Jag förutsätter givetvis "allt annat lika" i den mån det är möjligt. Tvivlar en aning på att det kostade 2-3ggr mer att boka ekonomi än bc om du bokar samma flight vid samma tillfälle.Hur långt är ett snöre? Jag har flera gånger betalat 2-3x i ekonomi vad det skulle ha kostat att flyga business.
Allt hänger på rutt, framförhållning och om det just när man bokar finns några bra deals skulle jag säga.
Tänker mig att flygbolagen har avsevärt bättre förtjänst på business än ekonomi och att det därför skulle finnas mer att hämta i att avtala om businessbiljetter. Kanske inte så mycket som jag har föreställer mig.Kom på en sak till förrestensjälva priserna på flyg är ju idag extremt pressade så det finns inte så mycket att hämta där. Däremot finns det avtal där man kan köpa en icke flexibel biljett och den blir ändå ombokningsbar utan avgift. Det innebär ju i praktiken en ganska rejäl rabatt på flexibel biljett, och sådana avtal känner jag flera som jobbar på företag som har.
Korrekt, jag har för mig att man kommer upp i den nivån när man köpt biljetter för 1,000,000 kr, innan dess är det 1-2%. Gäller även för Singapore Airlines och Wideroe.Sas för business programmet tex ger upp till 6%.
Så varför frågade du om du inte litar på svaren?Jag förutsätter givetvis "allt annat lika" i den mån det är möjligt. Tvivlar en aning på att det kostade 2-3ggr mer att boka ekonomi än bc om du bokar samma flight vid samma tillfälle.
Så varför frågade du om du inte litar på svaren?
Jag har ett par gånger tvingats boka biljetter för avresa samma dag ARN-JNB i economy som gått på en bit över 60k medan business kostat runt 30k, vilket även är några av de dyraste biljetterna jag köpt. Jag har dock haft andra exempel där economy varit, relativt sett, mycket dyrare än så jämfört med business men där den absoluta summan varit mycket lägre.