WiFi-hotspot. Dessa två saker är livräddare ibland...
 

FlyingFire

Medlem
Ursäkta, är inte du ganska nyutexaminerad? Jag kan på rak arm tänka mig 3 olika sätt att öppna en vinflaska, varav den @palmen länkade video till är den elegantaste...

Stämmer bra, nyexad ingenjör till och med, men som vår professor i stålbyggnad sa "en lat ingenjör är en bra ingenjör". Man tjänar i princip aldrig på att gå omvägar. Speciellt inte när det finns en beprövad, väl fungerande väg att gå med låga risker.

Så jag vidhåller att en korkskriv är 14 värda gram i resväskan. Och självklart har det öppnats vinflaskor med annat än korkskruvar under åren i Luleå, finns många bra metoder. Men i slutändan håller jag mig till korkskruven :p
 

Agö

Medlem
Saknar tiden jag reste med min Victorinox Swiss Army Knife. Nu för tiden reser jag nästan alltid med handbagage så det går ju dessvärre bort.

Jag reser alltid med tvättpåsar, företrädesevis i tyg. Utmärkt att ha. Jag har dessutom en tendens att till och från lyckas "få med mig" en finare tvättpåse från hotell. Börjar bli en liten kul samling hemma.
 
Toppen